تبیان، دستیار زندگی
شهید مفتح علاوه بر ارتباط با اندیشمندان ایرانی با اندیشمندانی خارج از کشور نیز در ارتباط بود و در این راستا از عبدالفتاح عبدالمقصود نویسنده سنّی مذهب بزرگ مصری نیز برای سخنرانی در مجامع علمی کشور دعوت به عمل آورد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوت از اندیشمندان مصری

شهید مفتح

شهید مفتح علاوه بر ارتباط با اندیشمندان ایرانی با اندیشمندانی خارج از کشور نیز در ارتباط بود و در این راستا از عبدالفتاح عبدالمقصود نویسنده سنّی مذهب بزرگ مصری نیز برای سخنرانی در مجامع علمی کشور دعوت به عمل آورد .

شهید مفتح علاوه بر ارتباط با اندیشمندان ایرانی با اندیشمندانی خارج از کشور نیز در ارتباط بود و در این راستا از عبدالفتاح عبدالمقصود نویسنده سنّی مذهب بزرگ مصری نیز برای سخنرانی در مجامع علمی کشور دعوت به عمل آورد و ایشان هم پذیرفت و در سالروز ولادت امام رضا علیه السلام به ایران آمد.

این نویسنده مصری شخصیتی است که هشت جلد کتاب درباره مولای متقیان حضرت حضرت علی علیه السلام به رشته تحریر نگاشته است.

 جلد اوّل از این مجموعه هشت جلدی را آیت اللّه طالقانی ترجمه نمود و سایر جلدها را دکتر محمد مهدی جعفری به زبان فارسی ترجمه کرده است.

شهید آیت اللّه مفتح در سال 1356 هـ.ش از وی دعوت نمود تا به ایران بیاید، او هم پذیرفت و مقارن با ایام ولادت حضرت امام رضا(ع) به ایران آمد در پیش نویس اعلامیه ای که توسط دکتر مفتح برای برگزاری جشن و مراسم سخنرانی ایشان انتشار یافت، آمده بود: آقای عبدالفتاح عبدالمقصود نویسنده توانایی که در محیط مصر با نوشتن کتاب «الامام علی» و کتابهای دیگر درباره فاطمه زهرا(س) و امام حسین(ع) و نیز نگارش تقریظ بر کتاب الغدیر اثر علامه امینی علاقه شدید خود را به اهل بیت رسول اللّه (ص) نشان داده است.

عبدالفتاح عبدالمقصود در مدتی که در ایران اقامت داشت علاوه بر آن که ثمرات تألیفات و نگاشته های خود را در کشور ایران مشاهده کرد و حق شناسی مسلمانان و شیعیان ایران را با چشم خویش دید.

طی مصاحبت و مجالست با بزرگان شیعه و دانشمندان حوزه علمیه قم و بازدید از شهرهای مختلف ایران بیش از گذشته با فرهنگ شیعیان آشنا گردید، این دیدارها موجب گشت تا او کتابهای دیگری درباره شخصیت های بزرگ شیعه بنویسد.

آقای حسین مهدیان که در جریان برنامه های مسجد قبا بوده است می گوید: عبدالمقصود به همراه همسر و دخترش به ایران آمد.

قرار شد که محل استقرار ایشان منزل ما باشد. علما و اندیشمندان زیادی از داخل کشور برای گفتگو و مباحثه باوی می آمدند، قرار بر این شد که بازدید علمای تهران در منزل استاد محمد تقی فلسفی انجام شود و دیدار علمای قم با او در منزل آیت اللّه العظمی وحید خراسانی ـ از مراجع کنونی ـ صورت پذیرد.1

مرحوم آیت اللّه سید محمود طالقانی شوق فراوانی برای دیدار با این نویسنده شهیر داشت و خود شخصاً بارها از ایشان جهت دیدار با مردم ایران دعوت کرده بود ولی هنگامی که عبدالمقصود با دعوت دکتر مفتح به ایران آمد مرحوم آیت اللّه طالقانی در زندان به سر می برد و تلاش های وی برای ملاقات با آن ابوذر زمان به ثمر نرسید.

این نویسنده مصری وقتی اوضاع آشفته ایران را مشاهده کرد و موفق نگردید به دلیل اختناق شدید حتی با مترجم کتاب خود دیداری داشته باشد با توضیحاتی که از وضع اسفناک ایران برایش دادند، پس از بازگشت به مصر، با استفاده از موقعیت علمی و فرهنگی خود اقدام به افشاگری علیه رژیم پهلوی نمود.2

این محقق و نویسنده مصری در مسجد قبا هم یک سخنرانی کرد و در بیانات خویش به حقایقی در خصوص مسایل جهان اسلام اشاره کرد و پیروزی امت مسلمان را در پرتو قدرت ایمان و مذهب میسّر دانست و افزود: مسایل ملی، قومی و نژادی اگر هم موفقیتی داشته باشند زود گذر و فصلی اند و اقتدار دینی پایدارتر و قوی تر از آن خواهد بود.

علاوه بر عبدالفتاح عبدالمقصود، استادان دیگری از دانشگاه الازهر مصر به ایران دعوت شدند که با ممانعت ساواک مواجه گردیدند. آقای فحام شیخ الازهر و عبدالحلیم خفاجی نیز جزو مدعوین بودند که تنها شیخ فحام در سال 1356 موفق گردید به ایران بیاید و در مسجد قبا سخنرانی کند.

یکی دیگر از اقدامات شهید مفتح دعوت از قاریان معروف و برجسته مصری بود که به ایران می آمدند و در مسجد قبا برنامه قرائت داشتند و این برنامه بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.4


پی نوشت ها:

1. گفتگو با حسین مهدیان، دومین بخش، روزنامه كیهان، شماره 17610، ص 12.

2. فرازهایی از زندگی شهید مفتح، ص 16.

3. كیهان، همان. 35. همان.

منابع:

کتاب شهید مفتح تکبیر وحدت.

سایت حوزه نت

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه