تبیان، دستیار زندگی
جایزه ویژه هیأت داوران كن 2003 به سمیرا مخملباف اهدا شد پنجاه و ششمین دوره ی جشنواره فیلم كن فرانسه با اعلام اسامی برگزیدگان رشته های مختلف به كار خود خاتمه داد. مراسم اختتامیه این جشنواره ی بزرگ با حضور هزاران تن از سینماگر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با برگزاری مراسم اختتامیه بزرگترین جشنواره سینمایی جهان

جایزه ویژه هیأت داوران كن 2003 به سمیرا مخملباف اهدا شد

پنجاه و ششمین دوره ی جشنواره فیلم كن فرانسه با اعلام اسامی برگزیدگان رشته های مختلف به كار خود خاتمه داد. مراسم اختتامیه این جشنواره ی بزرگ با حضور هزاران تن از سینماگران، هنرمندان و خبرنگاران ، شامگاه یكشنبه برگزار گردید و پرونده بزرگترین جشنواره سینمایی ، تا سال آینده بسته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از كن، فیلم «فیل» ساخته «گوس ون سانت» كه نگاهی انتقادی به خشونت نسل جوان در آمریكا دارد و بر پایه حادثه واقعی كشتار دانش آموزان دبیرستان مدرسه كلمباین ساخته شده ، موفق به دریافت جایزه «نخل طلا» از این دوره ی جشنواره شد. این فیلم با بودجه سه میلیون دلار ساخته شده و با بازی بازیگران غیر حرفه ای كه  اكثراً دانش آموزان دبیرستان بودند در اصل برای یك شبكه كابلی ساخته شده بود ، اما در نهایت با غلبه بر مجموعه ای از رقبای حرفه ای خود در جشنواره (همچون فیلم «داگ ویل» از لارس فون تریه و «رودخانه مرموز» ساخته كلینت ایستوود) موفق به دریافت نخل طلا شد. ون سانت كه فیلم برنده اسكار«Good will hunting» را نیز فیلمبرداری كرده بود به هنگام دریافت جایزه اش شعار «زنده باد فرانسه» را سر داد و از همه عوامل سازنده فیلم تقدیر و تشكر كرد. وی دومین آمریكایی است كه موفق به دریافت جایزه معتبر نخل طلا می شود. پیش از او كوئینین نارانتینو برای فیلم «قصه های عامیانه» در سال 1994 صاحب نخل طلا شده بود.

وی گفت: فكر می كردم كارم تمام است. چند سالی است كه فیلم هایی در كن حضور دارند ولی دریافت این جایزه واقعا شگفت انگیز و پیروزی معجزه آسایی است كه در نهایت خوش شانسی اتفاق می افتد.

بر پایه این گزارش كارگردان 23 ساله ایرانی سمیرا مخملباف برای تازه ترین ساخته سینمایی خود «پنج عصر»  كه به وضعیت كشور افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان در این كشور می پردازد، موفق به دریافت جایزه ویژه هیأت داوران شد. او كه در این فیلم از بازیگران غیر حرفه ای بهره برده است، داستان زن جوانی را روایت می كند كه می خواهد با سربلندی در افغانستان رئیس جمهور شود.

سمیرا درباره این فیلم می گوید:« نقره شخصیت اصلی فیلم « پنج ظهر» زن جوان زیبارویی است كه لباس سنتی آبی رنگی برتن دارد و برای رفتن به مدرسه دمپایی به پا ندارد بلكه مانند سیندرلا كفش سفید می پوشد. اودر این فكر است كه روزی رئیس جمهوری افغانستان شود. اما پدر پیرش به جز كفر، چیزی دیگری در اطرافش نمی بیند و ترجیح می دهد به جای دیدن چهره زنان و شنیدن صدای موسیقی ای كه طالبان ممنوع كرده بود با عروس و بچه كوچكش به بیابان بگریزد.»

كارگردان جوان این فیلم كه پیش از این در سال 2000 به خاطر فیلم «تخته سیاه» برنده جایزه هیأت داوران جشنواره كن شده بود ، هنگام دریافت این جایزه گفت: «هر چند طالبان رفته اند ولی افكار آنها هنوز در افغانستان باقی مانده است.»

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه از كن، در ادامه مراسم اختتامیه ، جایزه بزرگ هیأت داوران این جشنواره به فیلم «دور دست» ساخته «نوری بیلگ سیلان» از كشور تركیه اهدا شد و جایزه بهترین هنرپیشه مرد به دوبازیگر از كشور تركیه به اسامی «مظفر اوزدمیر» و «محمد امین توپراق» (بازیگر فقید فیلم) برای بازی در همین فیلم تعلق گرفت.

در كن 2003 ، فیلم «تهاجم بربرها» ساخته «دنیز آرگان» از كانادا موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شد و «ماری ژوزه كروز» بازیگر جوان كانادایی آن نیز جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت كرد . این اثر تحسین شده ی سینمایی به داستان مردی پنجاه ساله می پردازد كه دچار بیماری سرطان است .

بنابر گزارش دریافتی از خبرگزاری فرانسه، نخل طلایی فیلم های كوتاه این دوره نیز به فیلم «كراكرباگ» از كشور استرالیا تعلق گرفت و جایزه هیأت داوران این بخش به فیلم «مرد بی سر» از ژوان سولانا از كشور تركیه اهدا شد. همچنین جایزه «دوربین طلایی» این دوره را «كریستوف بوئه» برای فیلم «بازسازی» از دانمارك تصاحب كرد.

فرانس پرس در پایان گزارش خود یادآور شده كه هیأت داوران جشنواره امسال، به ریاست «پاتریس شرو» جشنواره سال جاری را بسیار ضعیف ارزیابی كرد و رقابت فیلم های شركت كننده را ناامید كننده دانست. اگر چه امسال بسیاری از ستاره های هالیوود همچون كیانوریوز، نیكول كیدمن و آرنولد شوارتزنگر در جشنواره حضور یافته بودند اما درمجموع از تعداد میهمانان آمریكایی شركت كننده در جشنواره امسال 7 درصد كاسته شده بود.

لازم به یادآوری است با دریافت جایزه ویژه هیأت داوران بخش رسمی توسط سمیرا مخملباف ، تعداد جوایز سینمای ایران در جشنواره كن امسال، به 3 جایزه رسید.

پیش از این " جعفر پناهی " جایزه هیأت داوران بخش نوعی نگاه را دریافت كرده بود . همچنین جایزه كلیسای جهان نیز به فیلم «پنج عصر» ساخته سمیرا مخملباف اهدا شد.

.

عكسهایی از فیلم"5 بعداظهر" ساخته سمیرا مخملباف برنده جایزه ویژ هیأت داوران جشنواره كن 2003