تبیان، دستیار زندگی
اینکه وزنه برداری به عنوان ورزش قدرت شناخته شده است ولی تجربه ثابت کرده است که قدرت وزنه بردار باید توسط یک مربی زبده همراه با تکنیک آمیخته شود. وزنه برداری در دو رشته برگزار می شود: حرکت یکضرب و دو ضرب. در این رشته دو گرایش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :



وزنه برداری

با اینکه وزنه برداری به عنوان ورزش قدرت شناخته شده است ولی تجربه ثابت کرده است که قدرت وزنه بردار باید توسط یک مربی زبده همراه با تکنیک آمیخته شود.

وزنه برداری در دو رشته برگزار می شود: حرکت یکضرب و دو ضرب.

در این رشته دو گرایش برای مردان و زنان پیش بینی شده است. هر وزنه بردار 3 بار فرصت بلند کردن وزنه را داراست. مجموع بهترین رکوردهای وزنه بردار در دو رشته نشانگر جایگاه نهایی اوست.

رقابتهای آتن 2004

مسابقات وزنه برداری المپیک آتن در سالن المپیک وزنه برداری نیکیا برگزار می شود. برنامه ی مسابقات شامل 10 روز مسابقه بین 14 تا 25 آگوست می باشد همچنین وزنه برداران در هفدهم و بیست و دوم آگوست استراحت می نمایند.

تاریخچه

با اینکه وزنه برداری جزء برنامه ی المپیک تاریخی نبوده است ولی منابع تاریخی نشان می دهند که وزنه برداری در بین یونانیان بسیار متداول بوده است. سنگی به وزن 143 کیلوگرم که در المپیا یافت شده و مربوط به قرن 6 قبل از میلاد بوده نمایانگر چنین فرضیه ای است.

وزنه برداری جزء برنامه ی اولین المپیک مدرن در آتن به سال 1896 بوده است. همچنین این اولین فرصتی بود که وزنه برداران یونان نیز در آن به رقابت بپردازند.

اولین دوره ی مسابقات وزنه برداری جهان در 28 مارس 1891 در لندن برگزار شد. در این مسابقات 7 ورزشکار از 6 کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند. اولین دوره ی مسابقات وزنه برداری زنان در سال 1987 در ساحل دیتونا در فلوریدای امریکا برگزار شد که در آن یکصد ورزشکار زن از 22 کشور حضور داشتند.

تاکنون 71 مسابقه ی قهرمانی برای مردان و 14 مسابقه برای زنان در سطح بین المللی برگزار شده است. فدراسیون جهانی وزنه برداری  در سال 1905 تأسیس گردید.

رکورد داران المپیک (تمام رکوردها در المپیک سیدنی 2000 ثبت شده است)

مردان

در56 – کیلوگرم     حلیل موتلو از ترکیه با رکورد 30 کیلوگرم

در 56 تا 62 کیلوگرم         نیکولای پچالوف از کرواسی با رکورد 325 کیلوگرم

در 105 + کیلوگرم  حسین رضازاده از ایران با رکورد 5/472 کیلوگرم

زنان

48 تا 53 کیلوگرم   ثریا یانگ از جمهور خلق چین با رکورد 225 کیلوگرم

58 تا 63 کیلوگرم   ژیاومین چن از جمهوری خلق چین با رکورد 5/42 کیلوگرم

در 75 + کیلوگرم    میوآن دینگ از جمهوری خلق چین با رکورد 3000 کیلوگرم