تبیان، دستیار زندگی
سرطان پیر و جوان نمی‌شناسد. بیماری خطرناکی است و باید از بروز آن جلوگیری کرد. بزرگانمان به حق گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهلک‌ترین بیماری زمانه را از خود دور کنید

9 ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از سرطان


سرطان پیر و جوان نمی‌شناسد. بیماری خطرناکی است و باید از بروز آن جلوگیری کرد. بزرگانمان به حق گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است.

ضد سرطان

چند وقتی بود که خبری از یکی از پرستاران کلینیکی که مادرم را برای تزریق به آنجا می‌برم نبود. چند باری خواستم سراغش را بگیرم اما فراموش کردم. مدتی گذشت و وقتی که او را با رنگ و روی پریده و کلاه گیسی بر سر دیدم تمام بدنم یخ کرد. باورم نمی‌شد خانم شاداب و با روحیه ایی مثل او گرفتار سرطان شده باشد. باز هم با روحیه بود و شاکر. با خودم فکر کردم اگر من جای او بودم آیا می‌توانستم آن قدر روحیه‌ی خوبی داشته باشم! شوک و ناراحتی‌ام از این ماجرا زمانی کامل شد که خبر سرطان یکی از دوستان هم سن و سالم را شنیدم. سرطان سینه آن هم قبل از سی سالگی! فهمیدم که سرطان پیر و جوان نمی‌شناسد. بیماری خطرناکی است و باید از بروز آن جلوگیری کرد. بزرگانمان به حق گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است. این مواد غذایی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. بدن و سیستم ایمنیتان را تقویت کرده و به جنگ مهلک‌ترین بیماری زمانه بروید.

خانواده‌ی کلم‌ها و سبزیجات غده ای

تمام خانواده‌ی کلم‌ها به ویژه کلم برگ و بروکلی حاوی مواد مغذی بی‌شماری هستند و خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. کلم‌ها سرشار از مواد مغذی متنوعی هستند که خواص ضدسرطانی دارند. برای این که از این مواد مغذی ضدسرطان بهره‌مند شوید کلم بروکسل، کلم برگ، شلغم و بروکلی زیادی میل کنید.

توجه داشته باشید که بروکلی حاوی یک نوع خاصی از این ترکیبات ضدسرطانی می‌باشد که شما را از این بیماری مهلک دور نگه می‌دارد. برای اینکه از تمام خواص این سبزیجات مفید بهره‌مند شوید از پختن طولانی مدت آن‌ها بپرهیزید. اگر بوی گوگرد استشمام کردید به این معنی است که این سبزیجات را بیش از حد پخته‌اید. متأسفانه حرارت زیاد و طولانی مدت مواد مغذی این سبزیجات را از بین می‌برد.

پیاز

پیاز از خانواده‌ی آلیاسه ها می‌باشد یعنی خانواده‌ی سیر، پیازچه، تره فرنگی و موسیر. پیاز خواص ضدسرطانی دارد به خاطر این که روند رشد و گسترش تومورها را به هم می‌ریزد.

زنجبیل

سلول‌های نرمال بدن یک دوره‌ی حیات محدودی دارند. اما بر عکس سلول‌های سرطانی بی وقفه در حال انتشار و زیاد شدن هستند. خوشبختانه زنجبیل حاوی ترکیبات مغذی به نام 6-gingerol می‌باشد که مدت زمان حیات سلول‌های سرطانی را کوتاه تر می‌کند. در واقع ترکیبات موجود در زنجبیل اجازه نمی‌دهند که این سلول‌های مخرب خود را در خون ذخیره کنند.

چای سبز یعنی یک طعم جدید دل‌پذیر و یک دنیا خاصیت. ترکیبات مغذی موجود در این چای خواص ضدسرطانی بسیار قوی دارند. برای اینکه از خواص این چای به بهترین نحو استفاده کنید توصیه می‌کنیم که روزانه سه فنجان چای سبز میل کنید

سیر

از خواص سیر هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. محققان به اثبات رسانده‌اند که سیر می‌تواند سرطان معده و سرطان کولورکتال را کاهش دهد. سیر را پوست نگیرید و زود مصرف کنید. برای استفاده‌ی کامل از خواص سیر آن را خرد کرده و یا له کنید. توجه داشته باشید که سیر کوبیده شده تمام خواص خود را آزاد می‌کند. برای همین توصیه می‌کنیم اول سیر را بکوبید و ده دقیقه بعد آن را مصرف کنید تا بیشترین میزان خواص ضدسرطانی آن نصیبتان شود.

