تبیان، دستیار زندگی
استان های صلاح الدین، الانبار و موصل عراق در چندروز گذشته شاهد به خیابان آمدن معترضانی بود که نوری مالکی نخست وزیر عراق را به تفرقه افکنی سیاسی میان شیعه و سنی و تلاش برای منزوی کردن اهل تسنن متهم کردند..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

100دلار برای تظاهرات علیه شیعیان!


استان های صلاح الدین، الانبار و موصل عراق در چندروز گذشته شاهد به خیابان آمدن معترضانی بود که نوری مالکی نخست وزیر عراق را به تفرقه افکنی سیاسی میان شیعه و سنی و تلاش برای منزوی کردن اهل تسنن متهم کردند.

تظاهرات علیه شیعیان

برای نخستین بار معترضان شعارهایی دال بر درخواست برای برکناری مالکی از قدرت سردادند. آقای نخست وزیر در پاسخ به این اعتراض ها تاکید کرد که هیچ گاه به دنبال تک قطبی کردن قدرت در عراق پس از صدام حسین نبوده و از معترضان خواست که نمایندگان خود را برای مصالحه به دفتر نخست وزیری روانه کنند. این بار بهانه بیرون ریختن اهل تسنن بازداشت محافظان  العیساوی وزیر دارایی عراق است که به قعالیت های تروریستی و ارتباط با القاعده متهم شده اند

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، هزاران تن از ساکنان استان سنی نشین الانبار عراق، برای چندمین روز پیاپی در یکی از میادین ورودی شهر الرمادی، مرکز این استان تجمع کردند و آزادی هر چه سریعتر زندانیان و پایان آنچه را که "به حاشیه رانده شدن اهل سنت" نامیدند، خواستار شدند.

در این تظاهرات که هیات‌هایی از دیگر استان‌های عراق نیز در آن حضور داشتند تظاهرکنندگان شعارهایی علیه دولت و نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق سر دادند.

تظاهرکنندگان همچنین چندین خواسته مهم خود را برای پایان دادن به اعتراض‌ها اعلام کردند که از جمله آنها آزادی زندانیان عراقی به ویژه زندانیان زن، خاتمه دادن به حاشیه رانده شدن اهل سنت در عراق، لغو قانون چهارم مبارزه با تروریسم این کشور و آزادی محافظان وزیر دارایی عراق بود.

در این تظاهرات همانند روزهای گذشته مخالفان با سر دادن شعارهایی سرنگونی دولت المالکی را خواستار شدند.

در همین حال با ادامه تظاهرات در روز شنبه، المالکی به مخالفان این کشور وعده داد تا خواسته‌های قانونی آنها را برآورده کند.

وی در دیدار با یکی از علمای دینی عراق گفت: برخی خواسته‌های مخالفان قانونی است و ما تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر این مطالبات را برآورده کنیم.

المالکی روز جمعه از مخالفان خواسته بود که برای پایان دادن به اختلافات خود با دولت مرکزی، به پای میز مذاکره بروند.

هزاران تن از ساکنان استان الانبار عراق به اعتراض‌های خود علیه سیاست‌های دولت ادامه دادند و در میدانی که آن را میدان "عزت و کرامت" نامیده‌اند برای چندمین روز متوالی تظاهرات کردند

صد دلار برای هر تظاهرات ضد شیعه

در تظاهرات ضد شیعی شهرهای صلاح الدین و الانبار، اعلامیه هایی پخش شده است که در آن شیعیان به عنوان غیر عرب ها و حمالان بازار شورجه –بغداد- توصیف شده اند.

به گزارش شبستان، یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد بعد از بازداشت برخی از اطرافیان 'رافع العیساوی' وزیر دارایی این کشور، برخی گروه ها اعلام کرده اند که هر کس در تظاهرات ضد شیعی شرکت کند، 100 دلار پاداش می گیرد.

تظاهرات علیه شیعیان

این منبع امنیتی عراقی تصریح کرد این گروه ها که اقدام به توزیع 100 دلار در میان شرکت کنندگان در تظاهرات ضد شیعی می کنند، تحت حمایت برخی از کشورهای همسایه قرار دارند و برخی از علمای دینی را با پول جذب کرده اند تا فتواهای ضد شیعی صادر کرده و باعث شعله ور شدن اتش اختلافات قومی و مذهبی در عراق شوند.

