تبیان، دستیار زندگی
موز شبیه یک لبخند است، لبخندی به پهنای صورت. این میوه‌ی خندان همیشه در خدمت سلامتی ما است. برای آشنایی با شگفتی‌های این میوه با ما باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگفتی‌های این میوه‌ی خندان


موز شبیه یک لبخند است، لبخندی به پهنای صورت. این میوه‌ی خندان همیشه در خدمت سلامتی ما است. برای آشنایی با شگفتی‌های این میوه با ما باشید.

موز

هر یک عدد موز متوسطی که به اندازه‌ی کافی رسیده باشد حاوی ترکیبات زیر است:

چربی                    0 گرم

کلسترول              0 گرم

کالری                    110

پتاسیم                 400 میلی گرم (معادل 10 درصد نیاز روزانه‌ی ما)

فیبرهای غذایی     4 گرم (معادل 16 درصد نیاز روزانه‌ی ما)

قند                         14.8 گرم

پروتئین                   1 گرم (معادل 2 درصد نیاز روزانه)

ویتامین ث              16 درصد نیاز روزانه

ویتامین ب٦           20 درصد نیاز روزانه

حالا می‌رسیم به خواص این میوه‌ی خندان:

موز برای قلب نازنین و سیستم عصبی‌تان مفید است

موز حاوی میزان زیادی پتاسیم است که برای حفظ سلامت قلب و سیستم عصبی لازم و ضروری است. پتاسیم برای انقباض صحیح عضلات لازم است و برای همین نقش موثری در فعالیت‌های مربوط به عضلات دارد مانند حرکات عضلات، گوارش و پمپاژ یا ضربان منظم قلب. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کمبود پتاسیم می‌تواند باعث فشار خون بالا و احتقان مغزی شود. برای تأمین پتاسیم بدنتان موز را وارد برنامه غذایی‌تان کنید و از خواص آن بهره ببرید.

موز دوست کلیه‌ها و استخوان‌های شما

باز هم میزان بالای پتاسیم موجود در موز باعث می‌شود که این میوه حافظ سلامتی کلیه و استخوان‌هایتان باشد. میزان کافی پتاسیم در بدن مانع از دفع کلسیم از طریق ادرار شده و خطر تشکیل سنگ کلیه را به حداقل می‌رساند. به همین دلیل هم بدن کلسیم کمی از دست می‌دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش می‌یابد.

موز حاوی میزان زیادی پتاسیم است که برای حفظ سلامت قلب و سیستم عصبی

لازم و ضروری است. پتاسیم برای انقباض صحیح عضلات لازم است و برای همین نقش موثری در فعالیت‌های مربوط به عضلات دارد مانند حرکات عضلات، گوارش

و پمپاژ یا ضربان منظم قلب

موز شما را خوش خلق می‌کند

موز حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است. در واقع یک عدد موز متوسط حاوی 10.6 میلی گرم از این ماده می‌باشد. تریپتوفان یکی از 20 اسید آمینه‌ی سازنده‌ی پروتئین می‌باشد. این ماده باعث ترشح سروتونین می‌شود و سروتونین هم احساس آرامش ایجاد می‌کند. باید بدانید که بدن نمی‌تواند تریپتوفان آزاد کند و برای همین باید آن را از طریق مواد غذایی جذب کند. مصرف موز یکی از ساده‌ترین روش جذب این اسید آمینه‌ی ضروری است.

موز و تأثیر آن بر روی خون

موز یکی از منابع مهم ویتامین B6 محسوب می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در تبدیل تریپتوفان به سروتونین دارد. از این گذشته ویتامین B6 در ساخت هموگلوبین‌ها به بدن کمک می‌کند. ویتامین B6 همچنین برای تولید پادتن‌ها نیز نقش دارد. نقش این ویتامین در تبدیل گلوسیدها به گلوکز نیز موثر است. تبدیل شدن گلوسید به گلوکز باعث می‌شود که میزان قند خون کنترل شود. یک عدد موز متوسط 20 درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین B6  را تأمین می‌کند.

موز

موز مفید برای کودکان

موز برای کودکان بسیار مفید است به خصوص برای آن‌هایی که مشکلاتی مانند اسهال دارند.

از این گذشته موز به کودکتان انرژی می‌دهد و خوردن آن نیز ساده است.

موز منبع خوب فیبرهای غذایی

یک عدد موز متوسط 16 درصد  نیاز روزانه‌ی یک فرد بزرگسال به فیبرهای غذایی را تأمین می‌کند. فیبرها برای رفع مشکل یبوست مفیدند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که مواد غذایی حاوی فیبرهای غذایی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 شود. به عقیده‌ی متخصصان بدن هر فرد بزرگسال به 20 تا 35 گرم فیبر نیاز دارد. میزان نیاز کودکان بالای دو سال به فیبرهای غذایی به این شکل حساب می‌شود: سنشان به اضافه‌ی 5. یعنی یک کودک 7 ساله باید روزانه 7+5 معادل 12 گرم فیبر غذایی دریافت کند.

موز باعث بروز مشکل قند خون نمی‌شود

بیشتر مردم همیشه نگران میزان قند خونشان هستند و تصور می‌کنند که قند زیادی در این میوه وجود دارد. باید بدانید که شاخص گلیسمی موز 12 و شاخص گلیسمی سیب 6 است. خیلی از مردم از سیب به عنوان میان وعده‌ی خوب و همیار لاغری استفاده می‌کنند. باید بدانید که موز هم یک میوه‌ی مفید است و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. به خاطر اینکه هر ماده‌ی غذایی با شاخص گلیسمی نزدیک به 10 جزو مواد غذایی سالم محسوب می‌شوند.

موز حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است. در واقع یک عدد موز متوسط

حاوی 10.6 میلی گرم از این ماده می‌باشد. تریپتوفان یکی از 20 اسید آمینه‌ی سازنده‌ی پروتئین می‌باشد. این ماده باعث ترشح سروتونین می‌شود و سروتونین

هم احساس آرامش ایجاد می‌کند

سۆالی که همیشه ذهن خیلی‌ها را درگیر می‌کند این است که آیا موز باعث چاقی می‌شود؟ جوابش خیلی ساده است. موز زمانی شما را چاق می‌کند که در مصرف آن زیاده‌روی کنید. با وجود اینکه خیلی از مردم به اشتباه این میوه را «سرشار از قند» و «عامل چاقی» می‌دانند یک عدد موز کوچک حاوی حدود 100 کالری است که تفاوت چندانی با میزان کالری یک عدد سیب متوسط ندارد. نه تنها موز بلکه هر ماده‌ی غذایی دیگر را باید به اندازه مصرف کرد. البته تمام مواردی که در این مطلب ذکر شد بسیار کلی و برای افرادی بود که در سلامت عمومی خوبی به سر می‌برند. همیشه امکان دارد استثناهایی هم وجود داشته باشد. اگر تصور می‌کنید مشکل خاصی دارید و امکان دارد موز آسیبی به سلامتیتان بزند بهتر است قبل از مصرف زیاد آن با پزشکتان مشورت کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موز بخورید تا خواب‌هایتان یادتان بیاید

5 دلیل خوب برای مصرف موز

موز؛ کاهش دهنده فشار خون بالا

موز کاملاً رسیده بهتر است

کاهش افسردگی با خوردن موز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.