تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه امروزه سرطان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که افراد را مبتلا می کند و یکی از موثرترین روش ها برای مقابله با سرطان و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش عوارض شیمی‌درمانی


متاسفانه امروزه سرطان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که افراد را مبتلا می کند و یکی از موثرترین روش ها برای مقابله با سرطان و تخریب سلول های سرطانی، روش شیمی درمانی می باشد .


شیمی‌درمانی

البته باید گفت شیمی درمانی، روش بی خطری نیست و مشکلات خاص خودش را دارد. لذا هر فردی که می خواهد شیمی درمانی کند، باید نکاتی را رعایت کند تا هم شیمی درمانی تاثیر خود را بر سلول های سرطانی بگذارد و هم سلامت جسمانی فرد به خطر نیفتد.

نکات لازم برای شیمی درمانی

1- از پزشک خود درباره عوارض داروهای شیمی درمانی سوال کنید.

2- می توانید با راهنمایی های پزشک خود، شیوه زندگی تان را طوری تغییر دهید تا عوارض جانبی داروها به حداقل ممکن برسد، مثلا از رژیم غذایی که پروتئین بالایی دارد استفاده کنید. رژیم غذایی مخصوص افراد تحت شیمی درمانی، این امکان را به آنها می دهد تا سلول های آسیب دیده را ترمیم  کنند.

3- یکی از مهم ترین عوارض شیمی درمانی، ریزش موهای بدن است. ریختن موهای سر یکی از مشکلات مهم مخصوصا در خانم هاست. می توانید شیوه ای را برای مقابله با  این مشکل در نظر بگیرید، مثلا از کلاه‌گیس استفاده کنید و یا روسری به سر کنید تا علاوه بر حفظ زیبایی خود در این دوران، اعتماد به نفس خود را نیز از دست ندهید.

4- آرامش خود را حفظ کنید. یکی از مهم ترین نکات لازم جهت موثر بودن شیمی درمانی، حفظ آرامش و دوری از هر گونه استرس و اضطراب است. در طی شیمی درمانی، افراد باید از هر گونه خستگی، حالت تهوع و مشکلات کلیوی و روده ای دور باشند. می توانید از پزشک متخصص خود راه های به دست آوردن آرامش را بپرسید و آنها را به کار بندید.

5- از هر گونه عفونت و بیماری باید به دور باشید. در طی شیمی درمانی، به دلیل اینکه افراد از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، ورود هر گونه میکروب بیماری زا به بدن می تواند برایشان بسیار خطرناک باشد و طول دوره درمان را زیاد کند.

اگر در خانواده ای هستید که اقوام درجه یک شما مثل پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و عمه، عمو و دایی شما به سرطان مبتلا شده اند بیشتر مراقب سلامتی خود باشید، زیرا در این صورت احتمال ابتلای شما به سرطان بیشتر می شود

بنابراین به این افراد توصیه می شود از قرار گرفتن طولانی مدت در اماکن عمومی شلوغ مثل مترو اجتناب کنند. از برخورد و تماس با افراد بیمار و سرماخورده دوری کنند. بهداشت شخصی را رعایت کنند. بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند. دست های خود را مرتبا بشویند. در هنگام دست زدن به اشیای نوک تیز احتیاط کنند، زیرا امکان ایجاد زخم و خونریزی وجود دارد و عفونت اشیای تیز می تواند از طریق خون وارد بدن بیمار شود و ناراحتی های دیگر را برای فرد به وجود آورد.

تذکرات

- به یاد داشته باشید که عوارض ناشی از شیمی درمانی، موقتی است و در اغلب موارد، با درمان بیمار عوارض آن نیز فروکش خواهد کرد.

- اگر در خانواده ای هستید که اقوام درجه یک شما مثل پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و عمه، عمو و دایی شما به سرطان مبتلا شده اند بیشتر مراقب سلامتی خود باشید، زیرا در این صورت احتمال ابتلای شما به سرطان بیشتر می شود.

کارشناسان به این دسته افراد توصیه می کنند تا سالانه غربالگری های مربوط به سرطان را  انجام دهند تا در صورت مشاهده اولین علایم آن، به موقع مورد درمان قرار بگیرند، زیرا درمان سرطان در مراحل اولیه، بهتر و آسان تر از مراحل پیشرفته آن است.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی درباره انواع سرطان

حمایت روانی از فرد تحت شیمی‌درمانی

عوارض جانبی شیمی‌ درمانی و کنترل آن

راز ماندگاری سرطان پس از شیمی ‌درمانی

شیمی‌درمانی چطور انجام می‌شود؟ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.