تبیان، دستیار زندگی
از تشریفات و امکانات رفاهی که خیلی از افراد جامعه به خاطر شرایط خاصی از آن محروم بوند دوری می جست و در تلاش بود تا روح پاک و زیبایش را با این امور دنیوی آزرده نسازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخلاق زیبا

شهید مفتح

از تشریفات و امکانات رفاهی که خیلی از افراد جامعه به خاطر شرایط خاصی از آن محروم بوند دوری می جست و در تلاش بود تا روح پاک و زیبایش را با این امور دنیوی آزرده نسازد.

شهید مفتح به خاطر رشد و نمو در خانواده ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام علاوه بر دارا بودن فضلیت و کمالات علمی گسترده دارای فضیلت های اخلاقی ویژه و خاصی بود  و این کمالات زبانزد عام و خاص بود به گونه ای که رفتارش با اهل خانه، دوستان، همکاران، شاگردان و افرادی که با وی از نزدیک مراوده داشتند، سیره اهل بیت علیهم السلام و بزرگان علم و عمل را در ذهن ها تداعی می کرد .

 ایشان از همان عنفوان جوانی و دوران رشد و بلوغ فکری با پرهیزگاری، دلسوزی و پشتکار فراوان در جهت صیانت از ارزش های اسلامی و تقویت جنبه های معنوی افراد جامعه از هیچ گونه کوششی دریغ فروگذار نبود .

ایشان هیچگاه برای جلب رضایت فرد یا افرادی یا خشنودی گروه یا قومی، هیچ یک از برنامه های اسلامی را از دست نمی داد و حاضر نبود به خاطر آنها با شخص یا اشخاصی معامله کند، او مواظب بود وظیفه اش را به جهت ناراحتی عده ای رها ننماید.

از تشریفات و امکانات رفاهی که خیلی از افراد جامعه به خاطر شرایط خاصی از آن محروم بوند دوری می جست و در تلاش بود تا روح پاک و زیبایش را با این امور دنیوی آزرده نسازد و عادت داشت با نهایت سادگی و بی آلایشی و فروتنی همچون سایر اقشار جامعه آن روزگار روزگار بگذراند .

تمام تلاش و کوشش این بود که شخصا لوازم منزل را خریداری نماید  و با ماشین فرسوده ای که داشت رفت و آمد می کرد.

"هنگامی که شرایط خاصی را به منظور مسائل امنیتی و اوضاع آشفته ناشی از ترورها برای ایشان پدید آوردند، انزجار خود را از این وضع اعلام کرد و گفت:

این امور با روح طلبگی من که از آغاز زندگی با آن تربیت شده ام منافات دارد و چون اتومبیل ویژه ای برای تقویت امنیت آن شهید به ایشان دادند، گفت: «کاملا در آن محبوس هستم والله برایم هیچ لذتی ندارد 1

شهید والا مقام فاتح وحدت حوزه و دانشگاه همچون مربی و پدری دلسوز و فداکار به امور افراد بینوا، بی بضاعت و مستمند رسیدگی می کرد .

شاگردانی را که به لحاظ بضاعت مالی در تنگنا و مضیقه بودند را شناسایی می نمود و به روش هایی کاملا محرمانه که شخصیت شاگردانش تحقیر و مخدوش نگردد، در حد توان و وسع مالی نسبت به رفع گرفتاری های مالی آنان مبادرت می نمود  .

با وجود آن که مباحث فلسفی را  در سطحی بسیار بالا برای شاگردان مطرح می نمود اما در پیچ و خم برهان های خشک حکمت و تخصص دانشگاهی محصور نگردید و به سازندگی روح و روان از طریق ذکر، دعا، عبادت، انجام نوافل و زیارت معصومین علیهم السلام و امامزادگان توجه داشت .

او دعا را یکی از سرمایه های ارزنده و از حقایق مسلم اسلام و قرآن می دانست .

عشق و ارادت قلبی او به اهل بیت عصمت و طهارت از معرفتی بسیار والا و عمیق نشأت می گرفت و ارتباط قلبی با این بزرگان را وسیله ای برای جلب و جذب معنویت قلمداد می کرد .

موضع گیری های او در عرصه های اجتماعی و سیاسی و نیز ستیز با ظلم و استکبار در چنین معرفتی ریشه داشت .


پی نوشت:

1 وحدت دو قشر روحانی و دانشگاهی، شهید مفتح، ص 25- 22 .

 منابع:

کتاب شهید مفتح تکبیر وحدت.

کتاب صحیفه نور.

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه