تبیان، دستیار زندگی
اتاق‌خواب، مکانی برای آرامش است؛ جایی که پس از یک روز با حوادث و رویدادهای مختلف بتواند آرامش را به جسم و جان كودك ما برگرداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواب راحت كودك در اتاقی زیبا


اتاق‌خواب، مکانی برای آرامش است؛ جایی که پس از یک روز با حوادث و رویدادهای مختلف بتواند آرامش را به جسم و جان كودك ما برگرداند.


اتاق خواب كودك

اتاق‌خواب یکی از قسمت‌های خانه است که در چیدمان آن باید به مسائل مختلفی دقت کرد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که اتاق‌خواب، مکانی برای آرامش است؛ جایی که پس از یک روز کار سخت با حوادث و رویدادهای مختلف بتواند آرامش را به جسم و جان ما برگرداند.

برای چنین منظوری باید وسایل اتاق‌خواب را به گونه‌ای انتخاب کرد که حس آرامش را در ما زنده کند. همین احساس در کودکان هم وجود دارد. آن‌ها باید با ورود به اتاق‌خوابشان، احساس آرامش بیشتری داشته باشند و به عنوان مثال، میان اتاق‌خواب و هال یا پذیرایی تفاوت قائل شوند. پس چیدمان و دکوراسیون اتاق‌خواب کودک اهمیت فراوانی در آسودگی این عضوهای کوچک و عزیز خانواده دارد.

دیوار، مهم‌ترین قسمت اتاق

به منظور طراحی یک اتاق‌خواب زیبا، برای کودکان باید فکری برای دیوارها کرد. امروزه تنوع طرح‌ها و رنگ‌ها برای پوشش دیوارها بسیار زیاد است، به همین دلیل باید دقت بیشتری برای انتخاب آن‌ها به کار برد. اگر شما کاغذ دیواری را به رنگ ترجیح می‌دهید، بهتر است در حد امکان سلیقه کودک را هم در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری دخیل کرد. با این کار اتاق‌خواب کودک برای او مکانی لذت‌بخش خواهد شد. همچنین بهتر است کاغذ دیواری‌هایی که دارای طرح‌هایی از بازی‌های رایانه‌ای که صحنه‌های خشونت را تداعی می‌کند، از گزینه‌های خود کنار بگذارید.

اما اگر برای دیوارها به سراغ رنگ می‌روید، انواع رنگ‌ها را مد نظر داشته باشید. شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند رنگ آبی برای پسرها و صورتی برای دخترها مناسب‌تر است، اما فراموش نکنید رنگ‌های دیگری مانند زرد، نارنجی، سبز و... نیز می‌تواند اتاق‌خوابی زیبا برای کودک شما فراهم آورد.

با توجه به این که کودکان در سنین مدرسه مدت زمانی را در اتاق خود مشغول درس خواندن هستند، باید پرده‌ای را انتخاب کنید که نور را از خود عبور دهد یا قابل کنار کشیدن باشد.

همه را مثل هم رنگ نکنید

در رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق‌خواب کودکان، بهتر است طرح یا رنگ یک دیوار با بقیه متفاوت باشد. البته اگر شما کاغذ دیواری را برای اتاق‌خواب کودک خود انتخاب کرده‌اید، باید برای تغییر در یک دیوار به سازگاری آن با طرح بقیه دیوارها نیز دقت کنید. اما اگر دیوارها را رنگ می‌زنید، دست شما در این زمینه بازتر است. این تفاوت در طرح و رنگ دیوار می‌تواند، زیبایی خاصی به اتاق‌خواب کودک بدهد.

پرده مناسب بخرید

انتخاب یک پرده مناسب برای اتاق‌خواب کودک کار چندان دشواری نیست، فقط کافی است به نکاتی کوچک توجه داشته باشید. با توجه به این که کودکان در سنین مدرسه مدت زمانی را در اتاق خود مشغول درس خواندن هستند، باید پرده‌ای را انتخاب کنید که نور را از خود عبور دهد یا قابل کنار کشیدن باشد.

همچنین در طرح پرده هم دقت داشته باشید. طرح‌ها باید متناسب با سلیقه کودک باشد، در غیر این صورت او اتاقش را دوست نخواهد داشت و از بودن در آنجا لذت نمی‌برد. اگر دیوارهای اتاق را با کاغذ دیواری طرح‌دار پوشانده‌اید باید سراغ پرده‌های ساده‌تر بروید تا زیبایی دیوار را کاملاً نشان دهد.

اتاق خواب کودک

تختخواب‌های ارزان، اما زیبا

تختخواب‌های زیادی در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار وجود دارد، اما خرید تختخواب نو همیشه هزینه زیادی برای خانواده به همراه خواهد داشت. فراموش نکنید كه خرید، همیشه تنها راه‌حل نیست. شما می‌توانید همان تختخواب قدیمی را به گونه‌ای جدید تزئین و با دکوراسیون اتاق کودک هماهنگ کنید.

