تبیان، دستیار زندگی
بهترین نوع تصمیم گیری در زندگی، تصمیم گیری منطقی است كه ابتدا تمام جوانب كار را با منطق و درایت كافی می سنجید و سپس با توجه به اولویت هایی كه از پیش تعیین كردید ،بهترین تصمیم را اخذ می كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت تصمیم گیری در قرآن


همه ما در زندگی خواه ناخواه با مشكلاتی روبرو می شویم كه اگر به موقع  تصمیم درستی را انتخاب نكنیم، نه تنها مشكل ما حل نمی شود بلكه بر مشكلات ما افزوده خواهد شد و به همین جهت مهارت انتخاب یك تصمیم مناسب و به جا یكی از عوامل مهم موفقیت در زندگی محسوب می شود و می تواند ما را به قله های موفقیت نزدیك كند.

تصمیم گیری

زندگی انسان های موفق سر شار از این مهارت مهم است و می توان در لحظه های حساس و مهم زندگی آنها این مهارت را به خوبی مشاهده كرد چرا كه همه ما در زندگی  فردی و اجتماعی خود با تصمیم های غلطی كه اتخاذ كردیم با مشكلات جدی مواجه شدیم و به همین جهت برای رسیدن به اهداف خود نیازمند این مهارت هستیم .

شما در مواجه با یك دوراهی مهم تصمیم های مختلفی را می توانید بگیرید، می توانید با یك مشكل احساسی برخورد كنید و  فقط بر اساس احساس خود تصمیم بگیرید و امید داشته باشید كه در این راه شانس به شما روی آورد و در نتیجه انتخاب و تصمیم شما درست از آب در بیاید .

گاهی تصمیم گیری های شما فقط و فقط بر اساس انتظارات دیگران است و این انتظارات سبب می شود تا شما طبق سلیقه و خواسته های اطرافیان تصمیم بگیرید

و بالاخره بهترین نوع تصمیم گیری در زندگی، تصمیم گیری منطقی است كه ابتدا تمام جوانب كار را با منطق و درایت كافی می سنجید و سپس با توجه به اولویت هایی كه از پیش تعیین كردید ،بهترین تصمیم را اخذ می كنید.

زندگی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) سرشار از تصمیم گیری های منطقی بود كه بر پایه عقل و استدلال و سنجش كامل وضعیت استوار بود .

بهترین نوع تصمیم گیری در زندگی، تصمیم گیری منطقی است كه ابتدا تمام جوانب كار را با منطق و درایت كافی می سنجید و سپس با توجه به اولویت هایی كه از پیش تعیین كردید ،بهترین تصمیم را اخذ می كنید

پیامبر اكرم ابتدا برای اینكه تمای ابعاد یك مسئله را بسنجد با افراد مختلفی مشورت می كرد و سپس بعد از اینكه نظر افراد مختلف را بدست می آورد بهترین تصمیم را می گرفت چنانچه خداوند متعال می فرماید:

(فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَكِّلینَ: پس به [بركتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراكنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه، و در كار[ها] با آنان مشورت كن، و چون تصمیم گرفتى بر خدا توكل كن، زیرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى‏دارد.)( آل‏عمران :  159)

طبق این آیه شریفه برای یك تصمیم گیری ایده آل سه مرحله مهم و اساسی نیاز است كه بدون آنها شما نمی توانید یك تصمیم درست و منطقی  را اتخاذ كنید:

1) مشورت با افراد شایسته

2) بكار گرفتن تصمیم منطقی

3) توكل به خداوند متعال

تصمیم گیری منطقی را می توان در تمام ابعاد زندگی پیامبر اكرم مشاهده كرد كه به یك نمونه از آن اشاره می كنیم :

غزوه حنین در سال هشتم هجری تمام شد و اكنون نوبت به تقسیم غنائم جنگی است هر گروه و قبیله ای انتظار دارد تا به آنها بیشترین سهم از غنائم جنگی برسد اما پیامبر تن به خواسته ها و انتظارات افراد نمی دهد و با یك تصمیم گیری منطقی غنائم جنگی را بین سران قریش و برخی از مشركین مكه كه همراه و یاور پیامبر بودند تقسیم كرد.

انصار كه با دیدن این صحنه بسیار ناراحت شده بودند لب به شكایت باز كردند ،پیامبر با مشاهده این صحنه سخنانی به زبان آورد كه اشك را از چشمان انصار جاری كرد پیامبر رو به آنها كرده و فرمود:(من مال و منال دنیا را به دیگران بخشیدم ولی خودم را برای شما گذاشتم و سپس آنها را دعا كرد. اینجا بود كه اشك از چشمان انصار جاری شد)(تاریخ اسلام:آیت الله سبحانی )

بخش قرآن تبیان


منبع : گروه رهپویان قرآن