تبیان، دستیار زندگی
وزیر بهداشت که خود تا مدت ها ماجرای کمبود دارو و مشکلات دسترسی بیماران خاص به داروهای مورد نیازشان را کتمان می کرد ناگهان زبان به اعتراض گشوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد تند خانم وزیر کولاک کرد!

کجایند بی خبران؟


وزیر بهداشت که خود تا مدت ها ماجرای کمبود دارو و مشکلات دسترسی بیماران خاص به داروهای مورد نیازشان را کتمان می کرد ناگهان زبان به اعتراض گشوده و در انتقادی تند عملکرد بانک مرکزی را برای تخصیص ناعادلانه ارز زیر سوال برده است.

کودک سرطانی

ماجرای افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته حاشیه های بسیاری را به دنبال داشت که یکی از آنها مشکلات واردات دارو بود. در این میان وزیر بهداشت که خود تا مدت ها ماجرای کمبود دارو و مشکلات دسترسی بیماران خاص به داروهای مورد نیازشان را کتمان می کرد ناگهان زبان به اعتراض گشوده و در انتقادی تند عملکرد بانک مرکزی را برای تخصیص ناعادلانه ارز زیر سوال برده است. تندی این انتقاد اما به ذائقه  خیلی ها خوش نیامد و در پی آن زمزمه هایی مبنی بر برکناری خانم وزیر بر سر زبان ها افتاد.

اعتراضات خانم وزیر به اختصاص ارز دولتی دارو به گفته های اخیرش محدود نمی شد. 24 آذر ماه بود که مرضیه وحید دستجردی در حاشیه بازدید از بیمارستان ضیائیان گفت: به جای اینکه ارز خارجی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد متأسفانه در حد کارخانجات ماشین‌های کشاورزی و زین اسب اعتبار می‌دهند. وی همچنین در خصوص اختصاص ارز دارو از سوی مقامی غیر از وزارت بهداشت ادامه داده بود: یک پنجم ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت شده اما با وجود اینکه وزارت بهداشت مسئول اولویت‌بندی در خصوص ارز تجهیزات پزشکی و دارو است متأسفانه اشخاص دیگری اولویت‌بندی را انجام می‌دهند.

وی همچینین تاکید کرده بود البته این موضوع جای اعتراض دارد و ما اعتراض خود را کرده‌ایم. اولویت‌بندی برای تخصیص ارز در دو گروه دارو و تجهیزات است که یا برابر ارزش 2 و یا 3 اولویت‌بندی می‌شوند. با عنوان مثال دستگاه ماموگرافی که برای تشخیص سرطان سینه وارد می‌شود اولویت 8 را دارد در حالی که متأسفانه برخی دستگاه‌های غیر ضروری و کالاهای دیگر اولویت 4 و 5 را گرفته‌اند که این قابل قبول نیست و بارها اعلام کرده‌ایم وزارت بهداشت باید تجهیزات پزشکی و اولویت ارز را برعهده بگیرد. حتی در این زمینه دستگاه دریچه قلب، تجهیزات آزمایشگاهی و خون باید اولویت 2 را داشته باشند.

اعتراضات به نحوه تخصیص ارز دولت به دارو ادامه پیدا کرد تا اینکه خانم وزیر تعارف را کنار گذاشت و در گفتگویی صراحتا گفت: «بانک مرکزی تعلل در اختصاص ارز دارو را جبران کند چون نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غیررسمی می‌توانیم دور بزنیم ولی مشکل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در داخل کشور را نمی‌توانیم دور بزنیم

ارز دولتی دارو خرج واردات غذای سگ می شود!!

25 آذر ماه رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در گفتگویی، بدون اشاره به مرجع ضمیر، اعلام کرد که برای واردات غذای سگ، زین اسب و دسته بیل ارز مرجع اختصاص داده اند. احمد شیبانی ضمن اعلام این خبر تصریح کرده بود که:  وزارت بهداشت شاکی اصلی در اختصاص ارز مرجع برای کالاهای لوکس و آرایشی است. مسئولان اختصاص ارز باید توضیح دهند که چرا به جای دارو به لوازم آرایشی،غذای سگ، زین اسب، دسته بیل و ... ارز مرجع اختصاص داده‌اند.

وزیر بهداشت- دستجردی

اعتراضات به نحوه تخصیص ارز دولت به دارو ادامه پیدا کرد تا اینکه خانم وزیر تعارف را کنار گذاشت و در گفتگویی صراحتا گفت: «بانک مرکزی تعلل در اختصاص ارز دارو را جبران کند چون نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غیررسمی می‌توانیم دور بزنیم ولی مشکل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در داخل کشور را نمی‌توانیم دور بزنیم.» او همچنین با اشاره به این نکته که با دارو که وابسته به جان مردم است نمی‌توان شوخی کرد خطاب به بانک مرکزی گفته بود :ما به هر طریقی که شده داروی مردم را تامین می‌کنیم اما مسئولان بانک مرکزی باید به تعهدات خود عمل کرده و تعلل‌های صورت گرفته در تخصیص ارز دارو را از این پس جبران کنند.

انتقاد تند خانم وزیر پس از کارنامه نه چندان موفقش در وزارتخانه را شاید بتوان یکی از نقاط روشن پرونده چهار ساله اش دانست. نقطه ای که داشت به قیمت برکناری اش از سمت وزارت هم تمام می شد. اظهارات صریح وزیر بهداشت باعث شد که موج خبری مبنی بر برکناری وی از مقام وزارت، رسانه های کشور را در بر بگیرد. زمزمه ها ادامه داشت تا اینکه نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: شنیده‌ایم که دولت می‌خواهد وزیر بهداشت را برکنار کند چرا که او گفته دولت ارز مرجع را برای واردات لوازم آرایشی اختصاص داده است، اما ما نمی‌گذاریم که دولت چنین کاری کند.

وزیر بهداشت: دستگاه ماموگرافی که برای تشخیص سرطان سینه وارد می‌شود اولویت 8 را دارد در حالی که متأسفانه برخی دستگاه‌های غیر ضروری و کالاهای دیگر اولویت 4 و 5 را گرفته‌اند که این قابل قبول نیست و بارها اعلام کرده‌ایم وزارت بهداشت باید تجهیزات پزشکی و اولویت ارز را برعهده بگیرد

اظهارات نادر قاضی پور، باعث شد که همان روز محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ضمن شایعه خواندن خبر برکناری وزیر اعلام کند که«دولت و شخص رییس جمهوری از وزیر فعلی رضایت کامل دارند و این شایعات درباره ایشان صحت ندارد.»

در ادامه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم گفت: گلایه‌های وزیر بهداشت درباره عدم تخصیص ارز و بودجه بحق است و رئیس جمهوری که شعار مهرورزی می‌دهد قطعاً به خاطر این گله‌ها از وزیر بهداشت انتقام نمی‌گیرد و او را برکنار نمی‌کند. حسینعلی شهریاری ضمن اعلام این مطلب ادامه داده بود که: شایعه برکناری وزیر بهداشت را ما هم شنیده‌ایم اما امیدواریم صحت نداشته باشد زیرا بعید می‌دانم رئیس جمهوری که شعار مهرورزی و عدالت می‌دهد، تنها وزیر زن کابینه خود را که از وزرای موفق این دولت است، برکنار کند.

بنابر اظهارات وی، وزیر بهداشت از جمله وزرای موفق دولت دهم است و مشکلاتی که در حوزه سلامت به خصوص در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و بیمارستانها به وجود آمده است، ربطی به مدیریت وزیر بهداشت ندارد و ناشی از بی‌تدبیری بانک مرکزی در اختصاص ارز و تأمین بودجه از سوی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.

دارو و ارز

روز بعد هم محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان به طرفداری از خانم وزیر درآمد و گفت: وزیر بهداشت، آبروی کابینه ی دولت آقای احمدی نژاد هستند. محمد حسین قربانی در ادامه تاکید کرد: بنده شخصاً ایشان را وزیر موفقی می دانم، مشکلاتی که امروزه در زمینه واردات دارو داریم و مسائلی که مربوط به تخصیص ارز است، به تیم اقتصادی دولت برمی گردد و دولت و وزارت صنعت و معدن بسیاری از کالاهای غیر ضروری را در اولویت قرار می دهند.مثلاً پشم شسته را در ردیف اولویت قرار می دهند، ولی تجهیزات پزشکی مثل دستگاه ماموگرافی را در اولویت هشتم قرار می دهند.

حالا چه شده وزیر پس از اینکه مدت ها در مقابل اخبار کمیابی داروهای بیماران خاص و گرانی اقلام دارویی ساکت مانده بود، ناگاه به یادش افتاده که باید به روندی که تا به امروز کتمانش می کرد  اعتراض کند، مشخص نیست؟! و اصلا اعتراض او چه تاثیری بر توقف این روند دارد.

از تمام دعواهای زرگری میان مسئولین که بگذریم، این روزها بیماران خاص و کسانی که کارشان به بیمارستان ها و مراکز درمانی افتاده با توجه به قیمت های دارو که به دلیل اختصاص ناعادله ارز اتفاق افتاده، اصلا خوب نیست. چه بهتر است آقایان به جای اینکه ارز دولتی را برای وارد کردن غذای سگ و زین اسب و اتومبیل پورشه اختصاص دهند برای یک بار هم که شده خود را به جای خانواده هایی بگذارند که با بیماری های صعب العلاج دست و پنجه نرم می کنند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان