تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله علم‌الهدی انسانی خلیق، شوخ طبع، ساده زیست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشاهیر مدفون در حرم رضوی - سیدابراهیم علم الهدی


علم الهدی - سیدابراهیم(م:1378 ه.ش)

آیت‌الله حاج سیّد ابراهیم علم الهدی سبزواری از ستارگان پرفروغ آسمان فقه و فقاهت در شهر سبزوار به دنیا آمد.


وی سطح را در آنجا به پایان برد و در محضر شاگردان مكتب حاج ملاهادی سبزواری با مبانی كلامی و حكمی آشنا شد و برای ادامه تحصیل به نجف عزیمت كرد و از محضر آیات عظام حاج آقا حسین قمی، حاج سیّد ابوالقاسم خویی بخصوص آیت‌الله العظمی حاج سیّد محمد هادی میلانی بهره برد و از او به دریافت اجازه اجتهاد نائل شد.

سیدابراهیم علم الهدی

پس از هجرت آیت‌الله میلانی در سال 1333 به مشهد ایشان نیز به این شهر آمد و در شبستان گوهرشاد، پس از آنكه آیت‌الله میلانی خارج فقه و اصول تدریس می‌كرد ایشان به تقریر درس استاد می‌پرداخت و پس از ارتحال ایشان خود حلقه درسی تشكیل داد و بیش از دو دهه در مدرسه امام صادق(ع) به تدریس خارج اصول مبادرت می‌ورزید و شاگردان برجسته‌ای را در مكتب اصولی خود پروراند. از ویژگی حوزه درسی ایشان می‌توان به ژرف‌نگری وی در ارائه مباحث اصولی اشاره كرد.

آیت‌الله علم‌الهدی انسانی خلیق، شوخ طبع، ساده زیست و بسیار متواضع بود و بیش از سه دهه در مسجد فرش فروشها (حوض چهل پایه) نماز جماعت اقامه می‌نمود و به گره‌گشایی از كار مردم اهتمام می‌ورزید و در حل مسائل بغرنج قضایی به قضات كمك می‌كرد.

ایشان هیچ گاه سعی نمی كرد شاگردان خود را مقلد بار بیاورد و در طرح مسائل علمی و گشودن گره از معمای آن‌ها از نبوغ خاصی برخوردار بود. پیكر پاك آیت‌الله علم الهدی در روز 13 آذر سال 1378ه.ش از مسجد فرش فروش‌ها تشییع و در حرم مطهر دفن شد.


منبع: آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی