تبیان، دستیار زندگی
شهید مفتح با همكاری شهید مظلوم دكتر بهشتی و حضرت آیة الله خامنه ای به مناسبت تقویت پیوند دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان با روحانیون اقدام به تاءسیس كانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان در قم نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرتو اندیشه

شهید مفتح

شهید مفتح با همكاری شهید مظلوم دكتر بهشتی و حضرت آیة الله خامنه ای به مناسبت تقویت پیوند دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان با روحانیون اقدام به تاءسیس كانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان در قم نمود.

شهید مفتح پس از خوشه چینی از محضر اساتید گرانقدر حوزه علمیه و دانشگاه به تدریس سطوح عالی دروس حوزه علمیه پرداخت .

او ضمن تدریس کتاب منظومه حاج ملاهادی سبزواری، در تبیین مطالب دشوار این متن فلسفی مطالبی تحت عنوان روش اندیشه به رشته تحریر درآورد و به شرح و توضیح آن پرداخت که در حوزه بسیار مشهور شد .

شهید مفتح بر حسب وظیفه ذاتی طلبگی خویش و احساس مسۆولیت در سال 1348 ه . ش به تهران رفت و به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت و در دانشگاه و حوزه به عنوان مدرسی نامدار شهرت یافت و حوزه درسی او در زمینه کلام، حکمت و منطق از رونق خاصی برخوردار گشت و محضرش از با برکت ترین محافل علمی برای فضلا به شمار می آمد.

علاوه بر تدریس در دانشگاه و حوزه به تدریس در دبیرستان دین و دانش قم به روشن نمودن اذهان دانش آموزان در خصوص مباحث دینی و سیاسی و اجتماعی پرداخت و با همكاری شهید مظلوم دكتر بهشتی و حضرت آیة الله خامنه ای به مناسبت تقویت پیوند دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان با روحانیون اقدام به تاءسیس كانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان در قم نمود.

دبیرستان دین و دانش پایگاه مهمی برای تلفیق دین و سیاست و نیز مركزی برای انس دین و دانش بود تا از این رهگذر نسل جوان با معارف دینی آشنا شده و طلاب حوزه با مسائل روز ارتباط یابند و وحدت میان روحانیت و اقشار فرهنگی تحقق یابد.

به لحاظ مقبولیت و محبوبیت  شهید مفتح بین طلاب و دانش آموزان ساواك به وحشت افتاد و برای خنثی كردن فعالیتهای شهید مفتح را به سال 1347 از آموزش و پرورش اخراج و به نواحی بد آب و هوای جنوبی تبعید نمود.

در سال 1348 كه زمان تبعید آن شهید بزرگوار به سر رسید و باید به قم باز می گشت از ورود نامبرده به این شهر مقدس جلوگیری كردند و او را ناگزیر به اقامت در تهران نمودند.

شهید مفتح عقیده داشت برای تحول در اندیشه های مردم لازم است كه آنان را  به قله آگاهی رسانید. شهید مفتح  عقیده داشت هر مسلمان باید در دو جبهه، در یك جبهه با دشمنان اسلام و در جبهه ای دیگر با جهل و خرافه پرستی مبارزه کند،

وی با اینكه یكی از برجسته ترین اساتید حوزه و دانشگاه بود و در این دو پایگاه حساس و نیز در دبیرستان های قم به تدریس مشغول بود به منظور آگاهی دادن به توده مردم و بیدار كردن و به حركت درآوردن آنان تلاشهای وسیع داشت و به هیچ عنوان برنامه های تبلیغی خود را رها نمی كرد خصوصا در ایام ماه مبارك رمضان، محرم و صفر در نقاط مختلف كشور این فعالیت او مضاعف می گشت در ایام تبعید كه در زاهدان اقامت داشت از وعظ و ارشاد مردم غافل نبود.

شهید مفتح مسافرتهای تبلیغی خود را به منبرهای افشاگرانه و روشنفكرانه تبدیل ساخته بود و سخنانش تاءثیر عمیق و وسیعی در اذهان و افكار مردم داشت و به خاطر این منبرهای تبلیغی بارها از سوی ساواك بازداشت گردید و سخنرانی هایش تعطیل می شد.

 وی در شهرهای مختلفی از جمله آبادان، اهواز، خرمشهر، دزفول، اصفهان یزد، شیراز، كرمان، بندرعباس، زاهدان، همدان، كرمانشاه، ساری، بابل، املش، آمل، چالوس، مشهد، و... تلاشهای تبلیغی وسیعی داشت.

شهید دکتر مفتح برای شناساندن چهره اسلام اصیل جلسات علمی اسلام شناسی را پی ریزی کرد و طی آن فضلا و نویسندگان حوزه علمیه آثاری را كه در زمینه های گوناگون اسلام شناسی نوشته بودند مطرح كرده و پس از نقد و اصلاحهای مورد لزوم با مقدمه ای كه دكتر مفتح بر آنها می نوشت به چاپ رسانده و در اختیار عموم مشتاقان اندیشه های ناب اسلامی قرار می دادند.


منابع:

کتاب شهید مفتح تکبیر وحدت.

سایت حوزه نت

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه