تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی استاد همیشه جاویدان برای همه مردم به ویژه طلاب و روحانیون و دانشگاهیان هستند. اگر چه آن عارف آگاه به زمان دیگر در میان ما نیست اما کلامش چراغ روشنی است برای ره جویان راه طریقت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکست شما شکست اسلام است

امام خمینی

امام خمینی استاد همیشه جاویدان برای همه مردم به ویژه طلاب و روحانیون و دانشگاهیان هستند. اگر چه آن عارف آگاه به زمان دیگر در میان ما نیست اما کلامش چراغ روشنی است برای ره جویان راه طریقت .امام حب دنیا را عامل اختلاف بین روحانیون با یکدیگر و با دانشگاهیان می دانند .از این رو ایشان طلاب را به تهذیب نفس سفارش می نمایند.

دشمنان مکار و نیرنگ باز اسلام همیشه به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان هستند .آنان به خوبی می دانند که نمی توانند جهان اسلام را به نابودی بکشانند مگر با ایجاد تفرقه و اختلاف در میان مسلمانان.

از این رو وظیفه طلاب و روحانیون بیش از همه سنگین و خطیر است و سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید ابتدا اگر اختلافی در بین خود دارند آن اختلاف را ریشه کن سازند و چون کوهی عظیم متحد و یکپارچه شوند و آنگاه با سایر اقشار جامعه اسلامی به ویژه دانشگاهیان اتحادی مستحکم و پایدار برقرار سازند.

امام خمینی که با اتکای به وحدت امت توانست علم قیام را برقرار نماید و انقلاب را به ثمر نشاند بیش از هر عالم شیعی در طول تاریخ پی به اهمیت وحدت امت برد.

ایشان همیشه به وحدت بین مردم به ویژه حوزه و دانشگاه تاکید می کردند.ایشان در این باره می فرمایند:  

اگر در قشر روحانی خدای نخواسته مردم احساس کنند که این اختلافات برای دنیاست _ برای دین که اختلافی در کار نیست ، همه ما ، یک دین داریم ، یک قرآن داریم ، اگر اختلافی پیدا بشود اختلاف روی اساس دنیاست ، شیطان است که اختلاف می اندازد _ اگر سایر مردم توجه کنند که ملا ها روی هوا های نفسانی با هم مختلف هستند ،طلبه ها روی هوا های نفسانی با هم مختلف هستند ، مردم از شما رو بر می گردانند .

[ اگر ] از شما رو برگرداندند ، اسباب شکست شماست ، شکست شما شکست اسلام است . 

وظیفه شما سنگین است آقا ! شما باید با اخلاق خودتان ، با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید. شما هادی مردم هستید . شما باید چراغ باشید . شما باید نور باشید.تهذیب کنید نفوس خودتان را . حب دنیا را از نفستان بیرون کنید ، راس کل خطیئه است.

همه خطا ها از حب دنیاست ، از حب شهرت است . این حب را از دل خودتان بیرون کنید ، بمیرانید این حب را ، زنده بشوید به زندگانی اسلام : زندگانی الهی . شما الهی بشوید . وحدت پیدا بکنید . صفتان را واحد کنید .

دشمن ها در کمین شما هستند ، در کمین ملت ما هستند . دشمن ها حالا فهمیدند که وحدتی که در ایران پیدا شده است ، آن ها را شکست داد.

الان بیشتر در صدد هستند برای اینکه چشیدند آن مزه ای را که وحدت داشت در بین ما . آن ها عذاب او را چشیدند !

الان در صدد اینند که شما ها را متفرق کنند ، از هم جدا کنند شما را : خودتان را از هم جدا کنند ، شما را از قشر های دیگر جدا کنند ، دانشگاه را از دانشگاه های اسلام _ دانشگاه علوم قدیمه _ جدا کنند ، قشر های متجدد و متنور را از شما ها جدا کنند .

چنانچه در دویست _ سیصد سال به این طرف این نقشه بوده است . نقشه ای بوده است که ایران را ویران نگه دارند برای پیشرفت [ خودشان ] . شما مطالعه کنید کتبی که در این باب هست . ایران را نمی شود ویران کرد الا به وییران کردن جناح ها ، نمی شود فتح کرد الا به این که شما را از هم جدا کنند .

روحانیون با هم باید باشند ، این همه لشکر امام زمان هستند : همه با هم . اگر خدا نخواسته در صفوف شما یک خللی پیدا بشود ، این خلل خلل شیطانی است ، برای هواهای نفس است ، و اگر این خلل پیدا بشود ، در ملت خلل واقع می شود .

  در ملت اگر خلل واقع شد ، آن هایی که در کمین هستند حمله خواهند کرد و شما را بن خواهند کند . این دفعه اگر نخواسته این ها غلبه بکنند ، نه از روحانی چیزی باقی می گذارند و نه از متنورالفکر ، منورالفکر ، نه از قشر جدید چیزی باقی می گذارند و نه از قشر قدیم .

این ها فهمیدند که با این وحدت ما قدم برداشتیم استعمار را شکست دادیم اما شکستی که اولش است . اگر چنانچه خدای نخواسته یک خللی واقع بشود ، خدای تبارک و تعالی از شما ناراضی است ، از قشر روحانی ناراضی است .

  روحانی مبدا امور است . اگر خللی واقع بشود : اذا فسد العالم فسد العالم ، عالِم فاسد عالَم را متعفن می کند ، تعفن عالِم ، عالَم را متعفن می کند . 

در جهنم از تعفن عالِم پناه می برند به آتش ! و این تعفن تعفنِ توجه به دنیاست ، توجه به مقام است ، توجه به ریاست است . از این چیز ها اجتناب کنید . (کتاب روحانیت و حوزه های علمیه از دیدگاه امام خمینی/صفحه 336)


منابع:

کتاب روحانیت و حوزه های علمیه از دیدگاه امام خمینی /موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی/چاپ سوم/1384

تهیه و فرآوری : مهدی صدری،گروه حوزه علمیه تبیان