تبیان، دستیار زندگی
افرادی که دچار عیوب انکساری چشم و مشکل بینایی هستند ترجیح می دهند که به جای عینک، از لنزهای تماسی استفاده کنند، زیرا استفاده از لنز...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر با لنز بخوابید، چه می‌شود؟


افرادی که دچار عیوب انکساری چشم و مشکل بینایی هستند ترجیح می دهند که به جای عینک، از لنزهای تماسی استفاده کنند، زیرا استفاده از لنز راحت تر از عینک می باشد. اما متخصصان توصیه می کنند که از لنزهای تماسی به طور دائمی استفاده نشود، مخصوصا زمانی که می خواهید استراحت کنید و بخوابید، حتما لنزهای خود را درآورید.


لنز چشم

مضرات استفاده از لنز چشم در خواب

1- کمبود اکسیژن رسانی به قرنیه چشم: جالب است بدانید که حتی در خواب هم، به قرنیه چشم اکسیژن رسانده می شود ، اما اگر هنگام خواب لنز به چشم باشد مانع از اکسیژن رسانی مناسب به قرنیه می شود.

قرنیه، چشم را از عوامل مضر مصون می دارد. بدون اکسیژن لنزهای تماسی خشک می شوند و خارج کردن لنزها از چشم با دشواری انجام می گیرد.

هم چنین به دلیل کمبود اکسیژن رسانی به قرنیه، وریدهای جدیدی مسئول اکسیژن رسانی به قرنیه می شوند و مشکلی به نام نئو وسکولاریزاسیون را پدید می آورند.

علاوه بر تمامی مشکلاتی که گفته شد، افرادی که به طور منظم در هنگام خواب از لنزهای تماسی استفاده می کنند، دچار چشم درد و التهاب چشم می شوند که کراتیت نام دارد.

بیماری نئو وسکولاریزاسیون سبب می شود تا فرد به سختی بتواند از لنزهای تماسی استفاده کند.

2- بروز عفونت: خوابیدن با لنزهای تماسی می تواند سبب بروز عفونت در قرنیه چشم شود. این عفونت ها شامل زخم قرنیه (پارگی محافظت نشده)، کراتیت (التهاب قرنیه) و نئووسکولاریزاسیون (رشد بیش از حد رگ های خونی در قرنیه چشم) است.

3- فشار به چشم ها: خوابیدن با لنزهای تماسی سبب تحمیل فشار جسم خارجی به چشم ها می شود و احساس خستگی را برای فرد ایجاد می کند و ممکن است منجر به تیره و تار دیدن فرد در روز بعد شود.

استفاده طولانی مدت و دائمی از لنز منجر به سندرم خشکی چشم می شود. استفاده از لنز در طول شب و هنگام خواب، این فرآیند را سرعت می بخشد

علایم مشکلاتی که در اثر خوابیدن با لنزهای تماسی ایجاد می شوند

- چشم درد

- ورم چشم

- قرمزی چشم (گاهی چشم صورتی نیز نامیده می شود)

- تاری دید

- خارش چشم

- ترشح چشم

- حساسیت چشم

- ریزش اشک غیرارادی از چشم

- حساسیت به نور

قرمزی چشم

هشدار

گاهی اوقات افراد این علایم را جدی نمی گیرند و مراقبت های پزشکی لازم را به عمل نمی آورند. در نتیجه علایم کاهش بینایی ایجاد می شود که حتی می تواند منجر به کوری فرد گردد.

بنابراین لازم است در صورت بروز هر گونه مشکل در بینایی، فرد به چشم پزشک مراجعه کند و اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

پیشگیری

می توانید هنگام خریداری لنز، از پزشک خود بخواهید لنزهایی را که استفاده از آنها در طول شب ایمن تر است به شما معرفی کند.

طبق تحقیقاتی که انجام گرفته، مشخص شده است که لنزهای هیدروژن سیلیکونی برای استفاده در طول شب، پنج برابر مطمئن تر از لنزهای هیدروژن معمولی می باشند و احتمال ابتلا به عفونت های لنز به حداقل میزان ممکن خواهد رسید .

* تذکرات

- اگر به علت حواس پرتی با لنز خوابیدید، روز بعد از عینک استفاده کنید و لنز را از چشم خود خارج کنید. این کار سبب می شود که علاوه بر استراحت دادن به چشم هایتان و ضوح دید نیز داشته باشید.

- استفاده طولانی مدت و دائمی از لنز منجر به سندرم خشکی چشم می شود. استفاده از لنز در طول شب و هنگام خواب، این فرآیند را سرعت می بخشد.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

به تاریخ مصرف لنز چشم دقت کنید

نگهداری از لنز چشم بدون محلول آن

لنزهای رنگی غیراستاندارد مضرند

لنزهای آلوده چشم‌ را سوراخ می‌کنند

هشدارهایی درباره لنز چشم

هشدارهای لنزی

عینک بهتر است یا لنز چشم؟

نکاتی درباره عینک و لنز چشم

اول عینک، بعد لنز

انواع لنز چشم و طول عمر آنها

معایب و مزایای لنز چشم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.