تبیان، دستیار زندگی
بحث و مشاجره بین فرزندان، از لحاظ عاطفی و احساسی، یکی از سخت‌ترین مسائل تربیتی فرزندان است که شما باید رفتار مناسبی در مقابل آن نشان دهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امان از مشاجره فرزندان!

چگونه از مشاجره بین فرزندان جلوگیری کنیم؟


بحث و مشاجره بین فرزندان، از لحاظ عاطفی و احساسی، یکی از سخت‌ترین مسائل تربیتی فرزندان است که شما باید رفتار مناسبی در مقابل آن نشان دهید.


مشاجره فرزندان

چگونگی برخورد با بحث و مشاجره فرزندان، مستلزم صرف وقت و داشتن صبر است. بسیاری از طرح‌ها و برنامه ریزی‌های خانوادگی شما ممکن است حول بازی کردن فرزندان تان با یکدیگر و دوست بودن آن‌ها با هم بچرخد، بنابراین این مسئله غیرقابل انتظار و ناخوشایند است که فرزندان، کاری جز بحث و مشاجره با یکدیگر در مورد مسائل کم اهمیت انجام نمی‌دهند.

دنبال کردن برخی از پیشنهادهای زیر، می‌تواند برای شما این امکان را فراهم سازد تا به طور آهسته ولی مطمئن، تغییر و تحولاتی را در شیوه ارتباط متقابل فرزندان تان با یکدیگر شاهد باشید:

قوانین و مقررات

قوانین و مقرراتی روشن، واقعی و متناسب با سن فرزندان تان، که تمایل دارید از آن‌ها پیروی کنند ایجاد کنید. این قوانین می‌تواند شامل این موارد باشد: با اسباب بازی‌های یکدیگر بازی کنند، اما آسیبی به آن‌ها نرسانند و ادعای مالکیت آن را نداشته باشند، در ضمن هنگام بازی، داد و فریاد هم نزنند.

گردهمایی خانوادگی

زمانی که اعضای خانواده برای بحث و گفت و گو در وضعیت آرامی قرار دارند، یک گردهمایی خانوادگی داشته باشید و در مورد مسائل فرزندان حتی اگر خردسال هستند بحث کنید. از اطلاعات و خلاقیت فرزندان و همین طور دلیل بحث و مشاجره آن‌ها با یکدیگر بپرسید و نظرشان را در مورد قوانین خانه، جویا شوید. انتظارات و توقعاتی را که از آن‌ها دارید بگویید و تمام اصول و مقرراتی را که با یکدیگر به توافق رسیده‌اید، یادداشت کنید.

گوش به حرف فرزند

به حرف‌های فرزندان تان گوش دهید. احساس رنجش آن‌ها را نسبت به یکدیگر تصدیق کنید. این نکته را تایید کنید که همیشه کنار آمدن و تفاهم داشتن با یکدیگر، کار آسانی نیست اما برای اینکه شاد و خشنود باشیم، لازم است.

از مقایسه کردن فرزندان خود با یکدیگر خودداری کنید. این کار، به طور ناخودآگاه، در بچه‌ها حس حسادت به وجود می‌آورد که در ارتباط متقابل فرزندان با یکدیگر، آشکار خواهد شد.

احترام به حقوق فردی فرزند

به حقوق فردی فرزندان خود احترام بگذارید. بهتر است که برای هر یک از فرزندان، امکان داشتن اسباب بازی‌ها و حتی مکانی را که هر یک از آن‌ها بتوانند به تنهایی از آن استفاده کنند، فراهم آورید، مگر اینکه آن‌ها خود، مایل به شریک شدن در یک مکان باشند. توجه کنید که برگزاری جشن تولد و سایر مراسم‌ها برای فرزندان، نباید به طور شراکتی صورت گیرد.

برای فرزند زمان بگذارید

زمان مفیدی را با فرزندان تان وقتی بازی می‌کنند، بگذرانید. این کار، برای شما فرصتی فراهم می‌آورد تا خودتان ببینید چه عاملی باعث مشاجره بین آن‌ها می‌شود و به آن‌ها نشان دهید که چقدر بازی کردن بدون بحث و مشاجره، لذت‌بخش است. گذراندن وقت با فرزندان، به آنان این فرصت را می‌دهد تا احساسات شان را ابراز کنند و بدانند مورد مهر و محبت شما قرار گرفته‌اند.

مشاجره فرزندان

الگوی فرزند باشید

با برقرار کردن ارتباطی مفید و سازنده سرشار از مهر و محبت با همسر و فرزندان، سرمشق و الگوی آن‌ها باشید. فرزندانی که بر سرشان فریاد زده می‌شود، هنگام روبرو شدن با یک مشکل، از کوره در می‌روند.

آموزش كمك خواستن

فرزندان تان را تشویق کنید تا به وقت نیاز از هم کمک بخواهند. پیش از آنکه فرزندتان برای درخواست کمک نزد شما بیاید، می‌تواند از خواهر یا برادر بزرگ‌ترش کمک بخواهد.

مقایسه فرزندان، ممنوع!

از مقایسه کردن فرزندان خود با یکدیگر خودداری کنید. این کار، به طور ناخودآگاه، در بچه‌ها حس حسادت به وجود می‌آورد که در ارتباط متقابل فرزندان با یکدیگر، آشکار خواهد شد.

تقسیم مسوولیت‌ها

تمام مسوولیت‌ها را بر عهده فرزند بزرگ‌تر نگذارید، فرزندان کوچک‌تر نیز باید عهده‌دار بعضی مسوولیت‌ها باشند.

مجالی برای حل مشكل

تا جایی که امکان دارد اجازه دهید فرزندان، خودشان بحث و مشاجره ایجاد شده بین خود را حل و فصل کنند. والدین باید زمانی پادرمیانی کنند که بحث و مشاجره بین آن‌ها شدت گرفته باشد. در این حالت، فرزندان را از موقعیت دعوا دور کنید تا به آرامش برسند.

جدا كردن فرزندان

در صورت لزوم، فرزندان را از یکدیگر جدا کنید. این عمل، تنبیه به شمار نمی‌آید، بلکه صرفاً برای فرزندان، زمانی را فراهم می‌کند تا در تنهایی، فکر کنند و به حالت عادی برگردند.

مجله موفقیت


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: goldsummer

مطالب مرتبط:

مرغ بچه‌ها یك پا دارد!

امان از اشتباهات والدین!

بزرگ‌ترین اشتباهات بزرگ‌ترها

حسادت بچگانه خواهر و برادرها

والدین موفق، شنوندگانی خوب

در دعوای بچه‌ها چه کنیم؟

تربیت با فریاد یا بدون فریاد؟

فواید بچه‌ها برای اعصاب و روان والدین!

میان دل خواهر و برادر پل بزنید (1)

میان دل خواهر و برادر پل بزنید (2)

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن