تبیان، دستیار زندگی
عضو سازمان پژوهش و تالیف كتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر آموزش ریاضی با مثال های ساده شروع شود، دانش آموز با یك تصور و تجسم ذهنی از محتوای آموزشی به كشف قاعده رسیده و مفاهیم انتزاعی را می پذیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکل درس ریاضی، آموزش بدون درک از کاربرد آن است

مشکل درس ریاضی، آموزش بدون درک از کاربرد آن است


عضو سازمان پژوهش و تالیف كتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر آموزش ریاضی با مثال های ساده شروع شود، دانش آموز با یك تصور و تجسم ذهنی از محتوای آموزشی به كشف قاعده رسیده و مفاهیم انتزاعی را می پذیرد.


"سید مجتبی ابراهیمی" در كارگاه یك روزه آموزش ریاضی پایه ششم در كانون الزهرای كاشان افزود: مشكل درس ریاضی، آموزش بدون درك از كاربرد آن است كه ریاضی را به یك مفهوم انتزاعی غیرقابل فهم تبدیل كرده است.

به گفته وی، هر درس ریاضی یك ارتباط درونی با مفاهیم و آموخته های قبلی دارد و یك ارتباط بیرونی با میزان و نحوه كاربرد آن در زندگی روزمره دارد.

ابراهیمی اظهار داشت: برای ارتباط درونی درس ریاضی و برقراری این ارتباط، باید دانسته های قبلی دانش آموز را سنجید تا آموزش برای معلم و یادگیری برای محصل آسان شود كه این موضوع در طراحی آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو گروه مولفان كتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی تاكید كرد: در آموزش ریاضی، باید به آمادگی ذهنی و آموخته های قبلی دانش آموز توجه كرد و ارتباط درونی مفاهیم ریاضی را رعایت كرد تا به یك تكنیك و قاعده برسیم.

آموزش مفاهیم ریاضی باید در قالب جمله و مثالهای فارسی تفسیر شود تا به پایداری مطلب و خلاقیت در ذهن فراگیر برسد كه این موضوع نیازمند كشف روابط درونی مفاهیم ریاضی است .

وی ادامه داد: آموزش مفاهیم ریاضی باید در قالب جمله و مثالهای فارسی تفسیر شود تا به پایداری مطلب و خلاقیت در ذهن فراگیر برسد كه این موضوع نیازمند كشف روابط درونی مفاهیم ریاضی است .

به گفته ابراهیمی، معلم باید بتواند به شیوه های مناسب، ارتباطات بیرونی مفاهیم ریاضی كه كاربرد آن در زندگی است را برای آموزش ریاضی استفاده كند تا آموزش مورد علاقه دانش آموز واقع شود.

وی تصریح كرد: باید بعد از آموزش ریاضی، توانایی كسب مهارت ریاضی را در دانش آموز پدید آورد كه شامل راههای یادگیری ریاضی است و نیازمند تمرین و توجه معلم تا یادگیری به معنای واقعی آن تحقق پیدا كند.

مدرس گروه های درسی علوم پایه وزارت آموزش و پرروش افزود: اگر معلم مهارتها و توانایی های دانش آموز را بشناسد، هم در امر آموزش نیز موفق می شود و هم اینكه مفاهیم ریاضی برای دانش آموز قابل پذیرش خواهد بود.

وی اظهار کرد:اگر معلم در تدریس ریاضی با كمبود وقت مواجه می شود، به دلیل آن است كه شیوه آموزش براساس كسب مهارت است و بازگویی مهارتها نیازمند راهكار است و اگر این تغییر در آغاز با صرف زمان و به خوبی انجام شود، ادامه آموزش به آسانی انجام خواهد شد.

دانش آموز با دانش و تكنیك ریاضی باید بتواند از تكنولوژی روز، استفاده كند، زیرا برخی كاركردهای ریاضی با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای امكان پذیر است اما تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آن را باید به دانش آموز یاد داد.

این متخصص آموزش ریاضی گفت: دانش آموز با دانش و تكنیك ریاضی باید بتواند از تكنولوژی روز، استفاده كند، زیرا برخی كاركردهای ریاضی با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای امكان پذیر است اما تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آن را باید به دانش آموز یاد داد.

كارگاه آموزش معلمان پایه ششم ابتدایی مناطق كاشان، آران و بیدگل، نطنز، بادرود، مهردشت و میمه طی دو روز در كانون الزهرای كاشان برگزار شد.


منبع:خبرگزاری پانا

بخش سفیران تبیان