تبیان، دستیار زندگی
امروز «دوشنبه» برابر با یازدهم دی 1391 و هفدهم صفر 1434 هجری قمری و سی و یکم دسامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یازدهم دی در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «دوشنبه» برابر با یازدهم دی 1391 و هفدهم صفر 1434 هجری قمری و سی و یکم دسامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

11 دی 1367

امام خمینی(ره) پیام مهم و تاریخی خود را خطاب به گورباچف صادر فرمودند، این پیام، در قالب یک نامه، در شرایطی خطاب به رهبر شوروی سابق نگاشته شد که تحلیلگران سیاسی نظاره گر تجدید نظر طلبی و آغاز تحولات دنیای کمونیسم بودند، ولی قادر به اظهار نظر در این باره نبودند. این پیام در روز 13 دی ماه 1367 توسط هیات عالی رتبه ایرانی به کادر رهبری شوروی ابلاغ شد.

11 دی 1365

آیت ‏اللَّه «عبدالرحمن حیدری ایلامی» عالم مجاهد و فقیه نستوه درگذشت . تاسیس مدارس علمیه، تاسیس بیش از هشتاد حسینیه و مسجد در سطح استان و ارشاد مردم و تبلیغ دین، برخی از فعالیت‏های این عالم بزرگوار در این دوران بود.

11 دی 1359

«جیمی کارتر» رییس جمهوری آمریکا برای مقابله با تبعات انقلاب اسلامی ایران «نیروی واکنش سریع»(RDF) را در خلیج فارس تشکیل داد. تا بدین‌ وسیله قدرت نظامی خود را متوجه این منطقه کند.

11 دی 1357

«امام خمینی»(ره) پس از روی کار آمدن شاپوربختیار به عنوان نخست وزیر فرمودند: «دولت بختیار مشروعیت ندارد و مردم باید به تظاهرات و مبارزه ادامه دهند... شاه شخصی فاسد است و هر کس با او همکاری کند، فاسد است...»

11 دی 1357

«سایروس ونس» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دولت متبوعش از نظامیان ایران خواسته است تا از دولت غیرنظامی «شاپور بختیار» حمایت کرده و از کودتا بپرهیزند.

11 دی 1356

در جریان سفر «جیمی کارتر» رییس جمهوری آمریکا و «ملک حسین» پادشاه اردون به تهران، محمدرضا پهلوی با آنان ملاقات و درباره آنچه که «صلح خاورمیانه» خوانده شد، مذاکره کرد.

11 دی 1356

«جیمی کارتر» و «محمدرضا پهلوی» توافقنامه انتقال شش تا هشت، رآکتور هسته‌ای آب سبک، از آمریکا به ایران را امضا کردند. این موافقنامه در جریان سفر کارتر به تهران امضا شد.

11 دی 1350

حکومت عراق حوزه علمیه نجف را تعطیل و عده‌ ای از علما از جمله حاج شیخ «محمد شاهرودی فیروزآبادی» و «محمد کلباسی» را به ایران تبعید کرد.

11 دی 1348

«امام خمینی(ره)» در پیامی به انجمن های اسلامی دانشجویان فارسی زبان در اروپا، ضمن اشاره به خیانت استعمارگران در جدا سازی جوانان از تعالیم دینی فرمودند:«خداوند تعالی به شما طبقه تحصیل کرده توفیق دهد که در راه مقاصد اسلامی که یکی از آن قطع ایادی ظالمه و برانداختن ریشه استبداد و استعمار است کوشش کنید و قوانین آسمانی اسلام را که برای تمام شئون زندگی از مبداء وحی نازل شده و عملی‌تر و سودمندتر از تمام فریضه‌ها است، مطالعه کنید و تحت‌تاثیر تبلیغات مغرضانه اجانب واقع نشوید.»

11 دی 1337

قانون ایجاد سد لار و لتیان در مجلس شورای ملی تصویب شد.

11 دی 1326

«آنتونی ایدن» وزیر خارجه انگلیس وارد تهران شد. این سفر بدنبال سیاست های سلطه گرانه انگلیس، تلاش این کشور در تضعیف مجلس شورا و ایجاد یک بحران‌ دموکراسی ‌در ایران، صورت پذیرفت. در این سفر ایدن، در ملاقات‌های‌ خصوصی‌ با محمدرضا پهلوی‌ و زمامداران‌ ایران، آنان‌ را به‌ حمایت‌ از فکر‌ تجدید نظر در قانون‌ اساسی‌ و افزایش‌ اختیارات‌ شاه‌ در انحلال‌ مجلسین‌ و تشکیل‌ مجلس‌ سنا، دلگرم‌ ساخته‌ بود.

11 دی 1321

ایران به اعلامیه ملل متحد که از جانب 26 کشور در حال جنگ با آلمان به امضا رسیده بود، ملحق شد.

11 دی 1303

سردار سپه «رییس ‌الوزرا» که پس از سرکوب شورش «خزعل» از خوزستان راهی کربلا و نجف شده بود، به تهران بازگشت.

تنظیم: هومن بهلولی