تبیان، دستیار زندگی
سازمان سیا فقط نقش راهنمایی‌ کننده فیلم سازان را ‌ندارد، بلکه به آنها رشوه نیز می ‌دهد، این سازمان در سال 1950 حقوق مربوط به مزرعه حیوانات جورج اورول را خریداری کرد و سپس در سال 1954 برای ساخت نسخه ی انیمیشن این فیلم در انگلستان سرمایه‌ گذاری نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همکاری سیا و هالیوود


سازمان سیا فقط نقش راهنمایی‌ کننده فیلم سازان را ‌ندارد، بلکه به آنها رشوه نیز می ‌دهد، این سازمان در سال 1950 حقوق مربوط به مزرعه حیوانات "جورج اورول" را خریداری کرد و سپس در سال 1954 برای ساخت نسخه ی انیمیشن این فیلم در انگلستان سرمایه‌ گذاری نمود.

همکاری سیا

امروزه کسی در استفاده‌ ی دولت ‌ها و حکومت ‌ها از هنر و رسانه به عنوان ابزار استراتژیک شک ندارد، شواهد و قراین نیز نشان می ‌دهند که "هالیوود" (Hollywood)، صنعت فیلم ‌سازی ُپر زرق و برق آمریکا، هنوز هم به عنوان یکی از اهداف اصلی نفوذ و دستکاری بسیاری از سازمان‌ های دولتی آمریکا،‌ بالاخص سیا (CIA)، مطرح است. اغلب مباحثی که در مورد تبلیغات سینمایی در جریان هستند به بحث در مورد گذشته‌ ها می ‌پردازند، در حالی که تعدادی از کارشناسان امر، توجهات خود را معطوف به روابط طولانی‌ مدت و علنی هالیوود با پنتاگون نموده ‌اند اما مطالب کمی در مورد تأثیر گذاری پنهانی بر هالیوود پس از واقعه 11 سپتامبر به رشته ی تحریر درآورده شده‌ اند. اینک به اجمالی برخی از این گزارش ها را ذکر می کنیم.

روایت روزنامه ی "گاردین" از ارتباط "سیا" با هالیوود

سازمان "سیا" از همان ابتدا به دنبال راهی بود تا بتواند همان ‌گونه که در سایت خود نیز نوشته به مخاطبان القا کند که رهبران جامعه بدون این سازمان نمی ‌توانند از ملت محافظت کنند، بنابراین همواره به دنبال این بود تا به طرق مختلف با روسا و افراد با نفوذ هالیوود ارتباط برقرار کند. روزنامه ی گاردین در مطلبی تحت عنوان "پیشنهادی که آنها (هالیوودی‌ ها) نمی ‌توانند رد کنند" می‌ نویسد: هر کسی که فیلم‌ های هالیوودی، از فیلم‌ های جاسوسی پس از جنگ "آلفرد هیچکاک" گرفته تا پرده پاره او در سال 1966 را تماشا کند، به خوبی می ‌داند که هالیوود فریفته ی ژانر جاسوسی است ولی تنها عده کمی‌ می ‌دانند که سازمان "سیا"، از دهه 70 در فیلم‌ هایی چون "سه روز کندور" و تا به امروز در فیلم‌ هایی چون "هویت بورن" و "لاشه دروغ‌ ها" حضوری غیر قابل کنترل داشته است.

سازمان "سیا" از همان ابتدا به دنبال راهی بود تا بتواند همان ‌گونه که در سایت خود نیز نوشته به مخاطبان القا کند که رهبران جامعه بدون این سازمان نمی ‌توانند از ملت محافظت کنند، بنابراین همواره به دنبال این بود تا به طرق مختلف با روسا و افراد با نفوذ هالیوود ارتباط برقرار کند

اولین نماینده رسمی سازمان "سیا" در هالیوود کیست؟

"چیس براندون" با حدود 4 دهه سابقه کار در سازمان سیا اولین نماینده این سازمان در هالیوود بود. اولین بار در سال 1995 قردادی میان هالیوود و سازمان سیا به امضا رسید که بر اساس آن شخصی به نام "چیس براندون"، یکی از مامورین کهنه‌ کار سازمان "سیا"، از آن پس بر فیلمنامه ‌ها و پروژه های سینمایی، بالاخص آنهایی که به نوعی با موضوع سازمان "سیا" در ارتباط بودند، نظارت داشت. حضور این فرد در هالیوود به ذائقه ی بسیاری خوش نیامد و بسیاری به طُرق مختلف به این قضیه اعتراض کرده و حضور او را به نوعی خیانت به شعار آزادی بیان در سینما عنوان کردند.

