تبیان، دستیار زندگی
در آیین ما مسلمانان کسی که از دنیا می رود، فقط از این جهان به جهان دیگری منتقل شده است بدون آنکه ارتباطش با این دنیا قطع شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اربعین چه روزی است؟
اربعین

در آیین ما مسلمانان کسی که از دنیا می رود، فقط از این جهان به جهان دیگری منتقل شده است بدون آنکه ارتباطش با این دنیا قطع شود. زیرا شخص در گذشته نه تنها از اوضاع دنیا بی خبر نیست بلکه حضور هم دارد. این حضور برای شهدا بسیار قویتر و عالیتر است. تا جاییکه قرآن می فرماید شهدا اصلا نمرده اند بلکه زنده اند و نزد پروردگار روزی می خورند.

بنابراین در دین ما نباید درگذشتگان و شهدا را فراموش کرد. بلکه باید حضور آنها را درک نمود و برای آنها هم مثل زنده ها که گاهی مراسم تولد یا ازدواج و ... می گیرند، مراسم گرفت.

مراسم روز سوم ، هفته و چهلم (همان اربعین)، مراسمی است که به جهت بزرگداشت میت یا شهید برگزار می شود و در این مراسم هدایای معنوی زیادی نثار وی می شود.

اما مراسم اربعین امام حسین علیه السلام فرق می کند. زیرا در این مراسم، عزداران با نثار هدایای معنوی خود، دارایی امام حسین را زیاد نمی کنند بلکه خودشان را به دریای عظمت ثروت حسینی متصل می کنند. کسی که با ریختن اشک، محبتش را به امام حسین نشان می دهد، یا با خواندن زیارتنامه، هدیه ای نثار می کند، مثل فقیر تهی دستی است که در بارگاه پادشاهی با عظمت تر از سلیمان ،تحفه ای ناچیز آورده تا سلیمان او را از همه چیز بی نیاز کند.

اربعین امام حسین علیه السلام روزی است که جمعیت ملائکه در کربلا بسیار بیشتر از جمعیت انسانهاست. در چنین روزی اسرای کربلا که به تازگی آزاد شده بودند به کربلا رسیدند. در تاریخ ثبت شده است وقتی به نزدیکی قبور شهدا رسیدند مثل برگهای پاییزی از روی شتر ها به زمین ریختند و خودشان را به قبور رساندند و مدت سه روز در  آنجا عزاداری کردند.

عزاداران اربعین امام حسین، آن سال تنها تعدادی اسرای آزاد شده بودند. اما اکنون  میلیونها نفر در سراسر دنیا در مراسم اربعین شرکت می کنند و با عزاداری خود جهانیان را برای آشنایی با امام حسین علیه السلام ، هدف و مکتبش تشویق و تحریک می کنند و خود نیز با شرکت در این مراسم راهی برای رشد و عروج به سمت آسمان انسانیت پیدا می کنند. حقیقتا کسی که ارزش شرکت در این مراسم را درک کند هرگز آن را رها نخواهد کرد یا با اعمال ناشایست تباهش نخواهد نمود. التماس دعا.

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

میهمانی و مهمان‌داری

خشم خورشید

همراه با کودکان و نوجوانان کاروان حسینی

در واقعه کربلا چه گذشت؟

قاسم، نوجوان کربلا

امام هادی، امام مهربانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.