تبیان، دستیار زندگی
محیط خانه با بهانه ی ها مردانه و توقعات زنانه ،تلخ و ناآرام می شود . چنین فضایی جایی برای دوست داشتن باقی نمی گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مردان بهانه گیر تا زنان پر توقع!


محیط خانه با بهانه ی ها مردانه و توقعات زنانه ،تلخ و ناآرام می شود . چنین فضایی جایی برای دوست داشتن باقی نمی گذارد.

از مردان بهانه‌گیر تا زنان پرتوقع!

برخى از مردان ایرادگیر و بهانه جو هستند. در خانه مرتباً ایراد مى گیرند و در برابر هر امر كوچكى نق مى زنند، آن قدر در این باره سخت گیرى به عمل مى آورند كه راحتى خود و خانواده شان را فداى آن مى سازند، بلكه گاهى حاضر مى شوند اساس پیمان مقدس زناشویى را به خاطر آن متزلزل سازند.

البته ما منكر این موضوع نیستیم كه مرد حق دارد در امور منزل دخالت داشته باشد و امر و نهى كند و به خانم ها هم توصیه مى شود كه به این حق مرد، اعتراف نمایند و در برابر دخالت هاى مرد سرسختى نشان ندهند، امّا مرد و سرپرست خانواده هم باید جانب احتیاط را رعایت كند و همواره با تدبیر كار كند. اگر تصمیم گرفت در امور منزل دخالت نماید باید عاقلانه و به طور صحیح انجام دهد تا مۆثر واقع شود.

چون مرد آن قدر فرصت ندارد كه در تمام امور منزل دخالت كند و اصولاً در این جهت تخصص نیز ندارد، صلاح است كه امور خانه دارى را در اختیار همسر قرار دهد و در این باره به وى آزادى بدهد تا بر طبق ذوق و سلیقه خویش خانه را اداره كند. اگر در این باره نظر خاصى دارد، با مشورت و خیر اندیشى، نه با زور و تحكّم، به همسرش تذكر دهد و از وى بخواهد كه نظر و سلیقه او را نیز رعایت كند.

وقتى زن از سلیقه شوهرش اطلاع یافت، اگر عاقل و خردمند باشد و به خانه و زندگى علاقه داشته باشد، مى كوشد تا رضایت او را جلب نماید. مرد اگر برخى از امور منزل را بر وفق سلیقه خویش نیافت، با نرمى، ملایمت و زبان خوش به همسرش تذكر دهد در این صورت موقعیت و احترام او محفوظ مى ماند و پیشنهاداتش تا حدودى مورد قبول واقع خواهد شد; زیرا بیش تر بانوان خانه دار حاضرند دخالت هاى استثنایى شوهر را بپذیرند، امّا اگر این اعمال نظرها، به صورت ایراد و بهانه جویى و نق نق هاى دایمى در آمد، نه تنها تأثیر نخواهد داشت، بلكه ممكن است نتیجه معكوس بدهد; زیرا خانم كم كم با ایرادهاى پى درپى عادت مى كند و آن ها را یك امر عادى و بى اثر مى انگارد.

مرد نباید از این نكته غفلت كند كه تنظیم امور منزل و اداره خانه در تخصص زن و از وظایف اوست. نباید این حق را از او سلب كند و او را به صورت یك آلت بى اراده تبدیل كند، بلكه باید به وى آزادى داد تا ذوق و سلیقه خویش را به كار بندد و با شوق  و دل گرمى خانه دارى كند. صلاح نیست كه مرد در این باره سخت گیرى و بهانه جویى كند; زیرا انس و مودت و صفا و صمیمیت خانوادگى بر همه چیز تقدم دارد.

در این صورت شخصیت شوهر در نظرش كوچك مى شود و به حرف هایش گوش نمى دهد. حتى به ایرادهاى بجا و بسیار مهم او هم اعتنا نخواهد كرد; چون با خود مى گوید: من كه هركار بكنم سرانجام مورد ایراد او واقع مى شوم، پس چه لزومى دارد كه براى جلب رضایت او زحمت بكشم؟ او كه همواره ایراد مى گیرد پس بگذار بیش تر بگیرد. خلاصه این كه رفته رفته از خانه دارى و شوهردارى دل سرد مى شود، ممكن است به قصد انتقام و مقابله به مثل بر آید و به ایرادگیرى و بهانه جویى متوسل شود.

یكى از عوامل بزرگ ورشكست شدن برخى مردها توقعات بى جاى خانم ها و چشم وهم چشمى هاست. سرزنش ها و نق نق هاى زن است كه مرد را به كارهاى غیر مشروع وادار مى كند

در این صورت محیط خانه كه باید كانون انس و استراحت باشد، به میدان نبرد و كشمكش هاى دایمى تبدیل خواهد شد. ممكن است از ایراد و نق نق هاى دایم طورى به ستوه آید كه طلاق و جدایى را ترجیح دهد و كانون مقدس زناشویى را از هم بپاشد. زن هر چه هم عاقل و بردبار باشد سرانجام از ایراد و تحقیرهاى پى درپى خسته خواهد شد.

اما از طرف دیگر ، زن هم باید به این نکات توجه کند :  بى جا امكانات مالى و درآمد همه افراد، یك سان نیست و همه نمى توانند در یك سطح زندگى كنند. هر خانواده اى باید حساب دخل و خرج خودشان را بكنند و برطبق درآمدشان خرج كنند. انسان در شرایط معمولی مى تواند زندگى كند. از این رو، عاقلانه نیست كه براى تهیه امور غیرضرورى دست به قرض و نسیه بزند.

خانم محترم! تو كدبانوى خانه هستى، عاقل و فهمیده باش، حساب خرج و دخل زندگى را بكن و ببین چگونه مى توانید خرج كنید تا آبروى تان محفوظ بماند. عاقبت اندیش باش و چشم و هم چشمى هاى بى جا را كنار بگذار. اگر فلان مد لباس را در تن خانمى دیدى، اما وضع اقتصادى شما اقتضاى خرید آن را ندارد، همسرت را به تهیه آن وادار نكن. اگر جنس غیر ضرورى و قشنگى را در منزل همسایه مشاهده كردى، به همسرت اصرار نكن كه آن را تهیه كند. اگر فلان دوست یا خویش و قوم شما خانه اش را با فرش هاى زیبا و گران قیمت و اسباب لوكس تزیین كرده، لازم نیست خودتان را به سختى بیندازید و از او تقلیدكنید. تو كه مى دانى توان اقتصادى و در آمد شما اقتضاى چنین مخارجى را ندارد، چراشوهرت را به وام گرفتن و نسیه و قسطى خرید كردن وادار مى كنى؟

از مردان بهانه‌گیر تا زنان پرتوقع!

آیا بهتر نیست قدرى صبر كنید تا توان اقتصادى شما بهتر شود؟ آیا بهتر نیست هرماه مقدارى از در آمدتان را پس انداز كنید و زمانى كه وضع اقتصادى شما خوب شد و توانستید جنس مورد نظرتان را تهیه نمایید، با پول نقد آن را خریدارى كنید؟

یكى از عوامل بزرگ ورشكست شدن برخى مردها توقعات بى جاى خانم ها و چشم وهم چشمى هاست. سرزنش ها و نق نق هاى زن است كه مرد را به كارهاى غیر مشروع وادار مى كند.  آیا بهتر نیست عاقبت اندیش باشى؟ حساب دخل و خرجتان را بكنید و به مقدار درآمدتان خرج كنید؟ مگر خوشى و آسایش، تنها با كفش و لباس و امثال آن فراهم مى شود؟به جاى این بلند پروازى ها و هوس هاى خام به زندگى و خانه دارى و شوهردارى بیندیش.با اظهار مهر و محبت، محیط خانه را باصفا و نورانى كن. با زندگى دیگران كارى نداشته باش و از نعمت انس و محبت لذت ببر.

پیغمبر اكرم (ص) مى فرماید:

هر زنى كه با شوهرش سازگار نباشد و او را بر چیزهایى كه فوق توانایى اوست واداركند، اعمالش مورد قبول خدا واقع نمى شود و در قیامت، مورد غضب پروردگار جهان قرارمى گیرد.بحار الأنوار، ج103، ص244.

فرآوری : ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : کتاب همسر داری .آیت الله امینی

مطالب مرتبط:

شکی که عشق را می کشد!

دوستاران در آغاز، دوستاران در پایان

در گرداب تنهایی، اسیر نشوید!

همسرت را بشناس تا عاشقت شود !

صمیمی‌ترین دوست من باش

معجزه ی عشق تصادفی نیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.