تبیان، دستیار زندگی
متأسفانه مسأله رفاقت بین دختران و پسران نامحرم بسیار افزایش یافته و جوانان زیادی پا در این وادی نا امن گذاشته اند و بسیار هم خشنود هستند ،اما این خشنودی دیری نمی پاید و و این روابط اثرات سوء خود را نشان می دهد ، و هنگامی که یک رابطه رو به سردی نهاده و خات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

17راهکار درمان وابستگی به نامحرم


متأسفانه مسأله رفاقت بین دختران و پسران نامحرم بسیار افزایش یافته و جوانان زیادی پا در این وادی نا امن گذاشته اند و بسیار هم خشنود هستند ،اما این خشنودی دیری نمی پاید و و این روابط اثرات سوء خود را نشان می دهد ، و هنگامی که یک رابطه رو به سردی نهاده و خاتمه می یابد طرفین می مانند و دنیایی از سردی و افسردگی ...
دوستی  دختر و پسر  کند

احساس شدید نیاز عاطفی و تنهایی آن ها رنج می دهد ،دقیقا مثل یک شخص سیگاری که در صدد ترک سیگار است و بسیار به نظرش سخت و غیر ممکن می آید .

اما در مورد راهكارهای فراموشی موارد زیر را به شما معرفی می‌كنیم كه امیدواریم بتواند به شما كمك كند.

1. باید قبول كنید كه فراموش كردن فردی كه انسان به او علاقه دارد و دائم یاد او در ذهنش تداعی می‌شود، كاری سخت و دشوار است. انسان مثل كامپیوتر یا آدم آهنی نیست كه با تغییر یك برنامه، رفتارش تغییر كند. انسان موجودی است پر از عواطف و احساسات و همین احساسات و عواطف هستند كه گاهی اوقات او را در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه هایش با مشكل مواجه می سازند. بسیاری از اوقات فرد از لحاظ عقلی و منطقی به تصمیمی می رسد، ولی به راحتی نمی تواند آن تصمیم را عملی كند. شما خودتان به این نتیجه رسیده اید كه باید این فرد را فراموش كنید اما اجرای این تصمیم برایتان مشكل است؛ ولی مطمئن باشید كه این كار شدنی است و هرگز غیر ممكن نیست. البته انجام كارهای مهم و بزرگ بدون تحمل سختی‌ها و مشكلات امكان‌پذیر نیست، اما دیری نمی‌پاید كه شهد شیرین پیروزی و موفقیت، خستگی را از تن انسان بیرون می‌كند.

2. فراموشی فردی كه به او فكر می كردید، نیاز به زمان دارد. نباید از خودتان انتظار داشته باشید به راحتی بتوانید یاد او را از صفحه ذهنتان پاك كنید. چه بسا حداقل همین میزان زمان لازم باشد كه بتوانید به طور كل او را فراموش كنید. پس عجله نكنید و مأیوس هم نشوید. یكی از مصادیق صبر و شكیبایی، صبر در سختی هاست. پس بر خودتان مسلط باشید و باور داشته باشید كه با توكل بر خدا می توانید این راه را طی كنید.

3. به خودتان تلقین كنید كه «من می‌توانم راهی را كه انتخاب كرده‌ام بپیمایم».

یگانه راهی كه انسانها را به مقصد بلند موفقیت‌های مادی و معنوی خواهد رساند، عمل به آموزه‌های دین و عقل پاك است

4. هرگاه متوجه شدید ذهنتان ناخودآگاه به یاد او مشغول شده است، به خود چنین تلقین كنید و بگوئید «بس است» و آهسته مشت خودتان را روى میز یا زمین بزنید. بدین ترتیب تغییر حالت به وجود آمده، فضاى ذهنى‏تان را تغییر خواهد داد.

5. از فكر كردن به او بپرهیزید و هر چیزی كه او را به یاد شما می‌اندازد، از خود دور كنید. علاقه به وی را در دل نپرورانید. تا حد امكان به او فكر و خیال‌بافی ‌نكنید. هر گاه افكار مربوط به ایشان به ذهنتان خطور كرد، حواستان را پرت كنید و به چیز دیگری فكر كنید؛ یا به كار دیگری مشغول شوید و یا مكانتان را ترك كنید؛ مثلا به میان جمع خانواده بروید و با آنان مشغول گفتگو شوید تا این افكار از ذهنتان خارج شوند.

6. هرگاه فكر او به ذهنتان آمد، موضوع یا موضوعات مختلفى را در ذهن یا در دفترچه یادداشت خود داشته باشید، به سراغ آن‏ها بروید و درباره‏ آن‏ها فكر كنید.

7. احتمالاً چند نكته یا ویژگى منفى هم در او یافته‏اید یا مشاهده كرده‏اید؛ هرگاه ذهنتان به سوى او معطوف شد بلافاصله به ویژگى‏هاى منفى او فكر كنید و به خود بگوئید او به خاطر این اوصاف، مناسب و شایسته‏ من نیست.

8. تا آنجا كه امكان دارد كمتر در تنهایی قرار بگیرید زیرا هنگام تنهایی آن فرد بیشتر در ذهن شما مجسم می شود و ذهن و دل شما را به خود مشغول می كند.

9. برای شبانه روز خود برنامه دقیق و مشخصی داشته باشید. از بیكاری اجتناب كنید و اوقات خود را بیهوده نگذرانید.

10. روابط عاطفی خود را با خانواده خود بیشتر كنید و سعی كنید تمام محبتتان را نثار آنها كنید.

فراموشی فردی كه به او فكر می كردید، نیاز به زمان دارد. نباید از خودتان انتظار داشته باشید به راحتی بتوانید یاد او را از صفحه ذهنتان پاك كنید. چه بسا حداقل همین میزان زمان لازم باشد كه بتوانید به طور كل او را فراموش كنید. پس عجله نكنید و مأیوس هم نشوید. یكی از مصادیق صبر و شكیبایی، صبر در سختی هاست. پس بر خودتان مسلط باشید و باور داشته باشید كه با توكل بر خدا می توانید این راه را طی كنید

11. باور كنید حالتان بهتر می شود؛ اگر از فعالیت های مثبت و تقویت كننده و لذت بخش استفاده كنید و به ورزش ها، كوهنوردی ها و فعالیت های بدنی روی بیارید.

12. انجام یك كار مهم و جدی كه در راستای تحصیلات و رشته درسی تان است را آغاز كنید. مثلا روی یك موضوع علمی به طوری جدی به تحقیق بپردازید یا خود را برای مراحل بالاتر تحصیل آماده نماید.

13. روابط اجتماعی و دوستانه بیشتری با همسن و سالان خود برقرار كنید.

14. با افراد مومن، موفق، با نشاط و اهل كار و فعالیت طرح دوستی بریزید كه نقش بسیار زیادی در تقویت ایمان و اراده شما دارند.

15. هر روز حداقل ده دقیقه قرآن (با توجه به معنا و ترجمه آن) تلاوت كنید.

16. مراقب نگاهتان باشید.

16. با توجه و تمركز روی مسائل معنوی به ویژه نماز و شركت در مراسم مذهبی به خود آرامش دهید.

17. توكل به خدا و توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام) را فراموش نكنید..

یگانه راهی كه انسانها را به مقصد بلند موفقیت‌های مادی و معنوی خواهد رساند، عمل به آموزه‌های دین و عقل پاك است.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.