تبیان، دستیار زندگی
به قول فرنگی‌ها یک سورپرایز برایتان داریم! اگر به دنبال خوش اندامی هستید بدانید که با تغییر شیوه‌ی غذا خوردن تان می‌توانید هر ماه یک کیلوگرم وزن کم کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاغری در وقت اضافه


به قول فرنگی‌ها یک سورپرایز برایتان داریم! اگر به دنبال خوش اندامی هستید بدانید که با تغییر شیوه‌ی غذا خوردن تان می‌توانید هر ماه یک کیلوگرم وزن کم کنید.

رژیم

اگر تصور می‌کنید نمی‌شود خودتان امتحان کنید. لاغری و خوش اندامی به این معنی نیست که خودتان را آزار بدهید و گرسنگی بکشید. رژیم‌های سخت غذایی توان آدم را از بین می‌برد. حتی اگر خیلی با اراده باشید و وسط کار کم نیاورید مطمئن باشید بعد از تمام شدن دوره‌ی رژیمتان دوباره چاق خواهید شد. کاهش وزن باید به مرور زمان رخ بدهد. این که در عرض یک هفته چند کیلو لاغر شوید به نفع سلامت جسم و روحتان نیست. با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه می‌شود با ترفندهای ساده هر ماه یک کیلو لاغر شد.

مغز ما حدود 20 دقیقه وقت لازم دارد تا بتواند سیگنال‌های سیری را به معده ارسال کند. یعنی شما سیر شده‌اید اما مغزتان هنوز این خبر را به معده مخابره نکرده است برای همین شما به خوردن ادامه می‌دهید. بزرگان ما همیشه توصیه کرده‌اند قبل از سیر شدن کامل دست از غذا بکشید. این توصیه توجیه کننده‌ی این اتفاق بیولوژیکی بدن است. زمانی که آن قدر می‌خورید تا کاملاً سیر شوید و بعضی وقت‌ها حتی نتوانید از جایتان تکان بخورید یعنی این که بیشتر از نیازتان غذا خورده‌اید و این یعنی شروع چاقی. راه حلش ساده است. شیوه‌ی غذا خوردن تان را عوض کنید و به مغز زمان بدهید تا سیگنال‌های سیری را ارسال کند. به این ترتیب کالری‌های کمتری دریافت می‌کنید بدون این که خودتان را از خوردن محروم کنید، فقط زیاده‌روی نمی‌کنید. این 10 روش توصیه شده را جدی بگیرید.

زمان بیشتری به غذا خوردن اختصاص دهید

می‌دانیم کار دارید و سرتان شلوغ است اما با چند دقیقه دنیا به آخر نمی‌رسد. زمانی که فرصت کمی برای غذا خوردن دارید با سرعت بیشتری لقمه ها را می‌بلعید و بدن زمان کافی برای دریافت یا ارسال سیگنال‌ها پیدا نمی‌کند. وقتتان را به گونه ای تنظیم کنید که برای ناهار یا شام حداقل 30 دقیقه وقت داشته باشید. سعی کنید در فضای آرام و با آرامش غذا بخورید. در این صورت زمانی که دو سوم غذایتان را میل کردید به طور طبیعی احساس سیری می‌کنید و میل زیادی برای پرخوری ندارد.

دست‌ها پایین

یکی از روش‌های موثر برای طولانی‌تر کردن وقت غذا این است: زمانی که لقمه ای در دهان دارید هیچ وقت قاشق و چنگال را در دست نگه ندارید. یک قاشق از غذا را به دهان ببرید. قاشق و چنگال را غلاف کنید. منظورمان این است که داخل بشقابتان بگذارید. لقمه را بجویید و به آرامی قورت دهید و سپس قاشق را بردارید و لقمه ای دیگر میل کنید.

راز لاغری چشم بادامی‌ها

شاید یکی از رازهای لاغری ژاپنی‌ها، چینی‌ها و کلاً چشم بادامی‌ها این است که با چوب غذا می‌خورند. استفاده از چوب باعث می‌شود که ریتم غذا خوردن کندتر شود. شما هم امتحان کنید از این چوب‌ها بخرید و با آن‌ها غذا بخورید. در این صورت لقمه های کوچک‌تری به دهان می‌برید و کمتر غذا می‌خورید.

وقتتان را به گونه ای تنظیم کنید که برای ناهار یا شام حداقل 30 دقیقه وقت

داشته باشید. سعی کنید در فضای آرام و با آرامش غذا بخورید. در این صورت زمانی که دو سوم غذایتان را میل کردید به طور طبیعی احساس سیری می‌کنید

از این گذشته غذا خوردن با این چوب‌ها خودش هنر است. یعنی باید کلی تمرکز به خرج بدهید. اگر از این کار خوشتان نمی‌آید به سبک و سیاق اجداد خودمان با دست غذا بخورید. (اگر بچه دارید برای او توضیح دهید قصدتان از این کار چیست).

