تبیان، دستیار زندگی
در سال گذشته 4832 نفر در تصادفات موتورسیكلت‌ها جان خود را از دست دادند كه این رقم 24 درصد كل متوفیات تصادفات سال 90 است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاه به سرها کمتر می‌میرند!


روند استفاده از موتورسیكلت به عنوان یك وسیله نقلیه برای رفت و آمدهای درونشهری و انجام امور روزانه در كشور ما افزایش چشمگیری دارد، اما با توجه به ماهیت غیرایمن بودن و رعایت نكردن برخی اصول صحیح استفاده از این وسیله از سوی بسیاری از موتورسواران بخصوص قشر نوجوان و جوان، همواره در اخبار و حوادث مربوط به ترافیكی خبرساز است، به طوری كه بیش از 24 درصد از كل تلفات رانندگی در كشور مربوط به موتورسواران می‌شود.

موتور سواری

در سال گذشته 4832 نفر در تصادفات موتورسیكلت‌ها جان خود را از دست دادند كه این رقم 24 درصد كل متوفیات تصادفات سال 90 است.

در واقع براساس گزارش‌های اعلام شده از سازمان پزشكی قانونی تعداد كشته‌شدگان حوادث ترافیكی موتورسواران تا تیر ماه امسال نیز 1163 نفر است كه از این میزان 1110 نفر را مردان و 53 نفر را زنان تشكیل می‌دهند.

براساس همین گزارش در سه ماهه نخست امسال به ترتیب استان‌های خراسان رضوی با 130، تهران با 109 و فارس با 99 فوتی بیشترین تلفات حوادث موتورسیكلت‌سواران را داشته‌اند.

همچنین نسبت تلفات حوادث موتورسیكلت‌سواران به كل حوادث‌رانندگی در استان‌های بوشهر با 46.8 درصد، گلستان با 42.1 درصد و خراسان‌رضوی با 36.6 درصد بیش از سایر استان‌ها بوده است.

كارشناسان، استفاده نكردن از كلاه ایمنی را یكی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت افزایش میزان تلفات در تصادفات موتورسواران می‌دانند و می‌گویند: با توجه به این كه صدمات وارده شده به سر و گردن، عامل عمده فوت یا ناتوانی‌های جسمی برای موتورسواران است، با استفاده صحیح از كلاه ایمنی می‌توان میزان این مرگ و میرها را تا بیش از 50 درصد كاهش داد

كارشناسان، استفاده نكردن از كلاه ایمنی را یكی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت افزایش میزان تلفات در تصادفات موتورسواران می‌دانند و می‌گویند: با توجه به این كه صدمات وارده شده به سر و گردن، عامل عمده فوت یا ناتوانی‌های جسمی برای موتورسواران است، با استفاده صحیح از كلاه ایمنی می‌توان میزان این مرگ و میرها را تا بیش از 50 درصد كاهش داد.

در واقع سر، عضو بسیار آسیب‌پذیری از بدن است و هر گونه صدمه به بافت مغز یا جمجمه می‌تواند خطرناك باشد و چنانچه با ضربه خوردن، خونریزی داخلی پیش آید یا سر متورم شود، چون فضای محدودی بین مغز و جمجمه وجود دارد بر اثر این تورم فشار داخلی زیادی به بافت‌ها وارد شده و علاوه بر خطرات جسمی باعث صدمات روانی مختلفی نیز خواهد شد.

در سال گذشته 4832 نفر در تصادفات موتورسیكلت‌ها جان خود را از دست دادند كه این رقم 24 درصد كل متوفیات تصادفات سال 90 است

در چنین شرایطی می‌توان به نقش بسیار مهم استفاده از كلاه ایمنی به عنوان ساده‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای حفظ جان موتورسواران و محافظت در برابر ضربات ناشی از تصادفات باشد كه استفاده از این وسیله، زندگی آنها را در بسیاری از مواقع تا مرز بیش از 90 درصد نجات دهد یا به نوعی تنها راه برای كاهش خطرات تهدیدكننده جان موتورسواران همین كلاه ایمنی است.

موتور سواری

البته قابل یادآوری است استفاده نكردن از كلاه ایمنی در حین موتورسواری تخلف محسوب می‌شود و پلیس راهنمایی و رانندگی جرایم سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است، به طوری كه این جریمه‌ها و برخوردها از سوی نیروهای راهنمایی و رانندگی در سال‌های اخیر شدت بیشتری یافته است، اما به نظر می‌رسد تشدید این برخوردها نتوانسته راهكار مناسبی در پایبندی موتورسواران در استفاده از كلاه ایمنی در حین موتورسواری باشد و هنوز این افراد بیشترین تلفات را در میان حوادث ترافیكی كشور به خود اختصاص داده است.

بر این اساس، به نظر می‌آید مسئولان راهنمایی و رانندگی، به جای اعمال جریمه‌های سنگین، درخصوص فرهنگسازی از طریق رسانه‌های عمومی و ارائه آموزش‌های كافی به موتورسواران اقدام كنند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع :طاهره مرادی‌ - ‌جام‌جم