تبیان، دستیار زندگی
متخصصان روان‌شناسی کودک می‌گویند: بچه‌ها باید سال‌ها قبل از شروع درس و مدرسه با کتاب آشنا شوند و آن را در خانه ببینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای کودک کتاب بخوانید

برای کودک کتاب بخوانید


متخصصان روان‌شناسی کودک می‌گویند: بچه‌ها باید سال‌ها قبل از شروع درس و مدرسه با کتاب آشنا شوند و آن را در خانه ببینند.


در این دوران کمتر کسی است که نداند مطالعه کردن چه اهمیتی دارد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. البته، بر اساس باور بسیاری از مردم، فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی موضوعی است مربوط به شروع مدرسه و همزمان با کسب مهارت خواندن و نوشتن. در حالی که متخصصان روان‌شناسی کودک باوری خلاف این موضوع دارند؛ آن‌ها می‌گویند بچه‌ها باید سال‌ها قبل از شروع درس و مدرسه با کتاب آشنا شوند و آن را در خانه ببینند.

شاید برای بیشتر خانواده‌ها، آنچه اهمیت دارد درسخوان بودن فرزندانشان باشد، ولی باید به خاطر داشته باشید این هدف تنها با کمک مدرسه و همزمان با شروع تحصیل میسر نخواهد شد و لازم است بسترهای مناسب، مدت‌ها پیش از آن فراهم شود.

هنگامی که کودک، والدین خود را در حال مطالعه می‌بیند، به تدریج با این موضوع به عنوان یک عادت همیشگی کنار آمده و از آن تقلید می‌کند.

در واقع از زمانی که شما در انتظار تولد فرزندتان هستید یا هنگامی که برای برگزاری اولین جشن تولدش به تکاپو افتاده‌اید، باید او را با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا کنید. تعجب نکنید؛ بسیاری از پژوهشگران بر این باورند و می‌گویند نخستین گام‌هایی که برای عادت دادن کودک به کتاب‌خوانی برداشته می‌شود، مربوط به دوران جنینی است و به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود در طول روز، زمانی را به خواندن شعر، داستان یا ترانه‌های کودکانه برای فرزندشان اختصاص دهند و در فضایی آرام و بی‌سر و صدا با صدای بلند برای او کتاب بخوانند

وقتی هم فرزندتان به دنیا آمد باید تلاش کنید پیش از خواب برای او کتاب‌های کودکانه بخوانید و با نشان دادن تصویرهای کتاب، از همان دوران او را با کتاب‌خوانی آشنا کنید.

کودکان بالای یک سال به تصاویر رنگی کتاب‌های کودکانه واکنش نشان داده و به این تصاویر توجه می‌کنند. شما حتی می‌توانید از کتاب‌های غیر کاغذی که برای کودکان کوچک‌تر از دو سال مناسب است نیز استفاده کنید. این کتاب‌ها معمولاً از جنس پلاستیک بوده و کودکان می‌توانند ساعت‌ها با آن بازی کنند و سرگرم شوند.

برای کودک کتاب بخوانید

علاوه بر این، حواس تان باشد کودک از همان ابتدای رشد فکری خود، از محیط اطراف الگوبرداری می‌کند و پدر و مادر هم نخستین الگوهای او هستند. پس هنگامی که کودک، والدین خود را در حال مطالعه می‌بیند، به تدریج با این موضوع به عنوان یک عادت همیشگی کنار آمده و از آن تقلید می‌کند.

با توجه به این که تمام کودکان دوست دارند پدر و مادر برای آن‌ها کتاب بخوانند و داستان بگویند، روان‌شناسان کودک به والدین توصیه می‌کنند از همان ابتدا برای کودکان خود کتاب‌های داستانی و جذاب تهیه کرده و شب‌ها پیش از خواب، آن‌ها را برایش بخوانند.

تجربه نشان داده است این شیوه نه‌تنها تأثیر فراوانی در ایجاد علاقه کودک به کتاب و کتاب‌خوانی دارد، بلکه پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نیز نشانگر این موضوع است که کودکان دو تا پنج ساله، پس از این که یکی از والدین برایشان کتابی را خوانده و تصاویر آن را توصیف کرده است، در بازی‌هایشان با کودکان یا عروسک‌ها، دوباره از آن کتاب استفاده کرده و بر اساس تصاویر و حافظه خود به بازگویی روایت داستان می‌پردازند که این موضوع باعث رشد هوشی کودک و تقویت حافظه‌اش نیز خواهد شد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sarakamali

مطالب مرتبط:

خانه شما هم «یار مهربان» دارد؟

احوالات کتابخانه داری!

اهمیت کتاب‌خوانی برای بچه‌ها

نمایشگاه كتاب «تاشو»!

روانتان را با مطالعه آرام كنید

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن