تبیان، دستیار زندگی
او با تأسیس چندین حمام عمومی، منبع آب آشامیدنی، حسینیه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشاهیر مدفون در حرم رضوی - ابوالحسن شیرازی


شیرازی، ابوالحسن (1293 – 1379ه.ش)

آیت‌الله شیخ ابوالحسن شیرازی(مقدسی)، در سال 1293 در كوهستان از توابع داراب استان فارس متولد شد. پدرش مهدی قلی خان از منتفذین محل بود.


مقدمات دانش اندوزی را در داراب در اصطهبانات گذراند و در شیراز سطوح عالیه و مقداری فلسفه آموخت؛ سپس به مشهد آمد و مدتی از دروس اساتید حوزه‌ی مشهد به ویژه دروس عمیق و عالم پرور آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی(ره) بهره گرفت. پس از مدتی رهسپار نجف گردید و از محضر آیات عظام شیخ محمدحسین اصفهانی(كمپانی)، میرزا محمدحسین نائینی، آقا ضیاء عراقی و سیّد عبدالهادی شیرازی استفاده كرد و موفق به دریافت اجازه اجتهاد از برخی آیات عظام گردید.

آن‌گاه به ایران بازگشت و دو سال در حوزه‌ی علمیه قم در درس مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی شركت كرد. وی در سال 1340 به مشهد مراجعت كرد و به تدریس و تربیت فاضل پرداخت.

ابوالحسن شیرازی

همزمان با شروع نهضت انقلاب اسلامی در ایران ایشان صادقانه در این قیام مردمی شركت كرد.

پس از پیروزی انقلاب، از طرف امام خمینی- قدس سره- به عنوان اولین امام جمعه شهر مشهد مقدس منصوب شد و در مجلس خبرگان قانون اساسی به عنوان نماینده مردم استان خراسان و دو دوره در خبرگان رهبری به عنوان اولین نماینده خراسان انتخاب گریدید.

این عالم خدمتگزار همواره (قبل و بعد از انقلاب) برای رفع مشكلات مردم – به ویژه همشهری‌های خود- فراوان می‌كوشید.او با تأسیس چندین حمام عمومی، منبع آب آشامیدنی، حسینیه، مسجد، مدرسه، سدهای خاكی، در خراسان و داراب و تأسیس چندین شهرك برای افراد كم درآمد، آثار بسیاری از خود بر جای گذاشت. ایشان به كارهای فرهنگی و علمی بسیار ارج می‌نهاد، از این رو مدرسه علمیه «ولی عصر (عج)» و مۆسسه «اسلام شناسی بانوان» را تأسیس كرد.

و بالأخره پس از عمری سراسر تلاش، جهاد و اخلاص، عصر یكشنبه 16 مرداد 1379/ پنجم جمادی الاولی 1421 قمری در 86 سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار مولایش حضرت امام رضا(ع) در دارالزهد مدفون گشت.


منبع: آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی