تبیان، دستیار زندگی
نکه جودو یکی از هنرهای رزمی است، براساس ملایمت استدلر است چرا که شما به حریف اجازه می دهید تا نیروی خویش را نشان دهد و از همان نیرو استفاده کرده آن را در جهت شکست خود حریف هدایت می کنید. یک مسابقه ی جودو را یک داور اصلی و دو ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :



جودو

با وجود اینکه جودو یکی از هنرهای رزمی است، براساس ملایمت استدلر است چرا که شما به حریف اجازه می دهید تا نیروی خویش را نشان دهد و از همان نیرو استفاده کرده آن را در جهت شکست خود حریف هدایت می کنید.

یک مسابقه ی جودو را یک داور اصلی و دو داور کنار قضاوت می کنند. تمام داورها دارای یک اختیار و رأی واحد هستند. دو جودوکار یکی با لباس سفید و دیگری با لباس آبی با یکدیگر به مدت 5 دقیقه به رقابت می پردازند.

برای پیروزی در مسابقه، یک جودوکار باید به امتیاز ایپون (معادل 10 امتیاز)، با استفاده از تکنیکهای مختلف برسد. اگر هیچکدام از رقبا تا انتهای مسابقه به ایپون دست نیابند جودوکاری که امتیاز بیشتری کسب کرده است، برنده ی مسابقه اعلام می گردد.

بازیهای جودوی آتن 2004

مسابقات جودوی آتن 2004 در سالن المپیک آنولیوسیا برگزار می گردد که گنجایش 8 هزار نفر را داراست. بین رقابت ها در 7 روز و در بین روزهای 14 تا 20 آگوست 2004 برگزار می گردند. هر روز جودوکاران مرد و زن به ترتیب هر کدام در یک وزن به رقابت می پردازند – آن رقابتها با اوزان سبکتر شروع می شود در این مسابقات حدود 386 جودوکار از 90 کشور حضور دارند.

تاریخچه

جیگوروکانو شخصی بود که جودو را در سال 1882 در ژاپن معرفی نمود. تکنیکهای جودو طی سالیان متمادی از فنونی که در مدارس جوجیتسو تدریس می شد نشأت گرفته است. جیگوروکانو زندگی خود را وقف گسترش این ورزش کرده و ورزشکاران زیادی را در این رشته معرفی نمود و برای آیندگان نیز میراثی از خود به جای گذاشت. از سال 1909 جیگوروکانو در امور المپیک شرکت جسته و به عنوان عضو (IOO) مطرح گردید.

همچنین جیگوروکانو یکی از ارکان تشکیل دهنده ی فدراسیون جهانی جودو (IJF) در دهه ی 30 بوده است. فدراسیون جودو نهایتاً در سال 1951 با حضر 13 کشور اروپایی تأسیس شد.

امروزه فدراسیون جودو دارای 180 عضو از سراسر دنیا می باشد.