تبیان، دستیار زندگی
زشها فوتبال به عنوان سلطان ورزشها عمومی ترین ورزش دنیاست. این مساله اصلاً دور از دسترس نیست که میلیونها نفر در سراسر جهان همیشه شاهد رقابتهای فوتبال می باشند. توضیح هر بازی فوتبال 11 بازیکن در قالب 2 تیم برگزار می شود. تنها د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :



فوتبال

سلطان ورزشها

فوتبال به عنوان سلطان ورزشها عمومی ترین ورزش دنیاست. این مساله اصلاً دور از دسترس نیست که میلیونها نفر در سراسر جهان همیشه شاهد رقابتهای فوتبال می باشند.

توضیح

هر بازی فوتبال 11 بازیکن در قالب 2 تیم برگزار می شود. تنها دروازه بان اجازه لمس توپ با دستان خود را داراست. هدف تیم به ثمر رساندن گل است. یک گل زمانی ثبت می شود که بیشتر حجم توپ وارد دروازه حریف شود. برنده تیمی است که گل بیشتری به ثمر رسانده باشد. زمان بازی 90 دقیقه می باشد. یک داور به همراه 2 کمک داور به اجرای قوانین می پردازند.

مسابقات فوتبال آتن2004

در حین بازیهای المپیک آتن فوتبالیستها در 5 شهر با یکدیگر به رقابت می پردازند:

آتن، وولوس، هراکلیو، تسالونیکی و پاتراس . رقابتهای فوتبال دو روز زودتر از افتتاحیه بازیها در 11آگوست آغاز شده و تا 29آگوست 2004 به طول می انجامد. بازیهای نهایی در آتن برگزار خواهد شد. مجموعاً 16 تیم فوتبال در رده مردان در 4 مرحله (ابتدایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال) و 10 تیم در رده زنان در سه مرحله (یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال) با یکدیگر به رقابت می پردازند.

تاریخچه

فوتبال در انگلستان رشد و توسعه پیدا کرده است. از قرن هشتم تا قرن نوزدهم میلادی دارای کاراکتری محلی بوده و قوانین آن از محلی به محل دیگر تغییر کرده است. در انتهای قرن 19 ملوانان انگلیسی فوتبال را به چهار گوشه جهان بط داده و آنرا معرفی نمودند. سال 1863 به عنوان شروع تاریخ فوتبال مدرن مشخص شده است چرا که در این سال فدراسیون فوتبال انگلستان راه اندازی شد. هشت سال بعد این فدراسیون دارای 15 عضو بود.

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا (FIFA) در سال 1904 در پاریس تاسیس گردید. هفت عضو موسس این فدراسیون کشورهای فرانسه، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، هلند، سوئد و ... بودند. امروزه اعضای فیفا به 204 کشور می رسد.

فوتبال مردان در بازیهای المپیک 1896 آتن به عنوان یک ورزش نمایش مطرح گردید و در بازیهای 1908 آلمان به عنوان ورزش رسمی المپیک شناخته شد. نزدیک به یک قرن به طول انجامید تا فوتبال زنان جزء برنامه المپیک قرار گیرد و این مربوط به بازیهای المپیک آتلانتا در 1996 می شد. تا بازیهای المپیک 1984 شرکت در مسابقات محدود به بازیکنان آماتور بود و بیشتر شرکت کشورهای اروپای غربی در این بازیها مشهود بود.

در یونان فوتبال تقریباً معروف ترین ورزش محسوب می گردد. این ورزش دارای بیشترین ورزشکار و باشگاه در کشور است. تقریباً تمام شهرهای یونان یک استادیوم فوتبال دارند. عضو دولتی و مسوول در فوتبال یونان فدراسیون هلنی فوتبال می باشد که در سال 1926تاسیس شده و هم اکنون عضو فیفا می باشد. این فدراسیون اداره کننده 51 باشگاهی باشد. همچنین 6 هزار باشگاه آماتور تحت قطر این فدراسیون هستند. فوتبال حرفه ای زیر نظر تشکیلات باشگاههای حرفه ای بوده و اداره کننده 60 باشگاه است.

بازیکنان

به عنوان عمومی ترین ورزش دنیا فوتبال دارای بازیکنان شاخص فراوانی بوده است.

آلفردودی استفانو (آرژانتین) ریموندکوپا (فرانسه) فرانتس پوشکاش (مجارستان برنده مدال طلای سال 52) لف ... (شوروی سابق – مدال طلای بازیها56)، دینوزوف (ایتالیا)، پله (برزیل)، ... (انگلستان)، فرانتس بکن باور (آلمان)، یوهان کرایف (هلند)، میشل پلاتینی (فرانسه) و دیگوآرماندو مارادونا (ستاره فوتبال جهان از آرژانتین)

تیمهای ملی

تیمهای ملی با تاریخ و پیشینه قوی کشورهای : انگلستان، برزیل، آرژانتین، ایتالیا، آلمان و فرانسه هستند.

در بازیهای المپیک تیمهای شاخص: مجارستان (5 مدال المپیک)، یوگوسلاوی (5 مدال المپیک) و شوروی سابق (4 مدال المپیک) می باشند.