تبیان، دستیار زندگی
بی شک همه ما انسان ها می دانیم که خوشبختی بستگی به چیزهایی ندارد که ما داریم، بلکه بستگی به بینش و احساس ما دارد. خوشبختی بستگی به شرایط زندگی ما ندارد، بلکه بستگی به تصور ما از شرایط زندگی مان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشبختی را لمس کنید


بی شک همه ما انسان ها می دانیم که خوشبختی بستگی به چیزهایی ندارد که ما داریم، بلکه بستگی به بینش و احساس ما دارد. خوشبختی بستگی به شرایط زندگی ما ندارد، بلکه بستگی به تصور ما از شرایط زندگی مان دارد.


خوشبختی

خوشبختی را باید حس کرد. اگر حس نکنی، مثل آن است که نداری. مانند کسی که در میان درختان جنگل انبوه ایستاده و به دنبال جنگل می گردد. در واقع او در متن خوشبختی است ولی چشمانش را بر آن بسته و آن را نمی بیند و در انتظار آینده نشسته است. در حالی که خوشبختی در متن زندگی است ، نه در انتهای آن.

کسی که حال را ندیده گرفته و در انتظار هدفی در آینده می باشد، وقتی به آن هدف رسید آن را خراب می کند. زیرا هدف دیگری پیش روی او ظاهر می شود و در تمام زندگی در دویدن به سوی هدف ها طی می شود.

انسان ها عموما خوشبختی را در برخورداری از نعمات مادی زندگی می دانند.در حالی که خوشبختی با داشتن مادیات یکی نیست. چنانچه گفته شد، کلید اصلی در نحوه تفکر ما نسبت به مواهب و دارایی های مادی و معنوی است.

به هر حال باید شرایط خوشبختی را خوب بدانیم  و الا نمی توانیم از آن بهره بریم.برای همین است که نعمت ها و برخورداری از آنها برای ما به سرعت، کسالت آورشده و عادت کردن به مواهبی که داریم، یکی از مهمترین عوامل کسالت می شود. آمادگی ما برای دوست داشتن و تقدیر از همسر، کودکان و دوستان، پس از مرگ آنها بیش از هنگامی است که هنوز زنده اند. همین طور سلامت جسمی، آزادی و رفاه مادی. ما به ارزش واقعی آنها هنگامی پی می بریم، که آنها را از دست داده باشیم. به این نمی اندیشیم که بایستی احساس خرسندی مداوم از از این مواهب را در خود حفظ کنیم و قدر این احساس را بدانیم.

عوامل موثر در خوشبختی:

در احساس خوشبختی عواملی موثر هستند که بطور خلاصه به آن اشاره می کنیم.

سطح انتظار: به این معنی که باید بین داشته ها و سطح انتظارمان تناسبی وجود داشته باشد. این تناسب به رضایت ما از زندگی منجر می شود.اگر برخورداری ما از سطح انتظارمان فاصله داشته باشد ، به نظر می رسد که در حال دویدن بی نتیجه هستیم. البته ممکن است به خواسته خود برسیم ولی به رضایت نمی رسیم.

انعطاف پذیری: تجربه نشان داده است که انسان های سخت و یک دنده از لحظه های زندگی خود لذت نمی برند و دیگران نیز در کنار آنان خوشحال نمی باشند.

کرامت نفس: کرامت نفس نه تنها عشق به خویشتن است، بلکه عشق به هستی و تمامی زندگی است. کرامت نفس ، زیباترین ویژگی یک انسان شایسته است. زیرا هم ارزش خود را می داند و هم به همه انسان ها عشق می ورزد. چنین انسانی محبوب دل هاست و خود نیز همواره در زندگی احساس خوشبختی خواهد کرد.

تجربه نشان داده است که انسان های سخت و یک دنده از لحظه های زندگی خود لذت نمی برند و دیگران نیز در کنار آنان خوشحال نمی باشند

رابطه خانواده و خوشبختی

خانواده ، نهادی مقدس است که از پیوند ازدواج زن و مرد، هسته اولیه آن شکل می گیرد. این دو موجود هر کدام با سرشت و ویژگی های منحصر به فردشان، طرحی نو در می اندازند تا در کنار یکدیگر، مسیر حیات خویش را به گونه ای مشترک و با حال و هوایی متفاوت از عالم مجردی طی نمایند. برخی اختلاف نظرها و تفاوت سلیقه ها، ممکن است کشتی زندگی مشترک را تب و تاب نموده و مخاطراتی را متوجه زندگی زناشویی نماید. هر چقدر فهم، درک ، گذشت، بینش و خداترسی طرفین بیشتر باشد، قدرت و توان مقابله و رویارویی آنان با حوادث و ناملایمات و اختلافات بیشتر می شود.

به عبارت دیگر، ضعف شخصیتی، کوته فکری، تنگ نظری و در نظر نگرفتن رضای خداوند، عواملی برای کاهش عشق و علاقه ها، دلسردیها، بی تفاوتی و در نهایت سست شدن و فرو ریختن پایه های خانواده.

راهکارهای دوام زندگی خوشبخت:

** از بزرگ نمایی تلاش خود پرهیز کنید، چون همسر شما هم تلاش های فراوانی برای زندگی مشترک دارد.

**موفقیت فرزندان و ایجاد فضایی مطلوب برای زندگی جمعی، به تلاش های متقابل زوجین بستگی دارد.

** در حضور فرزندان، از کلمات و عباراتی که بار محبت آمیز و موفقیت آمیز دارد استفاده کنید.

** نگذارید قدرت والدین در خانه تضعیف شود. به ویژه اقتدار پدر،باید بر سر خانواده باشد تا سنگ بر روی سنگ بند شود. ( یعنی یک نفر باید حرف آخر را در خانه بزند)

**فرزندان نیز از قدرت تفکر و ارزشیابی برخوردارند، رفتار پدر و مادر را نقد می کنند. پس مراقب باشید.

**مسایل و مشکلات خانه را به همسرتان با کلمات خوشایند و لحنی مناسب، بازگو کنید تا منجر به نتیجه ای تلخ نشود.

**خانه  برای زن و مرد باید محل آرامش و محبت و عشق باشد، پس خانه را هر روز برای یکدیگر زیباتر کنید.

**پر کردن ذهن از مسایل، حرف ها، عقده ها و کمبودها، دردی را دوا نمی کند. ذهن خود را زلال و بی کینه کنید.

** در همه حال رضای خدا را در نظر داشته و خدا ترس باشید. چون در این صورت هر حرفی را نخواهید زد، هر کجا نخواهید رفت، هر فکری نخواهید کرد و هر تصمیمی نخواهید گرفت.

** اجازه تعرض و بی حرمتی به افراد خانواده خود را ندهید. حریم خانواده باید ایمن ترین جا برای شما باشد.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: مهارت های شاد زیستن. نوشته خسرو امیرحسینی

مطالب مرتبط:

در جستجوی خوشبختی

بیراهه‌های خوشبختی

همزیستی با کودک درون!

شما به بخشودن نیاز دارید

چند قدم تا رویاهای باور نکردنی!

آرامش بدون ارتباط به قیمت دلار

روش‌های زندگی کردن در لحظه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.