تبیان، دستیار زندگی

درباره ماهی‌درمانی چه می‌دانید؟

ماهی درمانی (Fish Therapy) در سال‌های اخیر برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله برخی ناراحتی‌های پوستی و یا کاهش استرس از آن استفاده می‌شود. ماهی‌هایی که برای این نوع درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند ماهی‌های خاصی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماهی‌درمانی، ناراحتی‌ پوستی، بیماری پسوریازیس، چشمه آب معدنی،

این نوع ماهی‌ها در استخرهای روباز و در چشمه‌های آب معدنی برخی کشورها وجود دارند و غذای اصلی آنها در پوست افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس می‌باشد.

 

این نوع ماهی از قسمت‌های بیمار و یا قسمت‌های مرده پوست این بیماران تغذیه می‌کند و به قسمت‌های سالم پوست آنها کاری ندارد، در نتیجه اثرات مفیدی روی بهبود بیماری آنها خواهد گذاشت.

 

چشمه‌های آب معدنی به عنوان یک گروش درمانی مناسب و مهم برای کاهش موقت علایم این بیماران محسوب می‌شود و این بیماران می‌توانند هر چند ماه یک بار، با مراجعه به این چشمه‌های آب معدنی و استفاده از ماهی‌های آن به روند بهبودی خود تسریع ببخشند.

در روش ماهی درمانی، ماهی خورده نمی‌شود، بلکه افراد قسمتی از بدن خود و بیشتر پای خود را در آب حاوی این ماهی‌ها قرار می‌دهند و ماهی‌ها با جمع شدن در اطراف پای فرد، تاثیر خود را روی پوست می‌گذارند

 

نحوه تاثیر ماهی درمانی بر بیماری‌های پوستی

هنگامی که بیماران مبتلا به پسوریازیس وارد این آب‌ها می‌شوند، ماهی‌ها به آنها نزدیک شده و شروع به مکیدن قسمت‌های بیمار پوست این افراد می‌کنند. برای سایر بیماری‌های پوستی هم همین‌طور عمل می‌کنند.

 

پس از مکیدن، برخی از نقاط پوست این افراد خونریزی کمی می‌کند و فرد، قسمت زخمی را در معرض نور خورشید و آب قرار می‌دهد.

 

سلنیوم موجود در این آب‌ها، نقش مهمی در درمان این بیماری‌ها دارد. سلنیوم مهم ترین عنصر برای ترمیم زخم پوستی این بیماران می‌باشد. همچنین سلنیوم موجود در این آب‌ها، اثر محافظتی برای سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد دارد.

اثرات مفید این نوع آب بر بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های زنان دیده شده است.

 

بیماران مبتلا به اختلالات عصبی و روماتیسمی با غوطه ور ساختن بدن خود در داخل این آب‌ها، از میزان ناراحتی‌هایشان کاسته می‌شود.

 

مکیدن پوست توسط ماهی‌ها باعث ایجاد احساس خوبی در بیمار می‌شود، احساسی مثل سوزن سوزن شدن و ماساژ خفیف پوست. این کار اغلب توسط ماهی‌های جوان‌تر که نیاز بیشتری به مواد غذایی دارند و قدرت مکیدن آنها بیشتر است، انجام می‌گیرد. این نوع مکیدن علاوه بر خاصیت درمانی، اثرات روانی مناسبی بر روی بیماران دارد.

 

علاوه بر بیماران، افراد سالم هم از این چشمه‌ها استفاده می‌کنند. پوست افراد سالم هنگام برخورد با این ماهی‌ها، بازسازی می‌شود، به عبارت دیگر این ماهی‌ها بخش‌های مرده و کراتینه پوست را مصرف می‌کنند.

 

در طی یک تحقیق، 67 بیمار مبتلا به پسوریازیس را به مدت سه هفته، روزانه به مدت 2 ساعت در حمام آب گرمی قرار دادند که حدود  250 تا 400 عدد از این ماهی‌ها داشت.

بعد از حمام به مدت 3 تا 5 دقیقه این افراد را در معرض اشعه ماورای بنفش قرار دادند. پس از گذشت سه هفته، 72 درصد از شرکت کنندگان، کاهش علایم بیماری پسوریازیس را نشان دادند.

 

کلیاتی در مورد بیماری پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که سبب قرمزی و ناراحتی پوست می‌شود. افراد مبتلا، پوست قرمز رنگی دارند و قسمت‌هایی از پوست آنها به صورت تکه تکه به رنگ سفید مایل به نقره‌ای می‌باشد. این بیماری اغلب در نواحی مانند آرنج و زانو دیده می‌شود و همراه با خارش است.

 

بیشتر افراد 15 تا 35 ساله به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری مسری نیست و به دیگران منتقل نمی‌شود.

 

اگر فردی در یک خانواده به این بیماری مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزندان دیگر و نسل‌های آینده نیز بیشتر خواهد شد.


مطالب مرتبط:

پسوریازیس؛ بیماری پوستی آزاردهنده

بیماری پوستی پسوریازیس

پسوریازیس؟! خونسردیتان را حفظ کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.