امام صادق(علیه السلام ) در تفسیر آیه شریفه ویل للمطففین (وای بر کم فروشان) فرمودند: کم فروشان یعنی کسانی که از خمس ما کم می کنند وقتی بر مردم کیل می کنند حق خود را از غنایم به تمامی می گیرند و هرگاه نمی خواهند حقی بپردازند کم می کنند و وقتی که خمس ما را ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : رضا زهروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 فرصت برای پرداخت خمس!!

خمس


پرداخت خمس كمك كردن به خط اهل بیت و تقویت بنیه مالى فقها و حوزه‏هاى علمیّه‏اى است كه روشنگر مردم در طول تاریخ بوده‏اند. پرداخت خمس سبب تبلیغ و نشر تفكّر علوى به وسیله علما و فضلا و طلّاب و مرزبانى از حدود و ثغور دینى و مبارزه با انواع انحرافات فكرى و اخلاقى و سم‏پاشى‏ها و ایجاد تردیدها و وسوسه‏هاى بدخواهان مغرض و یا طرفداران ساده دل است. به علاوه این پرداخت، رابطه عاطفى میان فقها و مردم را برقرار مى‏كند و فقها را از وضعیّت اقتصادى جامعه آگاه مى‏كند.

 

مشاور- سلام آقای سالاری. خوبید؟ 

  دانشجو: سلام آقا ممنون.  

-           چه خبر؟

:          خبر خیر، شما خوبید؟

-          من هم خوبم. كلاس ها تا كی ادامه دارد؟

:        تا دو هفته دیگه.

-          یعنی هیچ كس نمی آید؟

:         نه آقا جز" بچه ...." ها !

-          این چه حرفیه برادر من؟

:         ببخشید آقا .   

-          بله خدا ببخشد ... البته این حرف شما اشكال شرعی هم داشت؟

:          جدی آقا؟

-          بله. در حكم كه شوخی نداریم .  چون توهین است .

:          توهین؟

-          بله و توهین حرام است .

:           خب آقا حالا یك سوال درباره پول؟

-          پول؟

:          منظورم خمس و ..است .

-          خمس عبادت است برادر من . اینجوری نگو.

:         بله استاد؟ عبادت؟

-          بله قصد قربت هم می خواهد .

:          جدی ؟!

-          بله اگر كسی مثلا برای ریا نعوذ بالله این كار انجام بدهد باطل است .

:         باطل یعنی ...؟

-          یعنی باید دوباره خمس را بدهد.

:         جدی آقا؟ چقدر سخت.

-          چی سخته؟

:          دوباره دادن خمس.

-          بله اما برای تربیت روح مفید است تا دیگر ریا نكند. خب سوال شما؟

:           بله اگر كسی مثلا رفقا تعارف كند برویم منزلش.

-          بله خوب است. اجابت دعوت مومن خودش مستحب .

:          ولی خیلی مومن نیست.

-          مومن در فقه ما یعنی شیعه و لو  گناه كار باشد.

:          بله آقا اتفاقا همینطوره.

-          یعنی چه؟

:          یعنی خمس نمی دهد.

-          خب.

:          می شود از غذای آنها خورد؟

-          چند حالت دارد.

:          بفرمایید.

-          اول: اگر احتمال بدهد به عین آن خمس تعلق نگرفته، مشكلی ندارد مصرف كند .

:          بنابر نظر همه مراجع؟

-          بله .

:         حتی اگر احتمالش ده درصد باشد؟

-          بله كافیست.

:          حالت دوم؟

-          اگر مطمئن است كه  به عین آن خمس تعلق گرفته و بداند ادا نشده اختلاف نظر است. برخی اجازه می دهند و برخی نه و برخی هم مشروط .

:          چه شرطی؟

-          برخی فرصت پرداخت  به او اعطاء می كنند .

:          یعنی چه؟

-          یعنی فعلا بر ذمه بگیرد تا بعد كه داشت بدهد .

:          همه همین شرط را دارند؟

-          خیر  گفتم برخی اصلا بدون هیچ شرط اجازه مصرف می دهند و برخی هم فقط اگر ناچار شد اجازه می دهند تا فعلا بر ذمه بگیرد . «بدترین اموال آن مالی است که حق خداوند از آن خارج نشده باشد.»  امام علی (علیه السلام )  

:         متن را می زنید به تابلو؟

-          بله.

:          خیلی ممنون.

-          خواهش می‌کنم.

:          خدا حافظ .

-          خدانگهدار.

امام صادق(علیه السلام ) در تفسیر آیه شریفه ویل للمطففین (وای بر کم فروشان) فرمودند: کم فروشان یعنی کسانی که از خمس ما کم می کنند وقتی بر مردم کیل می کنند حق خود را از غنایم به تمامی می گیرند و هرگاه نمی خواهند حقی بپردازند کم می کنند و وقتی که خمس ما را از ایشان بخواهند از خمس می کاهند.»  (خمس به نقل از جامع احادیث الشیعه، 8/598)

متن استقتاء:

سۆال: پدری اهل وجوهات و خمس نیست، استفاده خانواده و فرزندان او از عین مالی که خمس به آن تعلق گرفته چه صورت دارد؟ باتوجه به اینکه درآمد دیگری برای گذراندن زندگی ندارند.

حضرت آیت الله تبریزی(ره):

برای آنها مانعی ندارد.

 

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

حق استفاده ندارند و اگر ناچار به استفاده هستند خمس آن را به ذمه بگیرند و بعداً که توان مالی پیدا کردند بپردازند.

 

حضرت آیت الله بهجت(ره):

قبل از پرداخت خمس تصرف در آن مال خمس دار جایز نیست و در مشکوکات تصرف مانعی ندارد. (مسئله 1408 رساله)

 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

اگر به عین آن خمس تعلق گرفته و بدانند ادا نشده جایز نیست.

 

حضرت آیت الله سیستانی(دام ظله):

بر آنها گناه نیست.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله):

به آنها اجازه می دهیم که در آن اموال تصرف کنند و خمس مقداری که مصرف می کنند به ذمه بسپارند هر زمان توانایی پیدا کردند بپردازند.

 زهرایی               

عضو هیات علمی دانشگاه

بخش احكام اسلامی تبیان       


         منابع و مآخذ

-         مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید. گرد آورنده: سید محسن محمودی، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج)، مجموعه چهار جلدی. قم .

-         توضیح المسایل امام خمینی (ره) 

-         اجوبة الاستفتاءات،  مقام معظم رهبرى(دام ظله)

-         استفتاءات آیةالله سیستانى(دام ظله)، Sistani.org.

-         توضیح المسائل آیت‏الله وحید خراسانی(دام ظله) 

-         جامع المسائل آیة‏الله فاضل لنكرانى(ره)، ج 1، ج 2،

-         استفتاءات، ج 2،  آیت‏الله نورى(دام ظله)

-         توضیح المسایل آیت‏الله صافى(دام ظله)

-         توضیح المسایل آیت‏الله تبریزى(ره)

-         توضیح المسایل آیت‏الله بهجت(ره)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.