تبیان، دستیار زندگی
ربازی یکی از 4 ورزشی است که از ابتدای بازیهای المپیک مدرن در 1896 جزء برنامه المپیک بوده است. برای یک شمشیرباز پس از تمرین زیاد برای یک مسابقه تمرکز بالا، سرعت عمل، اعتماد به نفس و نظم بالایی لازم است. توضیح شمشیربازی از مبار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :



شمشیربازی

شمشیربازی یکی از 4 ورزشی است که از ابتدای بازیهای المپیک مدرن در 1896 جزء برنامه المپیک بوده است.

برای یک شمشیرباز پس از تمرین زیاد برای یک مسابقه تمرکز بالا، سرعت عمل، اعتماد به نفس و نظم بالایی لازم است.

توضیح

شمشیربازی از مبارزات قدیمی الگوبرداری شده و در سالنهای سرپوشیده انجام می شود. بازیکنان سعی می کنند با واردکردن ضربه های کافی به حریف خویش امتیاز لازم را کسب کرده و در همین حین هم ماهرانه از اصابت ضربات حریف به بدن خویش جلوگیری نمایند.

فلوره، اپه و سابر سلاحهایی هستند که در شمشیربازی مورداستفاده قرار می گیرند. نوک این سلاحها همانند تیغه آن با یکدیگر متفاوتند.

بازیهای آتن 2004

200 نفر از شمشیربازان در المپیک 2004 آتن شرکت جسته اند. مسابقات شمشیربازی در سالن شمشیربازی مجموعه ورزشی المپیک هلینیکو برگزار می گردد.

رشته های شمشیربازی المپیک عبارتند از:

فلوره مردان( از 1896) فردی و تیمی فلوره زنان(از 1924) فردی

اپه مردان( از 1896) فردی و تیمی      اپه زنان( از 1996) فردی و تیمی

سابر مردان( از 1896) فردی و تیمی   سابر زنان( از 2004) فردی

تاریخچه شمشیربازی

شمشیربازی از سالیان دور به عنوان یک هنرجنگی مطرح بوده است. رزم آوران شمشیرزن بیشتر مربوط به کشورهایی از جمله مصر، چین، هند و یونان بوده اند. آتنی ها مردم آرکادیا را به عنوان مخترعین هنر رزم و سلاح می شناسند. هومر دو بخش از ایلیاد خود را مختص دوئل کرده است.

با توجه به منابع موجود مبارزات شمشیربازی در مصر باستان و در حدود 27 هزار سال قبل از میلاد به وجود آمده اند. در روم باستان زندانیان و برده ها برای نجات جان خود در قصر پادشان به دوئل می پرداختند.

اولین قوانین شمشیربازی در 1474 در اسپانیا به وجود آمد. اسلحه فلوره برای اولین بار در قرن هفدهم میلادی ظاهر شد. به عنوان یک سلاح سبکتر فلوره مورد علاقه بسیاری از شمشیرزن ها بود.

در 1815 شمشیربازی آنچنان گسترش پیدا کرد که ادبیات خاصی برای آن طراحی شد. مجارها، فرانسویها و ایتالیاییها اولین اقوامی بودند که مدارس شمشیربازی را افتتاح نمودند.

شمشیربازی یکی از 9 ورزشی است که در اولین دوره المپیک مدرن جزء برنامه آن بوده است.

فدراسیون بین المللی شمشیربازی (FIE) در 29 نوامبر 1913 تأسیس گردید. از 1920 تا 1936 مسابقات جهانی شمشیربازی با حضور تعداد زیادی ورزشکار هر سال برگزار گردید. این مسابقات بین رقابتهای المپیک انجام می شد.

ورزشکاران

در بین ورزشکاران این رشته پال گرویچ و ایستوان کارپاتی از مجارستان، کریستین دی اوریولا از فرانسه و ایدوآردو مانگیاروتی از ایتالیا دارای بیشترین افتخارات در رقابتهای شمشیربازی در سراسر دنیا بوده اند.