تبیان، دستیار زندگی
ساده ترین نوع واکنش بدن به لوازم تزئینی و جواهر آلات، سبز یا تیره شدن پوست ناحیه در تماس با این لوازم است اما خیال تان راحت باشد، این تغییر رنگ ناشی از حساسیت و حساس شدن پوست شما نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حساسیت به بدلیجات را از بین ببریم

چرا پوست ‌تان سبز می ‌شود؟
سرویس بدلیجات

ساده‌ ترین نوع واكنش بدن به لوازم تزئینی و جواهر آلات، سبز تیره یا سیاه ‌شدن پوست ناحیه در تماس با این لوازم است اما خیال ‌تان راحت باشد، این تغییر رنگ ناشی از حساسیت و حساس‌ شدن پوست شما نیست. « زیورآلات، به جز زیورآلات ساخته شده از طلا، با اكسید شدن این حالت سبز شدن را در پوست ایجاد می‌ كند. جواهرآلات طبیعی، مثل طلای 18 عیار، بسیار كمتر دچار اكسید شدن می‌ شوند و برای همین شما معمولا این روند را با آن‌ ها نمی ‌بینید. » این پزشک متخصص می ‌گوید: « در تابستان ‌ها این وضعیت شدید‌تر است، زیرا در تابستان پوست بیشتر عرق می ‌كند و نمک موجود در عرق بدن این روند را تشدید می ‌كند. »

« اگر گردنبند مسی‌ تان را دوست دارید یا از گردنبند‌ هایی با تركیب فلزی، غیر از طلا استفاده می ‌كنید، در زمان رفتن به باشگاه ورزشی یا بودن ساعت ‌ها زیر آفتاب، از آن ‌ها استفاده نكنید.»

مواظب باشید جانتان به خطر نیفتد

یك نكته بسیار مهم در مورد واكنش‌ ها نسبت به زیورآلات واكنش بدن به لاتكس است. لاتكس ماده‌ای است كه به ‌طور معمول در بخش ‌های غیر فلزی جواهر آلات به كار گرفته می‌ شود. البته موادی كه برای ساخت لاتكس به كار گرفته می ‌شوند، حساسیت ‌های ساده پوستی را رقم می ‌زنند اما واكنش به لاتكس كه بسیار شیوع كمتری دارد بسیار خطرناک است و حتی می ‌تواند جان فرد را در خطر قرار دهد. واكنش به لاتكس می ‌تواند باعث افزایش میزان ضربان قلب، كاهش شدید فشار خون یا سخت تنفس كردن و در صورت درمان نشدن حتی به مرگ بینجامد. اگر احساس كردید كه با استفاده از یک وسیله تزئینی دچار مشكل جسمی در قلب و تنفس شده‌اید فورا آن وسیله را از بدن خود دور كنید و به پزشک مراجعه كنید.

وقتی كل بدن ‌تان پر از جوش می ‌شود
حساسیت به بدلیجات

نوع شدید واكنش به جواهر آلات كه شامل واكنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیكل‌ در زیور آلات تزئینی است. در واقع اكثر مشكلات را همین نیكل موجب می ‌شود. این واكنش سن و سال نمی‌ شناسد و معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از آن ‌كه برای نخستین ‌بار از زیور آلات نیكل ‌دار خود استفاده كردید، رخ می ‌دهد. واكنش پوستی ممكن است شامل جوش ‌های قرمز خارش دار باشد یا حتی كهیرهای حاوی مایع تشكیل شود. به ‌طور معمول این واكنش‌ ها فقط در ناحیه‌ ای از پوست كه با آن زیور آلات تماس داشته ایجاد می ‌شود. اما گاهی هم دیده شده است كه واكنش در تمام نقاط بدن ایجاد می ‌شود. اگر واكنش شدید نسبت به نیكل در بدن شما ایجاد شود، ممكن است هر بار كه از یک زیور آلات حاوی نیكل استفاده كنید در كل بدن ‌تان واكنش ‌های پوستی شدید داشته باشید.

