تبیان، دستیار زندگی

تلفن همراه را به کودکتان ندهید

بسیاری از تکنولوژی‌هایی که بشر با پیشرفت علم به آنها دست پیدا می‌کند، مانند چاقوی تیزی است که هم می‌توانند مفید باشند و هم آسیب رسان. تلفن همراه هم از این قاعده مستثنا نیست، اگرچه باید اعتراف کرد امروزه بدون استفاده از تلفن همراه بسیاری از کارها به کندی انجام می‌شود، اما باید دانست که استفاده بیش از حد از تلفن همراه آسیب‌های فراوانی را برای سلامتی فرد به وجود خواهد آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موبایل و کودک ، تلفن همراه و کودک ، تلفن همراه و بچه،

متاسفانه امروزه والدین به راحتی تلفن همراه خود را در اختیار نوجوان، کودک و حتی نوزاد خود قرار می‌دهند تا با آن بازی کنند و یا با پخش آهنگ، نوزاد خود را آرام نمایند.

 

خطرات تلفن همراه برای کودکان

1- خطرات جسمی

الف- خطرات اشعه تلفن همراه:: اگرچه هنوز دانشمندان نتوانسته اند به طور قطعی، به شواهد کافی برای ممنوعیت استفاده از تلفن همراه به خصوص برای کودکان برسند، اما بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که تشعشعات ناشی از تلفن همراه و آنتن‌ها و دکل هایی که به این منظور در سطح شهرها وجود دارند، می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی مانند تومور مغزی، آسیب‌های ژنتیکی، سرطان خون، سردرد، اضطراب، افسردگی و اختلالات خواب شود.

 

کودکان بیشتر در معرض آسیب های ناشی از تلفن همراه قرار دارند، زیرا قطر جمجمه آنها نازک تر از بزرگسالان می‌باشد.

اگر کودکان و نوزادان خود را دوست دارید و برای سلامتی آنها اهمیت قایل هستید، هرگز اجازه ندهید که تلفن همراه را به سمت دهان خود ببرند

 

به بزرگسالان هم توصیه می‌شود در مواقعی که با تلفن همراه کار ضروری ندارند، آن را  از خود دور کنند و از تماس مستقیم و طولانی مدت با آن جدا بپرهیزند.

 

ب- خطرات ناشی از بیسفنول: یکی از دیگر نگرانی هایی که در خصوص تلفن همراه وجود دارد، به کارگیری عنصری به نام بیسفنول در ساخت تلفن همراه است. بیسفنول نوعی پلاستیک به کار رفته در ساخت تلفن همراه می‌باشد.

 

در مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته مشخص شده است که بیسفنول موجب کاهش رشد مغز می‌شود و منجر به بروز سرطان و بلوغ زودرس در زنان می‌شود.

ج- مشکلات بهداشتی: به علت نزدیک شدن دهان به تلفن همراه، بسیاری از میکروب ها از این طریق وارد دهان شده و منجر به بروز بیماری می‌شوند.

 

اگر کودکان و نوزادان خود را دوست دارید و برای سلامتی آنها اهمیت قایل هستید، هرگز اجازه ندهید که تلفن همراه را به سمت دهان خود ببرند.

 

اگرچه تلفن همراه یکی از آلوده‌ترین وسایلی است که در اطراف ما وجود دارد و بسیاری از انواع میکروب‌های بیماری زا در موبایل وجود دارد، به کار رفتن عنصر بیسفنول در ساخت تلفن همراه هم مزید بر علت شده  و معایب آن را برای استفاده کودکان چند برابر می‌کند.

 

د- خطر بروز سرطان: بروز مشکلاتی مانند سرطان یکی از مهمترین نگرانی‌هایی است که دانشمندان در مورد استفاده عموم مردم به خصوص کودکان از تلفن همراه دارند.

 

ه- اثرات کوتاه مدت فرکانس‌های رادیویی ساطع شده از تلفن همراه: از اثرات کوتاه مدت فرکانس‌های رادیویی ساطع شده از تلفن همراه می‌توان به گرم شدن بافت های بدن در اثر جذب انرژی توسط پوست و بافت های مجاور آن اشاره کرد. همچنین می‌توان به تاثیر آن بر فرایند خواب و ضربان قلب اشاره کرد.

 

و- اثرات طولانی مدت فرکانس‌های رادیویی ساطع شده از تلفن همراه: سرطان از مهم‌ترین اثرات طولانی مدت قرارگیری در معرض فرکانس‌های رادیویی ساطع شده از تلفن همراه می‌باشد.

یکی از مفیدترین راه‌ها برای عدم تماس مستقیم تلفن همراه با پوست، استفاده از هندزفیری و هدست می‌باشد که تماس پوستی را به حداقل میزان خود می‌رساند

 

2- خطرات روحی و روانی

الف- وابستگی شدید (اعتیاد) به تلفن همراه: بسیاری از کودکانی که والدین آنها نظارت دقیقی بر استفاده آنها از تلفن همراه ندارند، دچار وابستگی شدید به تلفن همراه یا دچار اعتیاد به آن می‌شوند. آنها بیشتر وقت خود را صرف استفاده از موبایل می‌کنند و به جای بازی با دوستان و هم سن و سال‌های خود و تحرک و فعالیت های بدنی، گوشه ای می نشینند و وقت خود را صرف بازی‌های تلفن همراه و یا گوش دادن به موسیقی می‌کنند. بی تحرکی و چاقی از بزرگ ترین مشکلاتی است که کودکان امروزی با آن دست به گریبانند.

 

ب- ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران: کودکانی که تنها و به دور از جمع هم سن‌های خود، بیشتر وقت خود را صرف بازی‌های تلفن همراه می‌کنند، روش های برقراری ارتباط با دیگران را کمتر تجربه می‌کنند و معمولا تنهایی را ترجیح می‌دهند و در آینده در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران دچار مشکل می‌شوند.

 

ج- افسردگی و اضطراب در کودکان: خطر بروز افسردگی و اضطراب در کودکانی که بیشتر وقت خود را با موبایل سپری می‌کنند، بسیار بیشتر از دیگر کودکان می‌باشد. این افسردگی و اضطراب، هم می‌تواند ناشی از تاثیر اشعه آن بر عملکرد مغز کودکان باشد و هم در اثر عدم معاشرت و برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران.

 

یکی از مفیدترین راه‌ها برای عدم تماس مستقیم تلفن همراه با پوست، استفاده از هندزفیری و هدست می‌باشد که تماس پوستی را به حداقل میزان خود می رساند.

دیگر مزیت مهمی که استفاده از این وسایل دارد این است که از بروز بسیاری از حوادث و تصادفات در حین رانندگی جلوگیری می‌کند.

 

د- کودکانی که بیشتر از حد از تلفن همراه استفاده می‌کنند بیشتر تحریک پذیر هستند و دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شوند. مشکلات بینایی هم در آنها بیشتر رخ می‌دهد .


مطالب مرتبط :

تاثیر امواج موبایل بر مغز و بدن

تلفن همراه باعث خارش پوست می‌شود

تلفن همراه را به رختخواب نبرید

تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل

اثرات مخرب تلفن همراه بر نوجوانان

مضرات استفاده زیاد از موبایل

موبایل کثیف تر از دستشویی

تلفن همراه و خطر تومور مغزی!

مضرات موبایل برای سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.