تبیان، دستیار زندگی
انسان ذاتا زیبایی را دوست دارد و به دنبال زیبایی می‌گردد. به همین دلیل همه سعی می‌كنند محل زندگی و كار خود را به بهترین و زیباترین شكل ممكن تزئین كنند و صد البته خانه بسیار مهم‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگران کوچکی خانه نباشید


انسان ذاتا زیبایی را دوست دارد و به دنبال زیبایی می‌گردد. به همین دلیل همه سعی می‌كنند محل زندگی و كار خود را به بهترین و زیباترین شكل ممكن تزئین كنند و صد البته خانه بسیار مهم‌تر است.

نگران کوچکی خانه نباشید

چهاردیواری‌ای كه محل امن و امان و آرامش افراد خانواده است. اما نكات زیادی در انتخاب دكوراسیون مناسب وجود دارد كه برای داشتن خانه‌ای زیبا باید به آنها توجه كرد.

یكی از مهم‌ترین این نكات، انتخاب و چیدمان وسایل با توجه به محیط خانه است. این موضوع چنان اهمیت دارد كه شاید این كار را بتوان اولین قدم در طراحی دكوراسیون مناسب دانست.

پس به خاطر داشته باشید با توجه به ابعاد سالن و اتاق‌ها، تمام اجزای خانه چه از نظر طرح و چه رنگ باید با هم سازگار باشند.

در این میان چیدمان و دكوراسیون خانه‌های كوچك شاید از نظر عده‌ای كار سخت و دشواری باشد، اما فراموش نكنید می‌توانید خانه كوچك خود را با رعایت همین اصول دكوراسیون تبدیل به یك خانه دلباز و زیبا كنید.

مبل‌های بزرگ نخرید

امروزه مبل یكی از اجزای اتاق نشیمن در خانه‌های ما شده است. قدم اول این‌كه باید در خرید آن بسیاد دقت شود. اگر فضای سالن شما كوچك است به سراغ مبل‌های كوچك و ساده بروید.

شاید استفاده از یك نیم ست به جای یك دست مبل كامل، انتخاب خوبی برای این محیط كوچك باشد. به هر حال سعی كنید سراغ مبل‌هایی بروید كه این امكان را به شما می‌دهند تا در صورت نیاز بتوانید آنها را براحتی جابه‌جا كنید.

طراحی مبل نیز بسیار مهم است، برای خانه‌های كوچك بهتر است مبلی را انتخاب كنید كه پارچه ساده‌ای داشته باشد. مبل‌هایی با پارچه‌های شلوغ فضا را كوچك‌تر نشان می‌دهد.

موقع چیدمان هم سعی كنید مبلی را كه اندازه بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارد، به بزرگ”‹ترین دیوار سالن تكیه دهید، به این ترتیب فضا را بازتر نشان می‌دهید.

میزهای جادار مناسب‌ترند

برای تهیه میز مناسب مبل به خاطر داشته باشید میزهای سنگین و بزرگ را هرگز انتخاب نكنید و به جای آنها سراغ میزهای كوچكی بروید كه دارای قفسه یا كشو هم باشد. به كمك چنین میزی می‌توانید به وسایل مورد نیاز خود نظم بیشتر بدهید.

قالیچه‌های كوچك انتخاب كنید

برای سالن‌هایی با متراژ كم، فرش‌های بزرگ اصلا مناسب نیست. وقتی فرش از این گوشه تا آن گوشه سالن را می‌پوشاند و كیپ تا كیپ دیوارها می‌شود، فضا كوچك‌تر به نظر می‌رسد. سعی كنید به جای این‌گونه فرش‌ها سراغ قالیچه‌های كوچك‌تر بروید. به این ترتیب سالن شما بازتر و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

به كمك نور، اتاق را بزرگ‌تر كنید

نوركافی نه‌تنها می‌تواند یك گزینه مناسب و موثر در بزرگ نشان دادن اتاق‌نشیمن باشد، بلكه باعث دلباز شدن آن هم می‌شود. دقت داشته باشید باید در این‌گونه فضاها از لوسترهای كوچكی استفاده شود كه حباب آنها مانع رسیدن نور به سطح اتاق نباشد.