مداد نیكل ‌یاب‌ بخرید

اما اصلا این نیكل چی هست و چه شكلی است؟ نیكل یک فلز سفید ـ نقره‌ای رنگ است كه در طبیعت یافت می ‌شود و همراه با سایر فلزات می ‌شود تا زیورآلات را بسازد برای مثال از تركیب نیكل و آهن برای ساخت استیل مقاوم استفاده می ‌شود. سایر موارد استفاده از نیكل در زندگی روزمره انسان‌ ها عبارت است از: زیپ ‌ها و دكمه‌ های لباس ‌ها، بند و گیره جواهر ‌آلات و گیره ‌های لباس ‌های زنانه.

وقتی به زیپ شلوار حساسیت دارید

اگر متوجه شدید كه بدن شما نسبت به این موارد حساس است و مثلا در محل دكمه یا زیپ لباس ‌تان یا در زمان استفاده از زیور‌آلات فلزی دچار مشكل شدید باید حتما به فكر جانشین‌ كردن این وسایل باشید. استفاده از مداد پلاستیكی و فلزی كه با لایه كامل رنگ، پوشیده شده باشند یا حاوی نیكل نباشند یك گزینه خوب است اما اگر به زیور آلات غیر طلا علاقه زیادی دارید و نمی ‌دانید چه نوع زیورآلاتی را باید خریداری كنید یک راه ساده در دسترس شماست؛ یك كیت آزمایش نیكل بخرید. این كیت ‌های آزمایش كه برخی از آن‌ ها به شكل مداد هستند با مالیدن به زیور آلات به شما نشان می ‌دهند كه این زیور آلات نیكل دارند یا نه.

نوع شدید‌تر واكنش به جواهر آلات كه شامل واكنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیكل‌ در زیور آلات تزئینی است. در واقع اكثر مشكلات را همین نیكل موجب می ‌شود.

پوست ‌تان را خشک كنید:

هر وقت كه خواستید از زیورآلات بدل استفاده كنید حتما تمام مناطق پوست ‌تان را كه در تماس با آن بدلیجات قرار می ‌گیرند را كاملا خشک كنید.

مرطوب‌ كننده فراموش نشود:

قبل از استفاده از هر زیور آلات بدلی منطقه پوستی در تماس با آن زیور آلات را با یک لایه مرطوب‌ كننده محافظ بپوشانید. این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌ شود.

نو شوید:

اگر زیور آلات قدیمی دارید كه خیلی دوست ‌شان دارید و می ‌خواهید دوباره از آن‌ ها استفاده كنید آن ‌ها را پیش سازنده ‌های اینگونه محصولات ببرید و از آن ‌ها بخواهید كه لایه‌ های محافظ از جنس استیل روی این زیور آلات بكشند. زیور آلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌ دهند و اینگونه حساسیت‌ زایی آن‌ ها بیشتر می‌ شود.

حتی اگر به زیورآلات خودتان حساسیت دارید هم نگران نباشید؛ راه‌ هایی وجود دارد كه مشكل را حل كنید:

از استیل ‌ها استفاده كنید:

اگر لوازم تزئینی غیر طلا و جواهر را دوست دارید می ‌توانید از زیور آلات ساخته شده از استیل یا پلاستیک استفاده كنید. یادتان باشد كه گیره گوشواره و سنجاق گردنبند هم بسیار حساسیت ‌زا هستند و باید مواظب آن‌ ها هم باشید. «اگر حتی نسبت به گوشواره‌ ها، گردنبند و دستبند استیل، ‌نقره یا پلاستیكی خود واكنش نشان دادید به قفل یا بند این وسایل دقت كنید، ‌اگر از نیكل بود می ‌توانید آن را با استیل یا بندها و قفل ‌های طلا یا نقره جایگزین كنید.»

زیور آلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌ دهند و اینگونه حساسیت‌ زایی آن‌ ها بیشتر می‌ شود.

هایپو آلرژیک استفاده كنید:

برخی كارخانه‌ های معتبر زیور آلاتی تهیه‌ كرده ‌اند كه روی جعبه آن نوشته‌ شده است  Hypo-allergenic به معنای كم‌حساسیت ‌زا كه این محصولات عموما حساسیتی در پوست ایجاد نمی ‌كنند.

از لاک ناخن استفاده كنید:

روی قسمت ‌هایی مثل قفل یا گیره گردنبند ها و گوشواره ‌ها را كاملا با لاک ناخن بپوشانید، اگر حتی با این شیوه هم حساسیت شما برطرف نشد بهتر است كه از آن لوازم تزئینی بگذرید.

مشاوره سلامتی

تنظیم: گل محمدی

مرکز مشاوره