تبیان، دستیار زندگی
با استفاده ی رو به افزایش گوشی‌ های تلفن همراه، تبلت‌ ها و نوت‌ بوک‌ ها در محیط‌ های کاری و سازمان‌ ها و اتصال آن‌ ها به شبکه‌ های اداری؛ این دستگاه‌ ها به عنوان اهداف مناسبی برای دسترسی مهاجمین به شبکه ی سازمان‌ ها تبدیل شده‌ اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج ویروسی


با استفاده ی رو به افزایش گوشی‌ های تلفن همراه، تبلت‌ ها و نوت‌ بوک‌ ها در محیط‌ های کاری و سازمان‌ ها و اتصال آن‌ ها به شبکه‌ های اداری؛ این دستگاه‌ ها به عنوان اهداف مناسبی برای دسترسی مهاجمین به شبکه ی سازمان‌ ها تبدیل شده‌ اند.


در آستانه ی ورود به سال جدید میلادی فضای سایبر این روزها میزبان بدافزارهایی می باشد که از عدم آگاهی کاربران استفاده نموده و رایانه ی آن‌ ها را آلوده به انواع بدافزارها و تروجان‌ های (Trojan) گوناگون می ‌کنند. کارشناسان آزمایشگاه امنیتی "جی‌ دیتا" (G Data SecurityLabs) در پایان سال 2012 بررسی‌ ای را در مورد آینده و گذشته‌ ی حملات و جرایم در فضای سایبری و عدم امنیت، انجام داده‌ اند. در سال 2012، مجرمان تمرکز خود را بر روی بدافزارهای هوشمند قرار داده بودند و در این مسیر به بخش عمده ای از اطلاعات شخصی افراد دست یافتند. از این رو "جی‌ دیتا" به ارائه ی گوشه‌ هایی از این بررسی‌ ها در مورد سال آینده پرداخته است که در ادامه به ارائه ی آن‌ ها می‌ پردازیم:
ویروس اینترنت

حملات هدفمند

با روند رو به افزایش جنگ نرم و ایجاد انواع متنوعی از بدافزارها در این راستا، حملات هدفمند به شرکت‌ ها و سازمان‌ ها با هدف سرقت اطلاعات، در سال آینده افزایش خواهد یافت؛ البته این حملات نه فقط نسبت به شرکت‌ های بزرگ بلکه نسبت به شرکت‌ های کوچک نیز افزایش می ‌یابد.حائز اهمیت آن که، با استفاده ی فزاینده از گوشی‌ های تلفن همراه، تبلت‌ ها و نوت‌ بوک‌ ها در محیط‌ های کاری و سازمان‌ ها و اتصال آن‌ ها به شبکه‌ های اداری؛ این دستگاه‌ ها به عنوان اهداف مناسبی برای دسترسی مهاجمین به شبکه ی سازمان‌ ها تبدیل شده‌ اند که امروزه از بزرگترین اهداف سران غربی و سازمان هایی از جمله سیا و موساد محسوب می شود.

بدافزارهای "مک" از مرحله آزمایش رد شده‌ اند

"جی‌ دیتا" انتظار بروز حملات سایبری بیشتری را نیز پیش بینی کرده است، خصوصا حملاتی که توسط ویروس هایی برای دزدیدن اطلاعات مالی و جاسوسی در اطلاعات شخصی طراحی شده‌ اند. "رالف بنزمولر" مدیر این شرکت می ‌گوید: "زمان آزمایش بدافزارهای "مک" گذشته است، مجرمین سایبری آماده ی عمل و ناامن کردن این فضا می باشند." این کارشناس، کمبود آگاهی کاربران در مورد بدافزارهای "مک" را به عنوان نکته ‌ای سودمند برای مهاجمین؛ در جهت ایجاد انواع حملات سایبری و سرقت اطلاعات شخصی می‌ داند.