وی افزود: در تظاهرات ضد شیعی شهرهای صلاح الدین و الانبار، اعلامیه هایی پخش شده است که در آن شیعیان به عنوان غیر عرب ها و حمالان بازار شورجه –بغداد- توصیف شده اند.

وی خاطر نشان کرد که سلفی ها، اهالی استان های صلاح الددین و الانبار عراق را تشویق می کنند که حق خود را از شیعیان بگیرند و عملا می خواهند در عراق جنگ داخلی به وجود آورند.

النخیل در ادامه تصریح کرد: العیساوی وزیر برکنار شده عراقی، سُنی مذهب بوده و وی همراه با گروهی از مخالفان نخست وزیر عراق در پی القای این مطلب هستند که در عراق در حق اهل تسنن ستم روا داشته می شود.

ریشه های نارضایتی اهل سنت در عراق چیست؟

بر اساس  مکانیزم طبیعی سیاسی که در عراق وجود دارد، در ساختار مجمع ملی و یا مجلس شورای اسلامی عراق شیعیان در اکثریت هستند، نخست وزیر نیز از شیعیان است و به تعبیری وجه مسلط قدرت در دست شیعیان است. در این روند طبیعی است که سبب می شود سنی ها موضع گیری کنند. با این نگاه کلی از فردای سقوط صدام سنی ها دو موضع داشتند،آنها تا مدت زمان مدیدی در ساختار جدید مشارکت نمی کردند، به معنای آنکه چنین وضعیتی را بر نمی تابیدند و یا تحمل نمی کردند، اما پس از گذشت سه یا چهار سال به این جمع بندی رسیدند که مقاومت فایده ندارد و باید مشارکت کنند تا به میزان وزن اجتماعی و جمعیتی خود از کیک قدرت سهم دار شوند، بنابراین رویکرد مشارکت جویانه را فراروی خود قرار دادند. در چنین شرایطی با توجه به اینکه 55 درصد جمعیت عراق شیعه هستند، طبیعی است که آنها به اصطلاح در اقلیت قرار دارند.

در این میان کردها نیز مهم ترین عامل و یا چکش ایجاد تعادل یا توازن هستند.کردها مدیریت اقتضایی را فراروی خود قرار دادند، بدین معنا هر زمان که شرایط اقتضا کند همدلی و همکاری نزدیک تری با شیعیان خواهند داشت  و  برعکس اگر در برخی مواردی شرایط و منافع کل عراق از یک سو و منافع اقلیم کردستان عراق از سوی دیگر ایحاب کند به سمت سنی ها گرایش پیدا خواهند کرد.

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد بعد از بازداشت برخی از اطرافیان 'رافع العیساوی' وزیر دارایی این کشور، برخی گروه ها اعلام کرده اند که هر کس در تظاهرات ضد شیعی شرکت کند، 100 دلار پاداش می گیرد

باید در اینجا به نکته نیز اشاره کرد انتقاداتی زیادی به نوری المالکی در حوزه های مختلف وجود دارد، اما اینکه مالکی تلاش کند تا سنی ها را به معنای عام کلمه تحت فشار قرار دهد، با مسائل عادی کشور و هم با منافع جناح خودش در میان مدت در تضاد است. بنابراین باید هنر مدیریتی را با ظرافتی به خرج دهد تا بتواند تمامی گروه ها را به مشارکت فراخواند.

اما اینکه جنگ قدرت جدی میان او و معاون وقت رئیس جمهور عراق یعنی طارق الهاشمی ایجاد شد، کشمکشی فراتر از تعارض و اختلاف میان دو فرد بوده است.طبیعی است که در چنین پرونده ای شمشیرها را از رو بسته و با توان هر چه بیشتربه تقابل با یکدیگر می پردازند.  در این مساله بحث دو جبهه مطرح است که از یک سو امریکایی ها و برخی از کشورها غربی، ترکیه، قطر، عربستان و امارات و از سوی دیگر گروه هایی همانند مجلس اعلا  و حزب الدعوه که حزب مالکی و بخشی از گروه های موسوم به صدریون و جمهوری اسلامی ایران و سوریه و سایر کشورها قرار دارند. در نتیجه این تقابل است که فشارها هم جدی تر می شوند.

فرآوری:  یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:تابناک، ایسنا، دیپلماسی ایرانی