از کاردهای کوچک‌تر استفاده کنید

اگر نمی‌توانید از پنیر چرب، خامه یا کره بگذرید بهترین راه این است که از کاردهای کوچک برای بریدن آن‌ها استفاده کنید. کارد کوچک میزان کمتری از این مواد غذایی را روی نانتان حمل می‌کند.

غذا را خوب بجویید

گرایش ما به غذا خوردن بیش از هر چیزی به حس بویایی‌مان مربوط می‌شود. برای همین زمانی که دچار سرماخوردگی و زکام شده‌ایم کمتر میل به غذا داریم و همه چیز برایمان بی‌مزه می‌شود. از این مسئله به نفع خودتان استفاده کنید. تا می‌توانید لقمه‌هایتان را بیشتر بجوید. در این صورت نه تنها آرام‌تر غذا می‌خورید بلکه حس بویایی‌تان نیز از عطر غذا اشباع می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که وزن متعادلی دارند لقمه‌هایشان را حدود 15 بار می‌جوند در حالی که چاق‌ها لقمه‌هایشان را 12 بار می‌جوند.

بشقاب

بشقاب‌های کوچک‌تر را دریابید

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد با انتخاب بشقاب‌های 25 سانتی به جای بشقاب‌های 30 سانتی 20 درصد کالری کمتری دریافت می‌کنید و هر ماه حدود یک کیلوگرم لاغرتر می‌شوید. زمانی که در بشقاب کوچک‌تر غذا می‌کشید بشقاب زود پر می‌شود و حجم غذا بیشتر دیده می‌شود. بر عکس بشقاب‌های بزرگ را هر چه پر می‌کنید احساس می‌کنید باز هم کم است؛ و به همین دلیل پرخوری می‌کنید.

برای دسر و بستنی قاشق‌های کوچک انتخاب کنید

در یک پژوهش انگلیسی، محققان به گروهی از شرکت کننده‌ها قاشق‌های 56 میلی لیتری دادند و به گروه دیگر قاشق‌های 74 میلی لیتری. آن‌ها مشاهده کردند شرکت کننده‌های گروه اول 14.5 درصد بستنی کمتری از شرکت کننده‌های گروه دوم خوردند. جالب اینجا بود افرادی که هم قاشقشان کوچک‌تر بود و هم پیاله‌ی بستنی‌شان، حدود 57 درصد کمتر بستنی خوردند. این استراتژی در همه‌ی موارد قابل استفاده است.

چنگالتان را چرب کنید

اگر نمی‌توانید از سس سالاد دست بکشید و عادت دارید سالادتان را سس باران کنید دست نگه دارید. به جای این کار سس را داخل یک پیاله‌ی کوچک ریخته و کنار بشقابتان بگذارید. چنگالتان را آغشته به سس کنید و سپس آن‌را داخل سالاد فرو ببرید. در این صورت نه تنها کالری کمتری مصرف می‌کنید بلکه سرعت غذا خوردنتان هم کمتر می‌شود. در نتیجه کمتر می‌خورید.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که وزن متعادلی دارند لقمه‌هایشان را

حدود 15 بار می‌جوند در حالی که چاق‌ها لقمه‌هایشان را 12 بار می‌جوند

تک خوری کنید

درست است که تنها غذا خوردن اصلاً مزه ندارد ولی بدانید غذا خوردن در جمع دوستان و محیط‌های شلوغ باعث پرخوری می‌شود. محققان می‌گویند زمانی که با یک فرد دیگر، یا دو فرد دیگر و یا با بیش از 6 فرد دیگر غذا می‌خورید به ترتیب 24، 41 و 76 درصد بیشتر غذا می‌خورید. واقعیت این است زمانی که دور و برمان شلوغ است تمرکز کمتری به میزان غذایی که می‌خوریم داریم.

از لیوان کوچک استفاده کنید

افراد در لیوان‌های کوتاه و پهن در مقایسه با لیوان‌های بلند و باریک به میزان 19 درصد آب میوه‌ی بیشتری می‌نوشند. اگر نمی‌توانید از نوشابه و نوشیدنی‌های دیگر دل بکنید حداقل از لیوان‌های بلند و باریک استفاده کنید تا به این ترتیب میزان مصرفتان کمتر شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

10 راز تحریک متابولیسم بدن

می‌خواهید لاغر شوید؟ آستین‌ها را بالا بزنید

برای لاغری: عجله بی عجله

مخصوص آقایانی که می‌خواهند خوش تیپ باشند

ویتامین‌ها و املاح در خدمت خوش اندامی

اگر اهل رژیم نیستید ...

10 روش برای رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن

4 راهکار برای شروع موفق در رژیم کاهش وزن

6 مرحله برای بهبود رژیم لاغری

7 توصیه‌ی عملی برای کاهش وزن

23 راه عملی برای کاهش وزن بدون رژیم

استرس اندازه‌گیری وزن در افراد چاق

چگونگی تثبیت وزن پس از رژیم لاغری

برای لاغر شدن، شام را جدی بگیرید!

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

فیلم‌های مرتبط:

اثر تماشای تلویزیون در افزایش وزن

تعریف علمی چاقی

راههای درمان چاقی

کودکان چاق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.