تبیان، دستیار زندگی
که الکترون ها بارهای منفی دارند. از آن جایی که بارهای متضاد همدیگر را جذب می کنند، پس الکترون ها به سمتی که بارهای مثبت در آن قرار دارند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان متناوب

جریان متناوب

در مطلب قبل راجع به جریان مستقیم و تفاوت آن با جریان متناوب اشاره کردیم. در این مطلب می خواهیم از جریان متناوب بیش تر بدانیم.

جریان متناوب

جریان متناوب AC نوعی از جریان است که در تمام منازل و کارخانجات و در تمام دنیا از آن استفاده می شود. می دانیم که برخلاف جریان DC که در آن شارش الکترون ها در یک جهت خاص اتفاق می افتد، در جریان AC الکتریسیته به صورت رفت و برگشت جریان پیدا کرده و جهت آن در حال تغییر است.

این جهت، بین 50 و 60 بار در هر ثانیه تغییر می کند و این تغییر به سیستم الکتریکی هر کشور بستگی دارد.

الکتریسیته AC توسط ژنراتور الکتریکی متناوب تولید می شود؛ که این وسیله، فرکانس را معین می کند (به دلیل این که در جریان متناوب از تغییر جهت و نوسان در واحد زمان صحبت می کنیم، بنابراین در این نوع از جریان با فرکانس نیز سروکار داریم).

مطلب جالبی که در مورد جریان متناوب وجود دارد، آن است که ولتاژ می تواند به سرعت و به راحتی تغییر کند؛ برای همین، این نوع از جریان برای انتقال به فواصل دور بسیار بهتر از جریان DC است. علاوه بر این، جریان AC می تواند در مدارهای الکترونیکی، از خازن ها و القاگرها استفاده کند و کاربردهای زیادی از این نوع جریان و مدارهای AC می توان داشت.

سوالات مهم:جریان متناوب

ممکن است این سۆالات ذهن شما را درگیر خود کنند:

جریان متناوب

تفاوت بین جریان AC و  DC چیست؟

جریان متناوب

چرا از جریان AC به جای DC استفاده می کنیم؟

جریان متناوب

مزیت های جریان AC کدامند؟

البته پاسخ تمامی این سوالات به طور مختصر در مطلب قبل و ابتدای این مطلب بیان شد، اما اگر باز هم اشکالی در این سۆالات دارید، جواب این سۆالات را در زیر خواهید یافت.

تفاوت بین جریان AC و DC:

می دانید که الکترون ها بارهای منفی دارند. از آن جایی که بارهای متضاد همدیگر را جذب می کنند، پس الکترون ها به سمتی که بارهای مثبت در آن قرار دارند، حرکت خواهند کرد. این حرکت در یک رسانای الکتریکی مانند سیم فلزی به راحتی  به وجود می آید.

الکترون ها در جریان DC به طور مستقیم حرکت می کنند:

در جریان DC اتصال یک سیم از قطب منفی یک باتری به قطب مثبت، باعث می شود الکترون های منفی از طریق سیم به سمت مثبت حرکت می کنند. همین اتفاق در یک ژنراتور DC نیز تکرار می شود که در آن، حرکت سیم پیچ از میان میدان الکتریکی، الکترون ها را از یک قطب به بیرون می راند و آن ها را به سمت قطب دیگر جذب می کند.

الکترون ها در جریان AC تغییر جهت می دهند:

جریان متناوب

در فلش مربوط به تفاوت جریان DC و AC مطلب قبل این نکته را به طور واضح دیدید. ژنراتور AC یک تفاوت مختصر در پیکربندی، کشش و دفع هر قطب ژنراتور را تغییر می دهد. بنابراین جریان در سیم برای لحظه ای کوتاه جرکت کرده و بعد، هنگامی که آرمیچر ژنراتور، وضعیت خود را عوض می کند، جهت جریان معکوس می شود.

جریان متناوب

همین وضعیت نشان دهنده حرکت الکترون ها در یک سیم با جریان AC است. البته هر دو انتهای سیم به ژنراتور AC یا منبع جریان باید وصل شوند.

جریان متناوب

بار موجود در دو انتهای سیم بین مثبت و منفی نوسان می کند. اگر بار، منفی است، الکترون های منفی را از قطب دور می کند و اگر مثبت است، الکترون ها به جهت آن ها جذب می شوند.

برای آشنایی بیش تر با جریان AC و موارد استفاده آن در زندگی روزمره حتما مطلب بعدی را بخوانید...


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: آلچالانلو