قارچ

قارچ‌ها انواع متنوعی دارند و همه‌ی انواع آن خواص متعددی دارند. در حالت کلی همه‌ی انواع قارچ‌ها حاوی ترکیبات ضدسرطانی هستند. برای همین توصیه می‌کنیم اگر دسترسی دارید از انواع مختلف آن استفاده کنید تا مواد مغذی متعددی نیز به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه شود.

انار

انار

نه تنها انار یکی از قدیمی‌ترین میوه های موجود است بلکه این دانه های یاقوت حاوی خواص زیاد و ترکیبات ضدسرطانی فوق‌العاده‌ای می‌باشند. انار خواص ضدالتهابی نیز دارد.

می‌توانید از این میوه در ترکیب سالادهایتان نیز استفاده کنید چون طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد.

زردچوبه

زردچوبه با آن رنگ زیبایش حاوی میزان قابل توجهی ترکیبات ضدسرطانی است که به روش‌های متعددی از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند. این ادویه‌ی پرطرفدار نه تنها التهاب را کاهش می‌دهد بلکه جلوی انتشار سلول‌های سرطانی را می‌گیرد. بدانید که زردچوبه می‌تواند سلول‌های سرطانی را در مراحل مختلف حیاتشان نابود کند. اگر زردچوبه دوست ندارید زمان آن فرا رسیده تغییراتی در ذائقه‌تان ایجاد کنید. این ادویه را به غذاهایتان اضافه کرده و از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

چای سبز

چای سبز یعنی یک طعم جدید دل‌پذیر و یک دنیا خاصیت. ترکیبات مغذی موجود در این چای خواص ضدسرطانی بسیار قوی دارند. برای اینکه از خواص این چای به بهترین نحو استفاده کنید توصیه می‌کنیم که روزانه سه فنجان چای سبز میل کنید.

برای این که بیشتر از خواص ضدسرطانی چای سبز استفاده کنید بهتر است که آب را بجوشانید و اجازه دهید چای در این آب جوش به مدت هشت تا 10 دقیقه دم بکشد.

سلول‌های سرطانی بی وقفه در حال انتشار و زیاد شدن هستند. خوشبختانه

زنجبیل حاوی ترکیبات مغذی به نام 6-gingerol می‌باشد که مدت زمان حیات سلول‌های سرطانی را کوتاه تر می‌کند

شکلات سیاه

باز هم مژده‌ی دیگر به طرفداران شکلات سیاه. چون این شکلات حاوی ترکیباتی است که خواص ضدسرطانی دارند. به دنبال شکلات‌هایی باشید که حاوی 70 درصد کاکائو باشند. برای آشپزی از کاکائوهای طبیعی و سیاه استفاده کنید. یک تا دو مربع شکلات سیاه در روز برای جذب خواص آن فوق‌العاده است.

برای پیشگیری از سرطان از این‌ها بپرهیزید

* از گوشت‌های صنعتی و فراوری شده بپرهیزید زیرا حاوی نیترات بوده و تأثیر منفی در بدن ایجاد می‌کنند.

* توصیه می‌کنیم تا جایی هم که می‌توانید مصرف گوشت قرمز، غلات تصفیه شده را محدود کنید و از مصرف زیاد قند و هم چنین مصرف الکل بپرهیزید.

* توجه داشته باشید که مواد غذایی کنسروی حاوی ترکیبات شیمیایی مضر مانند بیسفنول A می‌باشند که اثرات منفی در بدن ایجاد می‌کنند. توصیه می‌کنیم مواد غذایی داغ را در ظروف پلاستیکی نریزید. از ظروف پلاستیکی نیز برای گرم کردن مواد غذایی در ماکروویو استفاده نکنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به سرطان

این‌ها را بخورید تا سرطان پوست از شما دور باشد

بهترین‌های غذایی برای پیشگیری از انواع سرطان

سرطان: از این‌ها بپرهیزید

10 عادت سرطان‌زا

31 راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

10 توصیه‌ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

سوالاتی درباره غذا و سرطان (1)

سوالاتی درباره غذا و سرطان (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی‌ها مهم است؟

20 ماده غذایی ضد سرطان

درمان سرطان با رژیم غذایی

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

رژیم غذایی در سرطان‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.