تبیان، دستیار زندگی
در بودجه امسال دیگر سخنی از دلار 1226 تومانی نخواهد بود و مسوولان دولتی قبل از تصمیم گیری مجلسی ها قصد دارند که ارز مرجع را حذف کنند. در صورت عملی شدن این موضوع بسیاری از کالاها و خدمات با افزایش نرخ مواجه خواهد شد و مسوولان از بیان این مساله که کالاها و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امسال چه چیزهایی گران می‌شود؟


در بودجه امسال دیگر سخنی از دلار 1226 تومانی نخواهد بود و مسوولان دولتی قبل از تصمیم گیری مجلسی ها قصد دارند که ارز مرجع را حذف کنند. در صورت عملی شدن این موضوع بسیاری از کالاها و خدمات با افزایش نرخ مواجه خواهد شد و مسوولان از بیان این مساله که کالاها و خدمات گران می شود ابایی ندارند.
گویا قرار است دلار 2500 تومانی به جای دلار 1226 تومانی در کالاهای وارداتی در نظر گرفته شود که در صورت رخ دادن این موضوع باید شاهد گرانی همه کالاهای وارداتی از گوشت و گندم گرفته تا کالاهایی که با مواد اولیه وارداتی تولید می شود خواهیم بود. در گزارش زیر به بعضی از ابعاد افزایش قیمت ها می پردازیم.

گندم

حذف اختصاص ارز مرجع به گندم

منابع خبری در وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف اختصاص ارز مرجع به گندم خبر می دهند و می گویند که گندم تنها ارز مبادلاتی خواهد گرفت. بعد از این که دولت تصمیم گرفت تا اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی را یکی پس از دیگری حذف کند، این بار گویا نوبت به گندم رسیده است تا از زیر چتر اختصاص ارز مرجع دولتی با نرخ 1226 تومانی بیرون آید و واردکنندگان آن باید برای تامین ارز مورد نیاز خود البته پس از تائید دولت، به مرکز مبادلات ارزی مراجعه کنند.یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: قرار بر این است که هیچ یک از کالاهای اساسی ارز مرجع دریافت نکنند و از این پس، ارز مبادلاتی مبنای اختصاص ارز به کالاهای اساسی قرار گیرد.وی می افزاید: پس از حذف تدریجی اختصاص ارز مرجع به کالاهایی همچون برنج، گوشت، کره و روغن نباتی، قرار بر این است که گندم هم از اختصاص ارز مرجع 1226 تومانی محروم شده و ارز مبادلاتی دریافت کند.حال پس از این اظهار نظرها و حذف اختصاص ارز مرجع به گندم، به طور قطع قیمت آرد نیز تحت الشعاع قرار گرفته و با نرخ گرانتری در اختیار نانوایی ها قرار خواهد گرفت. بنابراین می توان انتظار داشت که قیمت نان نیز به تبع افزایش قیمت گندم و آرد، با افزایش قیمت مواجه شود.البته خبرها حکایت از آن دارد که دولت قرار است اختصاص ارز مبادلاتی را تنها به سه کالای روغن نباتی، گندم و نهاده های دامی اختصاص دهد و سایر کالاهای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم که در اولویت 1 و 2 قرار داشتند، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد دریافت کنند.

پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه92

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: در بودجه 92 افزایش قیمت کلیه حامل‌های انرژی را در قالب اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پیشنهاد دادیم اما به طور مجزا پیشنهادی از سوی دولت برای افزایش قیمت بنزین به کمیسیون تلفیق داده نشده است.رحیم ممبینی درباره پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت در قالب لایحه بودجه سال جاری، در بخش مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها افزایش قیمت کلیه حامل‌های انرژی را در یک بسته پیشنهاد داده است.وی در ادامه تصریح کرد: به طور مجزا پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین نداده‌ایم.

حذف ارز مرجع از دو ماه پایانی سال گذشته آغاز و به تدریج به بعضی از کالاهایی که در اولویت اول و دوم بودند سرایت کرد. ابتدا برنج و سپس گوشت از کالاهای اولویت اول خارج و برای برای تامین ارز روانه مرکز مبادله ارزی شدند

این در حالی است که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد به ترتیب به 700 و 900 تومان درحال بررسی است.در این راستا جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه 92 درآمد هدفمندی یارانه‌ها را از 45 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 120 هزار میلیارد تومان افزایش داده که تحقق این میزان درآمد متضمن افزایش قیمت سوخت است و در صورت موافقت با آن، قیمت حامل‌های سوخت از جمله بنزین چهار برابر می‌شود.وی تاکید کرد: بعید است این پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق به تصویب برسد چرا که به نظر می‌رسد مجلس موافق آن نیست.در این باره علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با اشاره به این‌که ما با افزایش درصدی از قیمت تا حدی که فشار زیادی به مردم نیاید، موافقیم و به دنبال تک نرخی‌شدن بنزین و گازوئیل هستیم، اعلام کرده که قیمت تمام‌شده بنزین معمولی در حال حاضر 1200 تا 1300 تومان است.وی گفته با تک‌ نرخی شدن همچنان از کارت‌های سوخت برای مدیریت سوخت استفاده خواهد شد، اما میزان مصرف محدود نمی‌شود. بر این اساس بنا شده کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی امروز به بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی ورود پیدا کند.

