تبیان، دستیار زندگی
هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست شناسی

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : ساخت شامپو برای رفع موخره با استفاده از عصاره ی گیاه شیرین بیان

نام ارائه دهنده: پرستو اولاد طالب- بهاره فرحزادی

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی – تحقیقاتی ، عملی

درجه سختی: متوسط

انواع مواد شوینده ای که ما در طول روز با آن ها سرکار داریم و از آن ها برای شستشو و پاک کردن آلودگی ها از روی ظروف، سطوح و لباس هایمان استفاده می کنیم از ترکیبات پاک کننده ای ساخته شده اند که منشأ اصلی آن ها نفت است.

به این ترکیبات مواد دیگری به منظور بهبود و افزایش قدرت پاک کنندگی نیز افزوده می شود که از آن جمله می توان به مواد ضدآهک، تنظیم کننده PH و مواد ساینده به ویژه در پودرهای شستشو، انواع آنزیم ها برای پاک کردن لک ها، عوامل سفیدکننده کلری یا اکسیژنی، ضدعفونی کننده ها، عطرها، اسانس ها و رنگ ها ... اشاره کرد.

دوستان پژوهشگر مدرسه علوم نو ابتدا با آشنایی مواد فعال سطحی (سورفکتانت ها) و چگونگی عملکرد آن ها و انواع روش  های عصاره گیری توتال(پلکولاسیون، ماسیراسیون)، از گیاه دارویی شیرین بیان که برای ریزش مو بسیار موثر است عصاره گرفتند و در نهایت با استفاده از روش انتخابی خود اقدام به ساخت شامپویی برای رفع موخره کردند. شما نیز می توانید شامپو و یا دیگر مواد شوینده را از گیاهان دارویی تهیه نمایید.


نام ایده : ساخت کرم ها و رنگ مو و انواع شامپو ها و ماسک های صددرصد گیاهی

نام ارائه دهنده:  عاطفه سادات کاظمی - فاطمه سادات هاشمی - زهرا آقاصادقی - فاطمه کابلی - زهرا قندالی

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی – تحقیقاتی ، عملی

درجه سختی: متوسط

پوست و مو یکی از مهم ترین اجزای بدن ما انسان ها هستند و از این رو نگهداری از آن ها بسیار حائز اهمیت است.

رنگ موهای دائمی كه حاوی موادی مثل آمونیاك و پراكسید هیدروژن یا همان اكسیدان هستند، باعث تغییرات پایدار و غیرقابل برگشت مو می‌شوند و با نفوذ در ساختار مو، آن ‌را تخریب می‌كنند و با شستشو از بین نمی‌روند. رنگ موهای دایمی و بادوام‌تر به سبب دارا بودن مواد شیمیایی بیش تر و قوی‌تر، زمینه آلرژی‌های پوستی و ریزش مو را فراهم می‌كنند و ساختار مو را دستخوش تغییر بیش تری می‌نمایند.

در ضمن کرم ها و شامپو های گیاهی نیز به دلیل صنعتی بودن و استفاده از مواد شیمیایی عوارض دارد که ساخت آن ها با مواد گیاهی این عوارض را به حداقل می رساند.

این دوستان بعد از انجام بررسی های فوق در باب مضررات مواد شوینده شیمیایی به فکر تولید رنگ مویی طبیعی و بی ضرر و کرم ها و لوسیون ها و انواع ماسک های صورت افتادند. شما نیز می توانید از همین حالا دست به کار شوید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان