تبیان، دستیار زندگی
استاد عزت ا... انتظامی هیچ وقت جوان اول سینما نبوده است . خاطرات عشق های جوانی اهل سینما برای نقش عاشق دل خسته را بازی نکرده است . اما در سال های آخر جوانی منتهی به میان سالی طوری احساس انسانی را در کلام بازی ، باز نمایی می کند ، که تا همیشه این نام را ب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مجتبی شاعری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمانتیک آقای بازیگر


استاد عزت ا... انتظامی هیچ وقت جوان اول سینما نبوده است . خاطرات عشق های جوانی اهل سینما برای نقش عاشق دل خسته را بازی نکرده است . اما در سال های آخر جوانی منتهی به میان سالی طوری احساس انسانی را در کلام بازی ، باز نمایی می کند ، که تا همیشه این  نام را برای خودش سند زده است.

استاد عزت ا... انتظامی

اطلاق نام استاد در کشور ما از سر سخاوت فارسی زبانان نیست . به جهت فقر واژگان در القاب و عناوین و یا به تعبیر زبان شناسانه اش شاخص ها ، ما را وادار می کند که از برخی از این لغات بیشتر و البته سخاوتمندانه بهره ببریم و مخاطب را هم بهره مند کنیم.

بعد وقتی به نام کسی می رسیم که دیگر جز شاخص استاد ، واژه ی در خوری برای صداکردنش  نمی یابیم ، از تردید خلص بودن کلاممان شرمنده می شویم .

عزت ا... انتظامی الحق استاد بازیگران سینمای ایران است . بازیگری برای استاد ، زندگی کردن است . آن هم زندگی کسی که برای کسانش جز مهربانی نمی خواهد . بازی های استاد، موکول به زمان های انتقال حس بازی به هم بازیانش نمی شود . در دادوستد بازی همیشه از دیگران پیشی می گیرد. اگر این اتفاق در ظاهر هم نیوفتد ، دست کم این امکان را برای هم بازی ایجاد می کند که بهترین بازیش را ارائه دهد. اگر  به بهترین بازی های تاریخ سینمای ایران نگاهی بیندازیم ، کاملا مشخص می شود که درصد قابل توجهی از این بازی ها مربوط به فیلم هایی است که استاد هم در آن ها حضور داشته اند.

حمید جبلی و علی نصیریان در لحظاتی که با استاد در شیر سنگی هم بازی می شوند . خسروشکیبایی در هامون.

بازی رضا کیانیان در خانه ای روی آب. تمام بازی های اجاره نشین ها ،  به  ویژه زمانی که در کنتراس با شخصیت عباس آقا هستند. بازی اکبر عبدی در مناقشه اش با عباس آقا . توجیه آوردن های مرحوم سرشار در نقش خواننده ی اپرا. بازی رضا رویگری در نقش برادرش . بی شک یکی از بهترین بازی های استاد انتظامی در همین اجاره نشین های داریوش مهرجویی گرامی است .

وقتی به نام کسی می رسیم که دیگر جز شاخص استاد ، واژه ی در خوری برای صداکردنش نمی یابیم ، از تردید خلص بودن کلاممان شرمنده می شویم . عزت ا... انتظامی الحق استاد بازیگران سینمای ایران است . بازیگری برای استاد ، زندگی کردن است . آن هم زندگی کسی که برای کسانش جز مهربانی نمی خواهد

یا مثلا بازی فاطمه گودرزی و نیکو خردمند در خانه ی خلوت . همه اذعان دارند که بهترین بازی های این دو بانو که یکی را خدا رحمت کند و دیگری را عزت دهد در همین خانه ی خلوت است .

از تمام ویژگی هایی که بازی استاد انتظامی دارد باید به انتقال حس به دیگر بازیگران به عنوان یک الگو نگاه کرد . در اصطلاح اهل سینما بازی استاد هرگز بازی طرف مقابلش را نمی خورد . حتی مجال نمو می دهد . بی آن که این والوربندی مرز مشخصی داشته باشد . رمانتیک آقای بازیگر نه فقط در ملاحظات اجتماعی اش ، نه تنها در حس منقلب عاشق پیشه ی مهربانش که در هم زیستی با همکارانش ، لمس می شود . استاد انتظامی پیش کسوت است اما با همکارانش طوری معاشرت می کند که انگار هم قطارند بی درجه ای تخفیف به دانش و فضیلت تجربه .

مجتبی شاعری

بخش سینما و تلویزیون تبیان