تبیان، دستیار زندگی
آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید که چه کسانی برای اولین بار قهوه، هویج، لیموترش، شکلات یا قند خوردند و یا چه کسانی برای نخستین بار چنگال به دست گرفتند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زادگاه این 5 ماده‌ی غذایی کجاست؟


آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید که چه کسانی برای اولین بار قهوه، هویج، لیموترش، شکلات یا قند خوردند و یا چه کسانی برای نخستین بار چنگال به دست گرفتند؟

این روزها با وجود گلخانه ها و گسترش وسایل حمل و نقل در هر فصلی مواد غذایی مختلف در دسترس مردم قرار می‌گیرد. برای همین شاید کمتر پیش بیاید که فکر کنیم این مواد غذایی از کجا می‌آیند و یا زادگاهشان کجا بوده است. اگر می‌خواهید با مهد 5 ماده‌ی غذایی آشنا شوید با ما همراه باشید.

لیمو ترش

لیموترش

زادگاه لیموترش اندونزی و مالزی است اما برای نخستین بار در آسیای جنوبی و هند کشت شد. بعدها تاجران عرب لیموترش را به نقاط دیگر جهان بردند. به این ترتیب هم در طول جنگ‌ها صلیبی لیموترش راهش را به اروپا باز کرد.

قهوه

قهوه

از قرن‌ها پیش مردم اتیوپی دانه‌های درخت قهوه را به دلیل خواص آن می‌جویدند. یمنی‌ها اولین مردمانی بودند که لوبیای قهوه را کاشتند و بو دادند تا بتوانند آن‌ها را دم کنند. عرفای صوفی از قهوه استفاده می‌کردند تا تجربیات معنوی خود را بیشتر کنند. قهوه از طریق بندر موکای یمن به سوی دنیای عرب راه باز کرد. در قرن هفدهم میلادی بود که این دانه‌های قهوه ای خوش رنگ به اروپا وارد شدند.

هویج

هویج نارنجی

5000 سال پیش افغان‌ها هویج بنفش مصرف می‌کردند. از همان موقع هویج در اندازه ها و رنگ‌های مختلف کشت شد و مورد استفاده قرار گرفت. در واقع هویج‌ها در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ کاشته شدند که طول یک گونه‌ی آسیایی آن به 1 متر هم می‌رسید. به نظر می‌رسد غذای مورد علاقه‌ی خرگوش‌ها کار هلندی‌ها باشد. هلندی‌ها در قرن هفده میلادی در مزارع خود برای کشت هویج با شکل و شمایل امروزی زحمت کشیدند و نتیجه‌ی تلاش‌ها است که امروز ما هویج‌های نارنجی رنگ و خوشمزه مصرف می‌کنیم.

شکلات تیره

شکلات

هندوراسی‌ها اولین مردمانی بودند که لوبیای کاکائو را کشت کردند. آن‌ها لوبیاها را می‌کوبیدند و با آب، ذرت و گاهی فلفل مخلوط کرده و نوشیدنی تلخی درست می‌کردند. البته هندوراسی‌ها عاشق طعم این نوشیدنی تلخ بودند. زمانی که پای کشورهای استعماری اروپایی به این کشورها باز شد علاقه چندانی به این نوشیدنی تلخ نشان ندادند.

اما زمانی که کاوشگران اسپانیایی این نوشیدنی شکلاتی را به اروپا برده و طعم آن را شیرین کردند همه چیز تغییر کرد. دیگر اروپایی‌ها از شکلات دست برنداشتند. در قرن نوزدهم میلادی شرکت انگلیسی JS Fry & Sons  اولین شکلات‌های نوین را تولید کردند.

شکر قهوه‌ای

شکر

بیش از 3000 سال پیش هندی‌ها نیشکر کشت کردند. در واقع گینه، اندونزی و هند را زادگاه نیشکر می‌دانند.

حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح نیشکر به ایران وارد شد. در بیشتر کتب تاریخی ایرانیان را اولین مردمانی می‌دانند که از نیشکر شکر استخراج کردند. در آن روزگار اروپایی‌ها نمی‌دانستند شکر چیست تا این که 1200 سال بعد، اعراب این بلورهای شیرین را به اسپانیا بردند. با این حال در آن زمان شکر برای افراد معمولی بسیار لوکس و گران بود. تا این که بالاخره قیمت آن پایین آمد و در عین حال علاقه‌ی مصرف نوشیدنی‌های شیرین بالا رفت. به این ترتیب مصرف شکر بین مردم عادی هم رواج پیدا کرد.

چنگال

قطعاً بی‌ربط‌ترین آیتم این مقاله همین چنگال است. لطفاً یک آیتم بی ربط هم مهمان ما باشید. زمانی که اهالی یونان باستان از یک جسم دو شاخه برای بریدن و سرو کردن گوشت استفاده می‌کردند پادشاهان قدرتمندی از مشرق زمین در قرن هفتم میلادی اولین کسانی بودند که چنگال به دست گرفتند.

یمنی‌ها اولین مردمانی بودند که لوبیای قهوه را کاشتند و بو دادند تا بتوانند آن‌ها

را دم کنند

در قرن یازده میلادی چنگال سر یک میز غذای ونیزی و در دستان یک پرنسس از امپراتوری روم شرقی قرار گرفت. این بانوی بزرگ معتقد بود که خداوند انگشتانی کشف کرده که می‌توان با آن‌ها غذا خورد. در واقع 500 سال طول کشید تا ایتالیایی‌ها این وسیله را به رسمیت بشناسند و از آن استفاده کنند. اما این سۆال باقی می‌ماند پیش از آن چگونه می‌توانستند ماکارونی و یا اسپاگتی‌های محبوبشان را بدون چنگال بخورند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مواد غذایی جدید، جایگزین همیشگی‌ها

باورهای تغذیه‌ای رایج اما نادرست!

5 ماده‌ی غذایی که کم می‌شود

10 اشتباه رایج درباره غذاها

غذاهایی که کاربردهای جالبی دارند

این 7 خوراکی، چربی پنهان دارند

8 ماده غذایی مفید که می‌تواند مضر باشد

10 ماده‌ی غذایی که کمتر می‌خوریم

این 8 خوردنی‌ را از همین امروز ترک کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.