برای این کار کافی است به سراغ رنگ‌های گرم و زنده بروید. شما می‌توانید با استفاده از یک قوطی رنگ و یک قلم‌مو، تختخواب کهنه را به یک تخت زیبا و نو تبدیل کنید. قبل از این کار، دقت داشته باشید اگر تختخواب نیاز به تعمیر دارد، ابتدا تعمیرات لازم را انجام دهید.

همچنین اگر در فکر تعویض ملحفه و روتختی هستید به خاطر داشته باشید كه اگر روتختی را با پرده اتاق‌خواب هماهنگ کنید به زیبایی و دلنشینی فضای این اتاق خواهید افزود.

کتابخانه ساده، اما رنگی

وجود یک کتابخانه در اتاق کودکان حتی در سنین پیش از مدرسه می‌تواند بسیار مفید و در علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالعه مۆثر باشد. برای تهیه کتابخانه هم لازم نیست بیش از حد، خود را گرفتار هزینه‌های سنگین کنید. برای این کار کافی است یک کتابخانه قدیمی را تعمیر کرده و آن را مجدد رنگ کنید تا یک کتابخانه زیبا داشته باشید. فقط یادتان باشد رنگ و ابعاد کتابخانه باید با سایر وسایل اتاق کودک هماهنگ باشد.

میز تحریر پر کاربرد

برای تهیه یک میز تحریر، مهم‌ترین نکته، کاربردی بودن آن است. پس از این نکته مهم، دقت داشته باشید ابعاد میز تحریر مورد نظر شما باید با فضای اتاق‌خواب مناسب باشد. محل قرار گرفتن میز تحریر هم بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت، میز باید در محلی قرار بگیرد که نور کافی برای مطالعه داشته و همچنین برای مواردی مانند باز و بسته شدن در اتاق یا کمد مزاحمتی ایجاد نکند.

وجود یک کتابخانه در اتاق کودکان حتی در سنین پیش از مدرسه می‌تواند بسیار مفید و در علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالعه مۆثر باشد. برای تهیه کتابخانه هم لازم نیست بیش از حد، خود را گرفتار هزینه‌های سنگین کنید.

نورپردازی مناسب

اتاق‌خوابی برای کودکان مناسب است که نور کافی داشته باشد. برای این منظور باید از لوسترهای ساده‌ای استفاده کرد که نور را کم نکند. همچنین استفاده از یک چراغ خواب زیبا در اتاق کودکان امری ضروری است که باید به آن توجه داشته باشیم. اتاق بچه‌ها به هیچ‌وجه نباید در طول شب بسیار تاریک باشد.

یک پیشنهاد ارزان برای اتاق‌خواب کودکان

نکته مهم پیشنهاد امروز ما بسیار کم هزینه بودن ساخت آن است و نکته دوم این که همین وسیله ارزان‌قیمت، زیبایی زیادی را به اتاق کودک شما هدیه خواهد داد. برای درست کردن این پیشنهاد، شما می‌توانید یک قاب ساده در ابعاد 60 در 80 (یا کمی بیشتر و کمتر متناسب با ابعاد اتاق و سلیقه شما باز می‌گردد) تهیه کنید یا از قاب‌های بدون استفاده‌ای که در منزل دارید کمک بگیرید. سطح پشت قاب را برداشته و به جای آن یک یونولیت بگذارید.

روی یونولیت را می‌توانید با پارچه، کاغذ دیواری و کاغذ کادو بپوشانید. نوع و رنگ این پوشش را سلیقه شما و همچنین رنگ دیوار و سایر وسیله‌های اتاق انتخاب خواهد کرد. حالا این قاب بزرگ را روی دیوار نصب کنید و عکس‌های خانوادگی (به ویژه عکس کودکتان در سنین مختلف) را به کمک پونز یا سوزن روی آن قرار دهید.

اگر مایل باشید می‌توانید نقاشی‌های کودک خود را روی این قاب بچسبانید. شاید پس از مدتی به دلیل پر شدن سطح قاب، فکر کنید خوب است یک قاب دیگر برای نصب روی یکی دیگر از دیوارها درست کنید. حتماً دست به کار شوید و این ایده را به مرحله عمل درآورید، اما پیشنهاد می‌کنیم از کمک کودکتان (در هر سنی که هست) نیز بهره بگیرید. شاید بتواند یک میخ بکوبد یا کمی سمباده بزند یا قاب را رنگ کند. به هر حال این تجربه شیرین را از او دریغ نکنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sarakamali

مطالب مرتبط:

چگونه خوب بخوابیم؟

خواب راحت با بالش و تشک مناسب

بالش‌های طبی مناسب شما

چگونه روتختی مناسب بخریم؟

واقعیت‌هایی جالب درباره خواب

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن