تبیان، دستیار زندگی
شهید مفتح دروس خارج فقه و اصول و عرفان را نزد استاد فرزانه و کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله آموخت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در محضر فرزانگان

شهید مفتح

شهید مفتح دروس خارج فقه و اصول و عرفان را نزد استاد فرزانه و کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله آموخت .

شهید مفتح پس از از آن که دروس مقدماتی را از محضر پدر عالم و ادیب خویش فراگرفت  برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و فراگیری معارف اسلامی در سطوح عالی تر  از محضر بزرگان و اندیشمندان دیار همدان به حوزه علمیه عارف شهیر و نامی مرحوم آخوند ملا علی همدانی  گام نهاد و به بهره گیری از خوشه های زیبای فکر و اندیشه مرحوم آخوند ملا علی همدانی در عرصه های فقه، اصول، حکمت، فلسفه و تفسیر مشغول شد.

و علاوه بر تحصیل در محضر این عالم نامی به تحصیل فضایل اخلاقی و مکارم عبادی این عالم فاضل پرداخت و ناخودآگاه علاوه بر تحصیل به تهذیب روح خویش نیز پرداخت، او مشاهده می کرد که استادبزرگ و نامی اش با مردم عامه و ساده دل و زیبا سیرت برخوردی همراه با مهربانی، عطوفت و محبت دارد و به دلیل این خصوصیت، در اعماق دل ها نفوذ می کند و از این رهگذر تربیت و موعظه اش اثر می بخشد.

آیت الله ملاعلی همدانی رحمه الله جرعه هایی از چشمه ناب و زلال اندیشه و فضیلت را در کام تشنه شهید مفتح ریخت و سبب شد تا اندیشه های آن شهید بزرگوار رحمانی و الهی باشد.

شهید مفتح پس از گذراندن مقدمات علوم اسلامی، فقه و بخشی از حکمت و منطق در همدان در نزد پدر و استادان مهذبش در حوزه علمیه همدان برای ادامه تحصیلات عالی تر در سال 1323 ه . ش  از دیار همدان هجرت و به شهر مقدس قم و دیار کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها وارد گشت و این در حالی بود که هنوز پانزده بهار از عمرش را سپری نکرده بود و پس از ورود به حوزه علمیه قم  در حجره ای محقر و در نهایت سادگی و با وضع نامناسب معاش و تنگناهای دیگر، در مدرسه دارالشفاء سکنی گزید و با اینکه با مشکلات فراوانی مواجه گشت اما با جدیت و تلاش وافر به کسب علم و گذراندن مراحل تقوا و تهذیب پرداخت .

ذوق سرشار، استعداد عالی و همت وافرش که با توکل به خداوند و توسل به خاندان عصمت و طهارت توام بود و برخورداری از خرمن معارف استادانی برجسته و وارسته موجب گردید تا مفتح به صورت تحسین برانگیزی دروس حوزه از قبیل رسائل، مکاسب و کفایه را در طول سال های 1324- 1322 ه . ش فرا گیرد و خود در زمره اساتید و مدرسین حوزه علمیه قم قلمداد گردد.

آن شهید والامقام، دروس خارج فقه و اصول و عرفان  را نزد استاد فرزانه و کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله آموخت . ایشان علاوه بر روابط بسیار صمیمی شاگردی و استادی، با امام رحمه الله پیوندی عاطفی داشت و امام نیز به ایشان ابراز علاقه می نمود .

حتی در مدتی که حضرت امام رحمه الله در نجف تبعید بود، وی به طریقی با رهبر و اسوه خویش ارتباط برقرار نموده بود.

شهید دکتر مفتح بخشی از رسایل شیخ انصاری را نزد آیت الله مجاهد تبریزی(ره) فرا گرفت و دروس خارج فقه و اصول را در محضر زعیم بزرگ حوزه علمیه قم حضرت آیت الله بروجردی(ره) آموخت .

در فلسفه، حکمت و عرفان، از محضر علامه طباطبایی(ره) و آیت الله رفیعی قزوینی(ره) استفاده های شایانی کرد و فرصت را مغتنم شمرد . مدتی  از محضر حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) و حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) بهره برد .

از خرمن کمالات علمی و معرفتی آیات عظیم الشأن سید محمد حجت کوه کمری(ره)، و محقق داماد(ره) استفاده کافی و وافی نمود و در مدتی کمتر از زمان متداول و مرسوم، دوره کامل خارج علوم حوزه را گذرانید و به درجه اجتهاد نائل گشت .

روح بزرگ و کمال جوی وی و شوق شگرف و استعداد سرشار او موجب شد که در حوزه علمیه به قله فقاهت و حکمت، و در دانشگاه به دریافت مدرک دکترا در الهیات و معارف اسلامی نایل آید .

پایان نامه تحصیلی او، پژوهشی درباره نهج البلاغه بود که به دلیل ژرفای مطالب و عمق مفاهیم و مطرح نمودن نکات بدیع و تازه یاب، با درجه بسیار خوب مورد قبول دانشگاه تهران واقع گردید.


منابع:

کتاب شهید مفتح تکبیر وحدت.

مجله حوزه.

روزنامه جمهوری اسلامی.

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه