تبیان، دستیار زندگی
هوا سرد است و بازار آنفلوانزا و سرماخوردگی داغِ داغ. اگر می‌خواهید از این بیماری دور بمانید قدرت مواد غذایی مفید را دست کم نگیرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ماده‌ی غذایی ضد آنفلوانزا


هوا سرد است و بازار آنفلوانزا و سرماخوردگی داغِ داغ. اگر می‌خواهید از این بیماری دور بمانید قدرت مواد غذایی مفید را دست کم نگیرید.

محققان هر روز به نتایج تازه ای می‌رسند که ثابت می‌کند مواد غذایی مغذی راه حل مقابله با بسیاری از مشکلات روزمره است. در این مطلب شما را با 5 ماده‌ی غذایی آشنا می‌کنیم که آنفولانزا را از شما دور می‌کند. با ما همراه باشید.

سیر

سیر خام میل کنید

با این که سیر دهان را می‌سوزاند اما باید بدانید که سوپراستار مواد غذایی ضد آنفلوانزا است. به خاطر این که حاوی ترکیباتی مانند «الیسین» می‌باشد. این ترکیبات دمار از روزگار ویروس‌ها در می‌آورند و شما را از گزند آن‌ها در امان می‌دارند. اگر تصور می‌کنید در معرض ویروس قرار دارید قبل از این که بتوانند وارد بدنتان بشوند و کاری بکنند سیر میل کنید. در این صورت خواهید دید که سیر به راحتی از پس این ویروس‌ها بر می‌آید.

برای این که بتوانید به طور کامل از خواص سیر بهره‌مند شوید بهتر است هر 3 تا 4 ساعت یک حبه سیر بجویید. اگر نمی‌توانید طعم تند آن را تحمل کنید آن را خرد کنید و مانند قرص قورت دهید. مخلوط کردن سیر له شده با مقداری عسل نیز معجزه می‌کند. اگر به هیچ عنوان طعم سیر خام را دوست ندارید توصیه می‌کنیم آن را در سوپ یا آش بریزید تا بپزد. در این صورت هم می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید. سیر پخته حاوی ترکیبات گوگردی است که خواص ضد میکروبی دارند.

چه می‌کند این پیاز

پیاز نیز همانند سیر حاوی ترکیبات ضد میکروبی مانند «الیان» و «الیسین» می‌باشد. برای بهره‌مندی از خواص پیاز توصیه می‌کنیم هر چهار ساعت یک بار مقداری پیاز خام میل کنید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید پیاز خام بخورید یا از طعم آن خوشتان نمی‌آید درنگ نکنید و آن را به غذاهایتان اضافه کنید. سوپ پیاز بهترین گزینه برای بهره‌مندی از خواص پیاز است.

ادویه ها را دریابید

ادویه‌جاتی مانند زردچوبه، چوب میخک و دارچین سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کنند. برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا هر روز یک قاشق چای‌خوری از این ادویه‌ها را به غذاهایتان اضافه کنید. به عنوان مثال کمی دارچین به کمپوت سیب یا چای یا مواد غذایی دیگر اضافه کنید.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که سوپ برای مقابله با ویروس‌ها بسیار موثر است. در واقع این خاصیت سوپ مدیون گرمایی است که دارد. این غذای پرطرفدار دمای بینی و گلو را بالا می‌برد و به همین خاطر ویروس‌ها را فراری می‌دهد

اگر آنفلوانزا گرفته‌اید باز هم نگران نباشید. نصف یک قاشق چای‌خوری دارچین، نصف قاشق چای‌خوری تخم گشنیز، و یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را در آب جوش بریزید و دم کنید. این دم کرده برای بهبود آنفلوانزا بسیار مفید است.

میوه‌های ریز بی‌هسته

همه‌ی میوه‌های ریز بی‌هسته سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند برای همین جلوی آنفلوانزا را می‌گیرند. در بین همه‌ی این میوه ها بلوبری (قره قاط) جایگاه ویژه ای دارد. اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید حتماً از این میوه‌ی مفید استفاده کنید. اگر شما هم راهتان به آن طرف مرزها افتاد از این میوه غافل نشوید. در بین 40 میوه و سبزیجات مختلف آزمایش شده، بلوبری بیشترین میزان آنتی اکسیدان را به خود اختصاص داده است. برای این که در طول فصل سرما از ابتلا به آنفلوانزا در امان باشید روزانه نصف فنجان بلوبری میل کنید. می‌توانید این میوه‌ی ریز را به سالادها، اسموتی یا ماستتان اضافه کرده و از خواص آن نهایت استفاده را ببرید.

سوپ مرغ

سوپ مرغ میل کنید

بیخود نیست زمانی که مریض می‌شویم مادرهای مهربان به فکر تهیه‌ی سوپ می‌افتند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که سوپ برای مقابله با ویروس‌ها بسیار موثر است. در واقع این خاصیت سوپ مدیون گرمایی است که دارد. این غذای پرطرفدار دمای بینی و گلو را بالا می‌برد و به همین خاطر ویروس‌ها را فراری می‌دهد. حتماً خودتان هم می‌دانید که ویروس‌ها عاشق مکان‌های خنک و خشک هستند. زمانی که گلویتان گرم و مرطوب باشد مجالی برای جولان آن‌ها باقی نمی‌ماند. علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مرغ نیز خواص ضد آنفولانزایی دارد. یک سوپ مرغ خوشمزه‌ی خانگی حاوی تمام پروتئین‌هایی است که با آنفولانزا مقابله می‌کند. توجه داشته باشید که در سوپ، سبزیجات مفیدی نیز ریخته می‌شود که هر کدام ویتامین‌های زیادی به بدن می‌رساند. پس حالا که هوا سرد است خودتان را از گرما و لذت یک کاسه سوپ خانگی محروم نکنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سوپ سیر و پیاز داروی آنفلوانزا و سرماخوردگی

7 غذای مفید در سرماخوردگی و آنفلوآنزا

چاره آنفلوانزا و سرماخوردگی در آشپزخانه شما است!

رژیم غذایی در آنفلوآنزا

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

چه بخوریم تا سرما نخوریم

بخور نخورهای سرماخوردگی

این 9 آنتی‌بیوتیک‌ طبیعی را بشناسید!

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

تغذیه در سرماخوردگی چگونه باشد؟

تغذیه سالم؛ سپر دفاعی در برابر سرماخوردگی!

گیاهان مفید در سرماخوردگی و آنفلوانزا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.