جلسه سیا و پنتاگون با دیوید فینچر و اسپایک جونز

"سیا" و "پنتاگون" رسما از فیلمنامه‌ نویسان و کارگردانانی چون "دیوید فینچر" و "اسپایک جونز" خواستند تا در همکاری با مقامات این دو سازمان فکر بکری کنند تا شاید جلوی حملات تروریستی آینده گرفته شود و در ازای آن پنتاگون نیز تسهیلات نظامی زیادی در اختیار هالیوود قرار خواهد داد، این می ‌شود که فینچر کمی بعد اتاق وحشت را می ‌سازد که داستان تجاوز سه دزد به خانه ‌ای امن در نیویورک است. نشست ‌ها و ملاقات‌ های مکرر مقامات سیاسی آمریکا و چهره‌ های شاخص هالیوود همچنان ادامه داشت و اکثر این نشست ‌ها از سوی موسسه فناوری‌ های خلاقانه دانشگاه کالیفرنیا جنوبی هماهنگ و برگزار می‌ شد.

"سیا" و "پنتاگون" رسما از فیلمنامه‌ نویسان و کارگردانانی چون "دیوید فینچر" و "اسپایک جونز" خواستند تا در همکاری با مقامات این دو سازمان فکر بکری کنند تا شاید جلوی حملات تروریستی آینده گرفته شود و در ازای آن پنتاگون نیز تسهیلات نظامی زیادی در اختیار هالیوود قرار خواهد داد

دوره‌های آموزشی هنر برای سربازان

طی این نشست ‌ها برای سربازان دوره‌ های آموزشی هنر گذاشته شد و از سویی دیگر، فیلمنامه‌ نویسان نیز به خواسته "سیا" و "پنتاگون"، فیلمنامه ‌هایی درباره ی "ترور" می‌ نوشتند. به عقیده ی آنها، اغلب هنر، راهی به سوی واقعیت است و به اعتراف برخی از مقامات سازمان "سیا"، هنر، نوشته ‌ها و فیلمی که حاصل کار فیلمنامه ‌نویسان و کارگردانان است در واقع می‌ تواند الهام‌ بخش واقعیات باشد. در این راستا سازمان سیا نیز از سال 2002 با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دست به ساخت سری گسترده ای از بازی‌ های کامپیوتری زد که شاید از آن طریق بتواند حملات احتمالی به آمریکا را پیش ‌بینی و دفع کند.

"پل باری"، نیرویی با دو دهه سابقه در سازمان "سیا"
همکاری سیا

اوایل سال 2007 جلسه ‌ای با حضور شخصیت ‌های تراز اول سینمای هالیوود و برخی از کارکنان ارشد سازمان "سیا" برگزار شد، در این جلسه "پل جیمی ‌گلیانو" که سخنگوی این سازمان بود، "پل باری" را به عنوان نماینده و مشاور سازمان "سیا" در هالیوود معرفی کرد. "پل باری"، خود یکی از ماموران کهنه‌ کار سازمان "سیا" بود. در این جلسه که به صورت محرمانه برگزار شد، قرداد توسعه همه‌ جانبه همکاری هالیوود و سازمان "سیا" به امضای دو طرف رسید، اهمیت این طرح تا به آنجا بود که ریاست آن را ژنرال "مایکل هایدن"، رئیس پیشین این سازمان و دستیار اول "جان نگروپونته"، مدیر آژانس امنیت ملی به عهده داشت. وی درباره ی نیاز سازمان "سیا" به صنعت سینمای هالیوود در یکی از مصاحبه‌ های خود گفت: "مشکل بزرگی که در رابطه با این سازمان وجود دارد، تصویر منفی است که در اذهان عمومی شکل گرفته، ما امیدواریم بتوانیم با کمک سینما این تصویر را بهبود ببخشیم و آن را در این حالت ثبات بخشیم."

ایران، هدف جدید مأمورین سازمان سیا

در سال‌ های اخیر موضوع ایران تبدیل به یکی از تم‌ های رایج در سینمای جاسوسی هالیوود شده است. سریال "میهن" (Homeland) که از پخش آن از سال پیش آغاز شده و هم‌ اینک فصل دوم آن پخش می‌گردد یکی از این موارد است. فصل جدید سریال میهن به حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران پرداخت و اهانت به قرآن را به نمایش گذاشت. در این میان سازمان سیا و مأمورین آن سعی دارند تروریست‌ های سلفی و حزب ‌الله را که در اتحاد با یکدیگر (!) سعی دارند دست به حمله تروریستی در آمریکا بزنند را از این کار بازدارند.

به هر حال و با توجه به آنچه گفته شد، متأسفانه هنوز مسئولین سینمایی ما به این باور نرسیده‌ اند که غرب و به خصوص آمریکا در حوزه‌ ی سینما، استراتژی دارند. شاید علت این عدم باور، بی ‌برنامگی بخش ‌های فرهنگی و فقدان استراتژی و مهندسی فرهنگی باشد. به هر ترتیب ‌باید خانه ‌تکانی اساسی در باورهایمان نسبت به غرب و جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ایجاد شود

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / پایگاه جنگ نرم