تبیان، دستیار زندگی
اگرچه هر روزه از علاقه افراد به کامپیوترهای شخصی و رایانه ها کم می شود و گرایش به سمت تبلت ها افزایش می رود اما همچنان می بایست نکاتی را به هنگام کار کردن با رایانه ها در نظر گرفت نکاتی که ممکن است امنیت کاربر را به خطر بیندازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده بهینه از رایانه


اگرچه هر روزه از علاقه افراد به کامپیوترهای شخصی و رایانه ها کم می شود و گرایش به سمت تبلت ها افزایش می رود اما همچنان می بایست نکاتی را به هنگام کار کردن با رایانه ها در نظر گرفت نکاتی که ممکن است امنیت کاربر را به خطر بیندازد.

استفاده بهینه از رایانه

کم شدن علاقه افراد به کامپیوترهای شخصی به حدی رسیده است که فروش این محصولات تا 0.9 درصد کاهش یافته است و این موضوع می تواند برای تولید کنندگان این محصولات نگران کننده باشد. حتی با روی کار آمدن  ویندوز 8 همچنان استقبال از کامپیوترهای شخصی کمتر از گذشته است.

بیشتر افراد علت را کم حجم بودن و در عین حال کارا بودن تبلت ها و موبایل های هوشمند می دانند. همچنین ارزانتر تمام شدن قیمت تبلت ها نیز بر شدت موضوع می افزاید.

اما در این میان هنوز می توان  یک سری از کامپیوترهای شخصی با قابلیت های بالا را نام برد به طور مثال:

Maingear Shift Super Stock :

این محصول دارای کارایی سخت، ظاهری خوب است و گران هم نیست.

Falcon Northwest Tiki :

Tiki کامپیوتری با سطح صاف است که کارایی بسیاری برای بازی ارائه می دهد که تا حدودی گران قیمت است.

V3 Convoy :

کارایی این کامپیوتر رومیزی مانند Main gear Shift Super Stock است اما قیمت بالاتری دارد.

کامپیوترهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که نام بردن آن ها در این مجال نمی گنجد.

معایب و مزایای کار با رایانه:

در حالی که می توان گفت اساس کار با کامپیوترهای شخصی، تبلت ها و حتی موبایل های هوشمند تا حد زیادی شبیه به هم هستند استفاده از آن ها معایب و مزایایی را به دنبال دارد.

به عنوان مثال افرادی که بیش از حد با رایانه خود کار می کنند بسیار کم تحرک هستند و جالب است بدانید یک سری از افراد به بیماری به نام سندروم ساعت شنی مبتلا هستند. این گونه افراد با دیدن ساعت شنی کوچک روی نمایشگر، مضطرب و عصبی می شوند به خصوص اگر زمان محدودی برای کاری که باید انجام دهند داشته باشند این عصبی شدن بیشتر و بیشتر می شود.

استفاده بهینه از رایانه

کار با رایانه مزایایی نیز به همراه دارد که باعث کاهش عوارض پیری در افراد، کاهش از دست رفتن حافظه در اثر بالا رفتن سن افراد و ... می گردد.

چگونه مصرف انرژی را کاهش دهیم

نکات دیگری که می توان بیان کرد کاهش مصرف انرژی است. یکی از راه های کاهش مصرف انرژی در رایانه ها تغییر انجام فعالیت های مادربرد سیستم است. روش دیگر استفاده از خنک کننده های کم مصرف تر و یا استفاده از صفحه نمایش با مصرف پایین است.

با توجه به این نکات یک هکر توانسته کامپیوتری را طراحی کند که دارای یک پردازنده 5 هسته ای و 16 گیگا بایت رم به همراه 64 گیگابایت حافظه است. این کامپیوتر در هنگام کار کردن به 75 وات و در هنگام آماده باش به 5,9 وات انرژی نیاز دارد که نسبت به سایر کامپیوترها که هم دوره اش هستند در هنگام کار تقریبا به نصف و در هنگام آماده باش یک پنجم انرژی آنها را نیاز دارد.

همه ما در هنگام کار با رایانه، تبلت، موبایل و سایر وسایلمان به یک سری از نکات توجه نمی کنیم و موجب انجام برخی از خطا هایی می شویم که تنها به ضرر خودمان است.

**  Bach up گیری را فراموش نكنید، چرا كه هر هارد دیسكی روزی خراب می شود و در صورتی كه پشتیبان گیری از هارد دیسك انجام نشده باشد موجب از بین رفتن تمامی اطلاعات می شود.

** از جمله مواردی كه بیشترین آسیب را به رایانه شما وارد می كند نداشتن یك آنتی ویروس آپدیت شده است چرا كه كافی است یك ایمیل ناآشنا را باز كنید و یا این كه به سایت های نامعتبر مراجعه كنید كه این امر موجب آسیب رسیدن به سیستم می شود.

**  هیچ گاه به اسپم ها پاسخ ندهید. برای برطرف كردن مشكل هرزنامه‌ها می‌توانید از سیستم مبارزه با هرزنامه کە در ایمیلتان تعبیه شده، کمک بگیرید.

جالب است بدانید یک سری از افراد به بیماری به نام سندروم ساعت شنی مبتلا هستند. این گونه افراد با دیدن ساعت شنی کوچک روی نمایشگر، مضطرب و عصبی می شوند به خصوص اگر زمان محدودی برای کاری که باید انجام دهند داشته باشند این عصبی شدن بیشتر و بیشتر می شود

** همیشه این مسئله را از افراد دیگر نیز شنیده اید كه می گویند زمانی كه رایانه شما روشن است كیس را جا به جا نكنید علت این امر آن است كه هارد دیسك ها در اثر حركت آسیب می بینند. این موضوع برای تبلت ها نیز صدق می كند. زیرا هارد درایوهای چرخشی تبلت ها  بە راحتی آسیب می‌بینند همچنین اگر در مکان‌های کوچک قرار بگیرند بسیار سریع داغ می‌کنند.

**هر گز در رختخواب با اپ تاپ خود کار نکنید، برخی از افراد كه به مدت زیاد با لپ تاپ كار می كنند كار خود را تا تختخواب خود نیز می برند اما آن ها با این كار خود عمر لپ تابشان را كم می كنند چرا كه بالش و تشک‌های پف ‌دار، جلوی خروجی هوای لپ‌تاپ را می گیرند و باعث داغ شدن آن می شوند.

استفاده بهینه از رایانه

** اگر به صورت اتفاقی چای یا قهوه بر روی لپ تاب شما ریخت به جای داد و فریاد سریعا آن را خشك كنید و یا در اینترنت به دنبال راه های سریع برای خشك كردن باشید.

** برای اینكه بتوانید سریع تر به كارهای خود برسید به شما پیشنهاد می شود تا كلیدهای میانبر را یاد بگیرید و همچنین برنامه های اضافی بر روی سیستم خود نصب نكنید چرا كه فقط كندی سیستم را به دنبال می آورد.اگرچه در اینجا سعی کردیم به نکاتی اشاره کنیم تا محبوبیت و کارایی سیستم های PC را بالا ببرد اما محققان بر این باورند كه تا سال 2016 رایانه‌‌های لوحی یا به عبارتی تبلت ها به محبوب‌ترین ابزار کامپیوتری جهان تبدیل می‌شوند. و به بیانی PC ها دیگر جایی ندارند.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Common Bad Habits of Average Computer Users

Top 10 bad habits when working with computer "by corecz"

goarticles