قربانیان ممکن است از طریق وب ‌کم و میکروفن، مورد جاسوسی قرار گیرند

تلویزیون ‌های جاسوس در اتاق پذیرایی

در سال آینده تلویزیون‌ های هوشمند اینترنتی در بازار وفور بیشتری می ‌یابند. در این راستا "جی‌ دیتا" طی گزارشی  آورده است، از آن ‌جایی‌ که مجرمین سایبری این تلویزیون‌ های هوشمند را به عنوان هدف‌ هایی مناسب برای حملات خود یافته‌ اند، لذا در سال آتی، تعداد آسیب ‌پذیری ‌ها و انواع ویروس ها افزایش خواهند یافت و قربانیان ممکن است از طریق وب ‌کم و میکروفن، مورد جاسوسی قرار گیرند و یا مجرمین به بهانه ی به روز رسانی برنامه ‌های نصب شده بر روی این دستگاه ‌ها، کدهای مخرب را بر روی آن‌ ها بارگذاری کرده و سیستم‌ هایشان را آلوده نمایند و این دقیقا همان چیزی است که کنترل کنندگان جنگ روانی در پی آن می باشند تا از این طریق به اطلاعات محرمانه و شخصی افراد دست یابند.

بدافزارهای گوشی همراه افزایش خواهند یافت

میزان بدافزارهایی که برای تبلت‌ ها و گوشی ‌های هوشمند طراحی شده ‌اند، در سال آینده افزایش خواهند یافت. شرکت "جی‌ دیتا" پیش بینی کرده است که آسیب‌ پذیری‌ هایی برای مرورگرها طراحی خواهد شد که رایانه ی قربانی را در حین جستجو در مورد مطالب، آلوده خواهند نمود.

از آنچه گفته شد چنین بر می آید که یکی از خواص جنگ نرم در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) این است که چنانچه از خدمات دشمن استفاده نماییم، در زمانی که دشمن تعیین می ‌کند این خدمات و ابزارها به جای از کار افتادن، در اختیار آنان قرار گرفته

علاوه بر این مهاجمین بر روی ساخت اپلیکیشن ‌های مخرب تمرکز بیشتری خواهند کرد و حائز اهمیت آن که، اخیرا مانور بدافزار پراکنی در فضای مجازی افزایش چشم گیری داشته و علت آن آمار فوق العاده بالایی از کاربران می باشد که از این فضا در راستای به روز رسانی گوشی های خود استفاده می نمایند؛ از این رو به آسانی می توان از طریق اینترنت به خیل عظیمی از اطلاعات موجود در گوشی های تلفن همراه دست یافت.

ویروس اینترنت

حفره‌ های امنیتی، دروازه‌ ای برای ورود

در سال آینده تعداد آسیب‌ پذیری ‌هایی که بر روی سایت ‌ها قابل بارگذاری هستند، افزایش خواهد یافت. مهاجمین از این آسیب ‌پذیری ‌ها برای بارگذاری بدافزارها بر روی سایت‌ های جعلی خرید و فروش استفاده خواهند نمود. همچنین حفره ‌های امنیتی ‌ای که اخیرا در نرم ‌افزارها و برنامه‌ ها یافت شده ‌اند نیز در سال آینده به عنوان یک راه ورود آسان به حریم شخصی افراد، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

از آنچه گفته شد چنین بر می آید که یکی از خواص جنگ نرم در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) این است که چنانچه از خدمات دشمن استفاده نماییم، در زمانی که دشمن تعیین می ‌کند این خدمات و ابزارها به جای از کار افتادن، در اختیار آنان قرار گرفته و در راستای تحقق جنگ نرم به دشمنان کمکی دوچندان خواهد کرد؛ که در این صورت آسیب پذیری ما نیز دو چندان می شود و با حضور چشم گیر فضای مجازی در جای جایِ زندگی امروزی بشر و بالا گرفتن جنگ روانی، این امر رو به رواج گذاشته چنانچه در صورت عدم جلوگیری به موقع آن طی سال های آینده اصطلاح حریم خصوصی دیگر معنایی نخواهد داشت.

فرآوری : آزاده مرنی

بخس ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / گرداب / پایگاه خبری فناوری ایران