تبیان، دستیار زندگی
جریان AC مزیت های کاملا مشخصی نسبت به جریان DC دارد. تبدیل ولتاژ بسیار سریع و آسان در جریان AC، دلیل اصلی استفاده از این نوع جریان در منازل و کارخانجات است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاصیت های جریان متناوب

خاصیت های جریان متناوب

آهنگ تغییر:

جریان AC معمولا به تعداد 50 تا 60 بار در هر ثانیه جهت خود را تغییر می دهد؛ سیستم الکتریکی هر کشوری می تواند بر تعداد این ارقام تأثیر بگذارد. تعداد تغییرات جهت نوسان در واحد زمان، فرکانس نامیده می شود و بنابراین فرکانس جریان AC معمولا یا 50 هرتز و یا 60 هرتز است.

چراغ ها و لامپ ها:

بسیاری از وسایل الکتریکی مانند لامپ ها تنها به حرکت الکترون ها نیاز دارند و این که آن ها از درون سیم حرکت می کنند یا مسیر حرکت خود را تغییر می دهند، مهم نیست. بنابراین یک لامپ هم می تواند با جریان DC کار کند و هم با جریان AC.

برای این که با خاصیت های جریان متناوب بیش تر آشنا شوید، می توانید به این آدرس زیر مراجعه کنید.

http://www.science-animations.com/support-files/electricityweb.swf

جریان AC یک حرکت تناوبی را نشان می دهد:

خاصیت های جریان متناوب

وقتی جریان الکتریسیته AC به یک سیم وصل شود، حرکت منظم در دو جهت مخالف برای الکترون ها، یک حرکت تناوبی مشابه حرکت آونگ است.

به دلیل این حرکت تناوبی الکترون ها، ولتاژ و جریان، یک شکل موجی سینوسی بین مثبت و منفی خواهند داشت که می تواند با یک ولت متر یا مولتی متر اندازه گیری شود.

آهنگ گذر قله جریان (بیش ترین مقدار موج سینوسی جریان) از یک نقطه خاص مدار، فرکانس جریان AC نامیده می شود.

مزیت های جریان AC:

جریان AC مزیت های کاملا مشخصی نسبت به جریان DC دارد. تبدیل ولتاژ بسیار سریع و آسان در جریان AC، دلیل اصلی استفاده از این نوع جریان در منازل و کارخانجات است.

خاصیت های جریان متناوب

تبدیل ولتاژ:

ولتاژ جریان AC می تواند به راحتی از کم ترین مقدار به بیش ترین مقدار و برعکس تغییر کند؛ در حالی که برای جریان DC این تغییر بسیار سخت صورت می گیرد.

از آن جایی که ولتاژ بالا برای فرستادن الکتریسیته به نقاط دور، کارایی بیش تری دارد، این نوع جریان بر جریان DC برتری دارد. هم چنین این نوع جریان می تواند به راحتی از ایستگاه برق با ولتاژ زیاد به ولتاژ ایمن تر برای استفاده در منازل، کاهش یابد.

تغییر ولتاژ با استفاده از یک ترانسفورماتور (مبدل) انجام می شود، این وسیله از خواص آهن ربای الکتریکی AC برای تغییر دادن ولتاژ استفاده می کند.

خاصیت های جریان متناوب

مدارها:

جریان AC می تواند استفاده از خازن و القاگر در یک مدار الکترونیکی را فراهم کند. این قطعات می توانند بر روی چگونگی تغییر جریان عبوری از یک مدار تاثیر بگذارند؛ هم چنین این قطعات تنها با جریان AC کارامد هستند.

ترکیب خازن، القاگر و مقاومت، به عنوان یک وسیله تنظیم کننده امواج دریافتی در رادیوها و تلویزیون ها می شود. بدون این قطعات، متناسب کردن امواج ایستگاه های مختلف بسیار دشوار خواهد بود.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: آلچالانلو