تبیان، دستیار زندگی
بر من و شما از جانب خدا و رسولش، واجب است که هر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موافقان امامت


ای مردم! شما همه با من بیعت کردید، ولی بدانید من با برادرم « علی بن موسی الرضا »بیعت کرده ام. او امام و جانشین پدرم میباشد.


یکی از برادران بلند مقام امام رضا علیه السلام، احمد بن موسی علیه السلام است که معروف به شاه چراغ میباشد و مرقد شریفش در شیراز است.

این شخصیت بزرگوار مورد احترام مردم بود. حتی پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در مدینه،جمعی به عنوان پذیرش امامت او، به در خانه ی « ام احمد » آمدند و همراه « احمد بن موسی علیه السلام » دارای کرامات و مقامات

ارجمندی بود، مردم تصور میکردند که او امام بعد از امام کاظم علیه السلام است، بنابراین با او به عنوان بیعت امام بیعت کردند.

او از مردم بیعت گرفت. سپس بالای منبر رفت و خطبه ای در نهایت فصاحت و بلاغت خواند و فرمود:

موافقان امامت

ای مردم! شما همه با من بیعت کردید، ولی بدانید من با برادرم « علی بن موسی الرضا »بیعت کرده ام. او امام و جانشین پدرم میباشد؛ او ولی خداست و بر من و شما از جانب خدا و رسولش، واجب است که هر چه او به ما امر میکند، اطاعت کنیم.

همه ی حاضران سخن احمد بن موسی علیه السلام را پذیرفتند و دسته جمعی از مسجد بیرون آمده، در حالی که احمد بن موسی در پیشاپیش آنها بود، با هم به در خانه ی حضرت رضا علیه السلام رفتند و با آن حضرت بیعت کردند.

امام رضا علیه السلام برای احمد بن موسی علیه السلام دعا کردند و احمد بن موسی علیه السلام از آن پس همواره در خدمت برادر بود، تا آن زمان که حضرت رضا علیه السلام به سوی خراسان حرکت نمودند.

احمد بن موسی علیه السلام در عصر خلافت مأمون عباسی، همراه جماعتی از مدینه به قصد زیارت برادرش حضرت رضا علیه السلام از طریق فارس به سوی خراسان حرکت کردند.

هنگامی که « قتلغ خان » استاندار و نماینده ی مأمون در شیراز  از ورود او به شیراز مطلع شد، سپاهی به سوی او فرستاد و در هشت فرسخی شیراز در محلی به نام  « خان زنیان » سر راه احمد بن موسی علیهالسلام را گرفتند و بین حضرت احمد با سپاه « قتلغ خان » جنگ واقع شد.

در این میان، یکی از یاران « قتلغ خان » فریاد زد: اگر قصد زیارت حضرت رضا را دارید، او از دنیا رفته است. وقتی که یاران احمد بن موسی علیه السلام چنین شنیدند، از اطراف او پراکنده شدند و تنها برادرانش و چند نفر از خویشاوندانش همراه آن حضرت ماندند.

سپس احمد بن موسی علیه السلام با همراهان به سوی شیراز روانه شدند، اما دشمنان، آنها را تعقیب کرده و در شیراز - در همان جا که اکنون محل مرقد شریف احمد بن موسی علیه السلام است - او و عده ای از همراهانش را به شهادت رساندند.


منبع: پیشوای مهر

بخش حریم رضوی