تبیان، دستیار زندگی
با نزدیک تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 92، گروه ها و طیف های مختلفی به فکر افتاده اند که مواضع و برنامه های خود را شفاف کرده و جدی تر دنبال کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اردوگاه‌های انتخاباتی چه می‌گذرد؟!


با نزدیک تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 92، گروه ها و طیف های مختلفی به فکر افتاده اند که مواضع و برنامه های خود را شفاف کرده و جدی تر دنبال کنند.

انتخابات

این گروه ها و جریانات در عین حال که برای کسب این سمت تلاش می کنند تا بتوانند پیروز میدان باشند، یکی از راه های موجود برای پیروزی در انتخابات و کنار زدن حریفان را رسیدن به وحدت و اجماع بر سر کاندیدایی واحد می دانند.

در همین راستا بود که وقتی ائتلاف 2+1 شامل حداد عادل، قالیباف و ولایتی اعلام موجودیت کرد، واکنش های مختلفی در پی داشت بطوریکه برخی از اصولگرایان آن را وحدت ساز خواندند و برخی نیز به مخالفت با این طرح برخواستند.

برای مثال، حبیب الله عسگراولادی گفته بود که کاش اصولگرایان شاخص دیگری هم در این ائتلاف وارد می شدند و از سوی دیگر احمد نجابت - عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی – گفته است: وجود ائتلاف 1+2 با حضور افراد بیشتر باعث می‌شود که گروه‌هایی مثل اصلاح‌طلب و مستقل‌ها دچار سردرگمی شوند. این ائتلاف قسمتی از وحدتی است که اصولگرایان به دنبال آن هستند و در واقع یک نقطه مثبت در مسیر ایجاد وحدت در بین این جریان قلمداد می‌شود.

وی افزوده که لازم است تا این ائتلاف پس از گفت‌وگو با جریان‌های مختلف و سیاستمداران شاخص، همچنین جامعتین و پس از آن بررسی وضعیت کنونی، شرایط رای‌آوری را نیز مدنظر قرار دهد و ببیند که کدام یک از افراد اصولگرا بیشتر رای می‌آورند.

در کنار تمام تلاش های کواکبیان برای به اجماع رساندن اصلاح طلبان، گفته می شود که خود وی هم بی تمایل برای کاندیداتوری در انتخابات نیست؛ چنانچه درباره احتمال کاندیداتوری خود اظهار کرد: اکثریت قاطع اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری مدت‌هاست که درباره ورود من به انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم گرفته‌اند و اتفاق‌نظر دارند ولی من به آنها گفتم اجازه بدهید "طرح مناسک" را به سرانجام برسانیم، بعد اعلام موضع می‌کنم و البته هنوز هم برای اعلام قطعی این مساله زود است

در بین دیگر طیف ها و شخصیت های سیاسی اصولگرا هنوز شخص خاصی حضور خود در انتخابات را قطعی نکرده است و تنها نام هایی نظیر مصطفی پورمحمدی، محسن رضایی و علی لاریجانی دیده می شود.

قالیباف و حدادعادل و ولایتی

البته در هفته گذشته برخی رسانه ها خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه با تشکیل و قوت گرفتن فعالیتهای ائتلاف 1+2 علی لاریجانی از کاندیداتوری انصراف می دهد اما برخی اطرافیان رییس فعلی مجلس انتشار چنین اخباری را شایعه پراکنی قلمداد کردند.

در این میان اما نام هایی به عنوان گزینه های دولت و طیف نزدیک به آن مطرح است که بسته به هرکدام از این نام ها ممکن است مراودات متفاوتی را برای دولتی ها به همراه داشته باشد.

همانطور که قبلا هم پیش بینی می شد، غلامحسین الهام باز هم پست و مقام جدید در دولت گرفت تا تحلیل های مربوط به همکاری انتخاباتی میان احمدی نژاد و بخشی از جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری به واقعیت نزدیک تر شود.

البته ظاهرا جبهه پایداری تنها به مراوده با احمدی نژاد و طرفداران سفت و سخت او اکتفا نکرده اند چراکه به نظر می رسد ائتلاف 2+1 نیز قرابتی بین خود و بخشی از جبهه پایداری احساس می کند و باید به مرور زمان دید که تکلیف کاندیدای نهایی جبهه پایداری چه خواهد شد.

ظاهرا جبهه پایداری تنها به مراوده با احمدی نژاد و طرفداران سفت و سخت او اکتفا نکرده اند چراکه به نظر می رسد ائتلاف 2+1 نیز قرابتی بین خود و بخشی از جبهه پایداری احساس می کند و باید به مرور زمان دید که تکلیف کاندیدای نهایی جبهه پایداری چه خواهد شد

در سوی دیگر گروه بندی های سیاسی و انتخاباتی، اصلاح طلبان قرار دارند که از همان ابندا بر سر حضور یافتن یا حضور نیافتنشان در انتخابات حرف و حدیث هایی بود تا اینکه اولین جرقه ها از تلاش برخی از اصلاح طلبان برای حضور سیدمحمد خاتمی به عرصه انتخابات زده شد.

هنوز خاتمی پاسخی به این درخواستهای هم طیفان خود نداده است ولی مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری به شدت پیگیر است که بتواند اصلاح طلبان را اولا راضی به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کند و ثانیا گزینه پیشنهادی خود را به عنوان کاندیدای واحد آنها بتواند مطرح سازد.

وی برای روشن تر شدن هدفش و نیز انداختن اصلاح طلبان در مسیر انتخابات، همایشی سراسری برگزار کرده بود که البته مورد استقبال طیف زیادی از اصلاح طلبان نشد.

کواکبیان

در کنار تمام تلاش های کواکبیان برای به اجماع رساندن اصلاح طلبان، گفته می شود که خود وی هم بی تمایل برای کاندیداتوری در انتخابات نیست؛ چنانچه درباره احتمال کاندیداتوری خود اظهار کرد: اکثریت قاطع اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری مدت‌هاست که درباره ورود من به انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم گرفته‌اند و اتفاق‌نظر دارند ولی من به آنها گفتم اجازه بدهید "طرح مناسک" را به سرانجام برسانیم، بعد اعلام موضع می‌کنم و البته هنوز هم برای اعلام قطعی این مساله زود است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری اضافه کرد: یازدهمین کنگره این حزب، اوایل بهمن ماه برگزار می‌شود و اگر بتوانیم طرح مناسک را پیش ببریم و به سرانجام برسانیم تا اجماعی در بین اصلاح‌طلبان حاصل شود، این قطعا بهتر از اتفاقی است که در سال 84 افتاد.

طرح مناسک از سوی کواکبیان - دبیر کل حزب مردم سالاری - عنوان شده بود و طرحی است که ساز و کاری برای اجماع اصلاح‌طلبان بر روی کاندیدای واحد ارائه می دهد.

از طرف دیگر به نظر می رسد که کاندیداتوری محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور در دولت هشتم – به سمت قطعی شدن پیش می رود. وی که مدتها بود نه مصاحبه کرده و نه در برنامه خاصی شرکت نکرده بود، حالا دیدارهای مختلف برگزار می کند، گفت وگو انجام می دهد و سخنرانی می کند.

فعلا نام هایی برای کاندیداتوری مطرح است و گروه ها و طیف های مختلف بیشتر در حال ارزیابی افراد و شخصیتها هستند تا گزینه خود را برای کاندیداتوری قطعی بیابند و هنوز برای اعلام تحلیل واقعی تر از این مرزبندی ها شاید کمی زود باشد.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان