تعلق دیه به جنازه، بعد از تشریح
سوال: آیا به جنازه مورد تشریح جهت آموزش پزشکی دیه تعلق می گیرد؟
امام خمینی(ره):
تشریح میت مسلمان دیه دارد ولی غیرمسلمان دیه ندارد.
(تحریرالوسیله، دارالعلم، ج2 ص 624، م1)
آیة الله بهجت(ره):
ضرورت تکلیف را ساقط می کند نه وضع را بنابراین دیه ساقط نمی شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله تبریزی(ره):
در مواردی که تشریح جایز است دیه ای بر تشریح کننده نیست مگر اینکه میت مشکوک الاسلام باشد که دیه آن- علی الاحوط ثابت است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
تشریح بدن میت جهت صرف آموزش پزشکی مجوّز شرعی ندارد و موجب دیه است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله خویی(ره):
دیه لازم است.
(توضیح المسائل، ص 560 م 36)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
تشریح بدن میت مسلمان جایز نیست پس اگر کسی چنین کند دیه بر او واجب است.
(نهاج الصالحین، ج 1، ص 459 م 55)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
دیه دارد.
(توضیح المسائل، ص 583 م 2848)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
بلی در هر حال دیه آن باید پرداخت شود تا صرف امور خیر برای میت شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله گلپایگانی(ره):
دیه دارد.
(توضیح المسائل، ص 487، م 2848)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
در هر جا که تشریح شرعاً جایز باشد دیه ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اگر خود در حال حیات وصیت کرده باشد، بعید نیست که دیه ساقط باشد، و اگر وصیت نکرده این کار جایز نیست.
(هزار و یک مساله، ج2، ص 278 س 891)
(منتخب المسائل، ص 440 م 36)
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
دیه دارد.
(منهاج الصالحین، ج2، ص 482 م 36)