تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

آخرین قسمت

مرهمی برای دهان سوخته

سوختگی دهان با غذا و نوشیدنی داغ، تجربه ای است که همه ما گاه و بیگاه دچار اش می شویم. به خصوص وقتی که غذا خوشمزه است و ما هم عجله داریم. گاهی اوقات آنقدر سوختگی شدید است که ما را از صرف ادامه غذا پشیمان می کند و دردسرهای بعدی تا چند روز ادامه دارد.

حالا محققین دانشگاه تگزاس این نوار باریک را ساخته اند تا مرهمی باشد برای سوختگی دهان. هنگام سوختگی آن را روی محل سوختگی قرار می دهید تا درد و التهاب ناشی از سوختی را کمتر کند. این نوار در واقع حاوی مواد بی حس کننده و ضد التهاب است که سبب تسکین نسبتا فوری محل سوختگی می شود.

خود نوار هم از مواد حل شونده ساخته شده و بعد از مدتی در بزاق دهان حل می شود. می توان آن را به هر نقطه از دهان چسباند و مزاحم ادامه غذا خوردن هم نخواهد شد.

مرهمی برای دهان سوخته

تیم سازنده فعلا مشغول تکمیل طرح شان است. آنها قصد دارند کمی طعم هم به آن اضافه کنند و مدل های مختلفی از این نوار سوختگی دهان تولید کنند تا بتوان از آنها برای سوختگی های شدیدتر دهان هم استفاده کرد. با این حساب شاید این نوارها را تا چند وقت دیگر روی میز رستوران ها ببینیم.

**************

کاغذ دیواری ضد وای فای

امروز در مورد بهتر کردن ارتباط وای-فای صحبت کردیم. اما بعضی وقت ها هم ممکن است دلتان بخواهد جلوی این امواج را بگیرید! مثلا اینکه نخواهید همسایه ها هیچ راهی برای ورود به شبکه بی سیم تان داشته باشند. برای عده ای خوش شانس حدس زدن پسورد مودم همکاران و همسایه ها چندان کار مشکلی به نظر نمی رسد. رنگ، گل، میوه، و یا شاید هم نام حیوان مورد علاقه می تواند پسورد مودم وایرلسی باشد که چند متر آنطرف تر در حال کار است و می تواند مورد حمله هکر ها قرار گیرد. البته برای جلوگیری از این کار راه های مختلفی وجود دارد، یکی از آنها استفاده از این کاغذ دیواری ضد وای فای است!

کاغذ دیواری ضد وای فای

دانشمندان انستیتو پلی تکنیک دانشگاه Grenoble INP طرح یک کاغذ دیواری ضد وای فای را ارائه کرده اند که به دلیل استفاده از کریستال های نقره در غشای آن، می تواند مقابل انتشار سه نوع فرکانس ناشی از عملکرد مودم ها و روتر های وایرلس را سد کند تا به نحوی محیط های مختلف را در برابر استفاده های ناخواسته حفاظت کند.

جالب آنجا است که ساختار آن به گونه ای خواهد بود که بر روی عملکرد تلفن های بی سیم و موبایل مورد استفاده در محیط اختلالی ایجاد نخواهد کرد. برای حفاظت محیط بایستی کلیه سطوح سقف،زمین و دیوار ها را با آن پوشاند و به نظر می رسد که برای فضاهایی که دارای پنجره های بسیار هستند چندان راه کار خوبی محسوب نمی شود.

بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد

ایده این کاغذ دیواری و دیگر دیوار های مسدود کننده طرح جدیدی نیست و تقریبا از سال 2004 تلاش های زیادی بر روی ساخت نمونه های تجاری شده است، اما قرار است این محصول فروش خود را در طرح ها و رنگ های متنوع از سال آینده آغاز کند.

**************

هیت سینکی که 30  بار بهتر از بهترین خنک کننده های امروزی است

کامپیوترها همواره داغ می شوند و گرما برای قطعات الکترونیکی مضر است. برای اینکه گرمای تولید شده دور شود از فن و هیت سینک (Heatsink یا سینک گرما وسیله ای است دارای پره های متعدد که سطح انتقال حرارت را افزایش داده و قطعات داغی مثل CPU و GPUو VRM ها را خنک می کند) استفاده شده و گرما از کیس خارج می شود. اما Sandia یک طرح مفهومی دارد که ترکیبی از فن و هیت سینک را برای خنک کاری استفاده می کند و بنابر ادعای آنها این طرح قادر است تا 30 برابر بازدهی بهتری نسبت به سیستم های خنک کاری فعلی داشته باشد.

هیت سینکی که 30  بار بهتر از بهترین خنک کننده های امروزی است

سیستم خنک کاری Sandia شامل یک هیت سینک می شود که با سرعت 2000 دور بر دقیقه می چرخد، درست مثل یک فن که همزمان هیت سینک هم هست. دور بالایی نیست اما نکته اینجاست که چیپ را نیز بلند کرده و در فاصله ای در حد یک هزارم اینچ (هر اینچ برابر با 2,54 سانتی متر است) و معلق در هوا نگه می دارد در این صورت مقاومت حرارتی از بین می رود. هوا از بالا وارد هیت سینک شده و بعد از حرکت در داخل شیارها از کناره خارج می شود. این طرح وضعیت جمع شدن غبار را نیز بهتر می کند، مساله ای که برای بازدهی خنک کاری بسیار مهم است. با توجه به اینکه چیپ و سیستم خنک کاری در هوا معلق هستند سیستم بسیار کم صدا خواهد بود. قرار است ساخت این طرح توسط یک کمپانی سخت افزاری انجام شود و شاید به زودی شاهد کاربرد آن باشیم.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: خوارزمی،popsci