تبیان، دستیار زندگی
حمید فرخ نژاد بازیگر خوش اقبالی است. قصد کارگردانی داشت اما دست تقدیر او را به وادی بازیگری کشاند. تنها ساخته سینمایی اش ( سفر سرخ) هم دچار حواشی شد تا عطای کارگردانی را رسما به لقایش ببخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمایل آقای میم


حمید فرخ نژاد بازیگر خوش اقبالی است. قصد کارگردانی داشت اما دست تقدیر او را به وادی بازیگری کشاند. تنها ساخته سینمایی اش ( سفر سرخ) هم دچار حواشی شد تا عطای کارگردانی را رسما به لقایش ببخشد.

شمایل آقای میم

هرچند هنوز دغدغه اش را در کارگردانی جست و جو می کند و حتی چند طرح هم در دست دارد . (بکرترین آن درباره جنگ افغانستان است) ولی با این روندی که در پیش گرفته بعید است به این زودی ها پشت دوربین قرار گیرد.

خیلی ها «فرحان» عروس آتش را یک اتفاق می دانستند اما فرخ نژاد گام های بعدی را هم استوار برداشت تا خیلی زود به عنوان بازیگری توانمند جای خود را در جغرافیای سینمای ایران باز کند.

اگرچه اوهیچ گاه در قامت یک سوپراستار ظاهر نشده و اصلا مشخصات استارها را نداشته اما این اقبال را داشته که خیلی زود به بازیگری محبوب در سینمای ایران بدل شود.

شیرینی های این بازیگر که بخش عمده ای از آن ریشه در ویژگی های تبارش، آبادان، دارد «ملاحت» منحصر به فردی به بازی های او و حتی رفتارهایش خارج از قاب سینما بخشیده.

نمونه متاخر آن ایفای نقش آقای میم در فیلم روح الله حجازی است. فرخ نژاد در این فیلم نقش مردی را بازی می کند که ریشه و خاستگاهش در سنت ها است اما رفتارش متجددانه است. این دوگانگی زندگی خصوصی اش را تحت تاثیر قرار داده که نمودش در رفتارهای همسرش به خوبی هویدا است.

این نقش به راحتی می توانست بدل به کلیشه شود اما ظرائف بازی فرخ نژاد و بازی فوق العاده درخشان مهتاب کرامتی برگ برنده فیلم شده.

«ملاحت» و «شیرینی» در کنار تحصیلات آکادمیک باعث شده بازیگری که چهره چندان جذابی ندارد، در مهم ترین تولیدات دو دهه اخیر سینمای ایران حضور داشته باشد و هر بار نقشی متفاوت از خود بر جا بگذارد.

همین ویژگی ها فیلم تلخی مثل «طبل بزرگ زیر پای چپ» را بدل به یکی از بهترین فیلم های جنگی می کند. وقتی هم که در نقش روح ظاهر می شود از ملاحت خودش به نقش چیزهایی اضافه می کند که سریال حلقه سبز با همه انتقاداتی که به آن می شود، دیدنی و قابل پی گیری باشد.

منتقدانش اما خلاف این نظر را دارند و او را متهم به تکرار می کنند. این دسته عقیده دارند جنس بازی فرخ نژاد از یک الگوی ثابت پیروی می کند که اوجش در عروس آتش بوده.

کارنامه متنوع او اما حکایت از چیز دیگری دارد. فرح نژاد درعروش آتش ( دومین حضور سینمایی اش پس از در کوچه های عاشقی ) نقشی را ارائه کرد که اتفاقا شبیه هیچ یک از نقش های دیگرش نیست. کما این که در گام بعد چهره ای تازه از خود نمایان ساخت. او در ارتفاع پست بازهم نقش جوانی جنوبی را بازی کرد اما این بار جوانی عاصی بود که از زخم های بازمانده از هشت سال جنگ خانمانسوز در رنج است و حقش را جور دیگری طلب می کند.

در دومین همکاری اش با ابراهیم حاتمی کیا تجربه ای کاملا متفاوت در به رنگ ارغوان پشت سر گذاشت که البته فیلم توقیف شد وهمین  شوکی منفی به کارنامه رو به رشدش وارد کرد. فرخ نژاد در این فیلم به خوبی شمایل یک مامور اطلاعاتی عاشق پیشه را ارائه کرد.

از اقبال بلندش بود که اصغر فرهادی او را برای چهارشنبه سوری برگزید. این فیلم تا حدود زیادی توانست جبران دو فیلم توقیفی قبل و بعد از چهارشنبه سوری یعنی به رنگ ارغوان و آتشکار را بکند. فرخ نژاد در هر دو فیلم یکی از بهترین بازی هایش را انجام داد ولی هر دو در زمان خود به محاق رفتند.

حقیقت گمشده ، پوسته ، پوست موز ، حریم و همبازی ویژگی خاصی برای عرض اندام نداشتند اما «شب واقعه» فرصت دوباره ای برای بروز استعدادهای فرخ نژاد بود.

او در این فیلم  به خوبی تحول شخصیت فیلم (دریا قلی سورانی) را نشان داد و به تنهایی بار فیلم را به دوش کشید.

همکاری با بهرام بیضایی در تئاتر شب هزار و یکم و بازی درخشان در تله فیلم حبیب از جمله تجربه های غیر سینمایی و زبانزد این بازیگر هستند.

فرخ نژاد امسال فیلم های گشت ارشاد و روزهای زندگی را بر پرده داشت. روزهای زندگی در زمان تولید به خاطر اختلافات سازندگان با سیما فیلم  دچار حاشیه هایی شد . به خاطر این اختلافات فرخ نژاد

در روزهای پایانی از پروژه خداحافظی کرد.این اختلافات فرامتنی تاثیرش را بر بازی فرخ نژاد گذاشت و باعث شد این فیلم علیرغم پتانسیلش جایگاهی در کارنامه او نداشته باشد.

گشت ارشاد می توانست وجه دیگری از کارنامه او را به لحاظ گیشه پربار کند اما فیلم فرجام خوشی نداشت و زود از پرده پایین آمد.

حمید فرخ نژاد سال گذشته قرار بود در نقش ابوسفیان در فیلم محمد (ص) بازی کند ولی  در آخرین لحظه از مجید مجیدی عذرخواهی کرد و با یک کارگردان کم تجربه در پروژه استرداد قرارداد بست. او در جشنواره امسال با این فیلم و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» حضور دارد. شاید یکی از این دونقش بالاخره سیمرغ  اصلی را بر شانه های او بنشاند. شاید هم رد کردن پیشنهاد مجیدی برایش حسرت شود اما تجربه نشان داده آدم هایی که خوب دو دو تا ، چهارتا می کنند، کمتر دچار حسرت می شوند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:احمد رنجبر/ماهنامه رویش