کالا اساسی

خداحافظی کالاهای اساسی با ارز مرجع

بر اساس تصمیمی که دولت در لایحه بودجه سال جاری اتحاذ کرده‌، قرار است ارز مرجع به تدریج حذف شده یا به نرخ ارز مبادله‌ای نزدیک شود. بر این اساس به نظر می‌رسد با توجه به میزان ارزی که دولت به واسطه فروش نفت می‌خواهد در بودجه 1392 منظور کند، مبنای تبدیل دلار به ریال، نرخی در حدود مرکز مبادلات ارزی است.رویکرد حذف ارز مرجع از دو ماه پایانی سال گذشته آغاز و به تدریج به بعضی از کالاهایی که در اولویت اول و دوم بودند سرایت کرد. ابتدا برنج و سپس گوشت از کالاهای اولویت اول خارج و برای برای تامین ارز روانه مرکز مبادله ارزی شدند.این روند همچنان ادامه پیدا کرد تا جایی که در آغاز سال جاری حذف ارز مرجع از تمامی کالاهای اولویت اول و دوم در لایحه بودجه اعلام و قرار شد در ازای واردات کالاهای اساسی با نرخی نزدیک به نرخ مبادله‌ای مابه‌التفاوت آن به صورت یارانه‌ای پرداخت شود.در همین راستا محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات از تصمیم دولت مبنی بر حذف اختصاص ارز مرجع به گروه‌های کالایی اولویت اول و دوم خبر داد و گفت: حذف ارز مرجع از کالاهای این دو اولویت بدیهی بود زیرا در لایحه بودجه نیز چنین چیزی مطرح شده است.بنا بر اظهارات وی بخش‌های دولتی اعتقاد دارند که برخی کالاها با ارز مرجع وارد می‌شوند ولی با نرخ دلار آزاد به دست مردم می‌رسد و در نهایت همین دلیل باعث تصمیم‌گیری برای حذف ارز مرجع از سوی دولت شده‌ است.

گرانی

یارانه نان امسال چند تومان است؟

در حالی که طی روزهای آینده در مورد قیمت نان تصمیم گیری می‌شود مشخص نیست که آیا دولت به ازای افزایش قیمت نان، یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌کند یا خیر؟ طبق تصویب بودجه سه دوازدهمی برای سه ماه ابتدای سال جاری بنا شد گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا نشود، اما همانند سال گذشته از اولین ماه سال صحبت از افزایش قیمت نان به میان آمده است.سال گذشته نیز در حالی که دولت وعده داده بود تا پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت‌ها افزایش نیابد، ستاد تنظیم بازار به دلیل افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط دولت، قیمت نان را افزایش داد.اما در پی این اقدام ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مبلغ 28 هزار تومانی را که بابت مابه التفاوت اجرای گام اول و دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به ازای هر نفر، به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده بود را به عنوان یارانه نان در 12 ماه سال گذشته در نظر گرفت.در ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز دولت همزمان با آغاز فاز اول هدفمندی‌ یارانه‌ها، یارانه نان را به صورت نقدی به حساب مردم واریز کرد و قیمت نان را افزایش داد.در سال جاری نیز با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم ‌بنا شده دولت و مجلس درباره قیمت نان با یکدیگر توافق کنند به گونه‌ای که یا قیمت نان افزایش می‌یابد یا یارانه‌ای برای جلوگیری از افزایش قیمت در نظر گرفته می‌شود. اگر غیر از این باشد نان را هم باید در لیست کالاهایی که با افزایش قیمت روبرو می شوند قرار دهیم.

دولت در لایحه بودجه 92 درآمد هدفمندی یارانه‌ها را از 45 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 120 هزار میلیارد تومان افزایش داده که تحقق این میزان درآمد متضمن افزایش قیمت سوخت است و در صورت موافقت با آن، قیمت حامل‌های سوخت از جمله بنزین چهار برابر می‌شود

افزایش نرخ‌ بلیت اتوبوس و کرایه کامیون

معاون وزیر راه با اشاره به رشد قیمت لوازم یدکی ناوگان عمومی و تورم سالیانه، گفت: برای حفظ کیفیت خدمات انواع ناوگان مسافری بین‌شهری و جبران زیان ناوگان حمل بار جاده‌ای، حداقل افزایشی در نرخ‌های بلیت و کرایه حمل بار اعمال می‌شود.شهریار افندی‌زاده درباره افزایش نرخ‌ بلیت‌های اتوبوس بین‌شهری و کرایه حمل در کامیون‌ها به دلیل افزایش تورم در سال جاری، اظهار داشت: رانندگان حمل و نقل عمومی همکاری مطلوبی با دولت در اجرای فاز‌ اول هدفمندی یارانه‌ها داشتند. به دلیل شرایط اقتصادی موجود، تورم سالیانه، رشد قیمت قطعات فنی ناوگان و برخی مشکلات پیش‌روی انواع ناوگان برون‌شهری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جلساتی را با کانون‌ها و انجمن‌های شرکت‌های حمل و نقلی برگزار کرد که این جلسات کماکان ادامه دارد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع:مهر، ایسنا، فارس