همچنین توجه داشته باشید ارتفاع لوستر برای مكان‌های كوچك نباید خیلی زیاد باشد، چرا كه فضا را كوچك‌تر نشان می‌دهد

رنگ در و دیوار هم مهم است

در مكان‌های كوچك باید دقت شود ”‹ رنگ درها و دیوارها تیره نباشد و بهتر است سراغ رنگ‌های سرد بروید چراكه این رنگ‌ها (مانند آبی، سبز، كرم و...) فضا را بازتر نشان می‌دهد. اگر طرفدار كاغذ دیواری هستید نیز یادتان باشد كاغذهای طرح‌دار مناسب فضاهای كوچك نیست.

یك قاب كوچك بس است

یكی از اصول مهم در تزئین اتاق‌های‌نشیمن با مساحت كم این است كه نباید از قاب‌های زیاد روی دیوارها استفاده كرد و همچنین دقت كنید قاب‌های خیلی بزرگ گزینه مناسبی برای این فضاها نیست.

پس بهتر است به‌جای استفاده از چند قاب با شكل‌ها و رنگ‌های گوناگون، از یك قاب نه‌چندان بزرگ فقط برای یك دیوار استفاده كنید.

اتاق‌های رنگارنگ دلبازترند

استفاده از فرش، مبل و پرده‌هایی با رنگ‌های شاد، متفاوت و البته ساده و بدون طرح می‌تواند به بازتر جلوه‌دادن فضا كمك كند. بنابراین مراقب باشید با این فكر كه همرنگ بودن همه اجزای اتاق‌نشیمن آن را زیباتر خواهد كرد فضای سالن و اتاق‌های خود را گرفته و كوچك نكنید.

نگران کوچکی خانه نباشید

پرده مناسب بخرید

انتخاب پرده مناسب برای فضاهای كوچك بسیار مهم است؛ پس قبل از تهیه پارچه به چند نكته توجه كنید. پارچه پرده‌ای ساده انتخاب كنید.

پارچه‌های گلدار فضا را كوچك”‹تر نشان می‌دهد. نكته بعدی انتخاب رنگ پارچه است. باید دقت داشته باشید رنگ‌های تیره هم برای سالن‌های كوچك مناسب نیست و فضا را دلگیر می‌كند. نكته آخر هم این كه می‌توانید به كمك پرده‌های بلند و كشیده فضای كوچك سالن خود را بزرگ‌تر نشان دهید.

چند نكته كوچك

استفاده از آینه در فضاهای كوچك یكی از گزینه‌ها برای دلباز كردن فضاهای كوچك است. همچنین به خاطر داشته باشید قرار دادن كتابخانه و بوفه یا كمدهایی كه فاقد در هستند و اجزای داخلی آنها نمایان است این فضاها را كوچك‌تر از آنچه هستند نشان می‌دهد. در ضمن افرادی كه در این‌گونه خانه‌ها با فضای محدود زندگی می‌كنند بهتر است به خاطر داشته باشند از تزئینات اضافی دوری كنند تا فضای بازتری داشته باشند.

همچنین توجه كنید وسایل غیر ضروری كه استفاده چندانی ندارد را از محیط خارج كنید تا فضای شما را محدودتر نكند و نكته آخر این‌كه دقت داشته باشید اسباب و لوازم در فضاهای كوچك همیشه باید با نظم چیده شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط:

دکوراسیون حرفه ای در خانه

آشنایی با دکوراسیون اتاق دوقلوها

چیدمان منزل در فصل تابستان

دکوراسیونی جدید، برای حمام خانه ی شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.